Allergitråden
Kikki70: Nu får du ett långt svar från mig vi pratade med läkarna både på BUM i Angered och med läkaren på Lung- och Allergimottagningen på Drottning Silvia redan när jag var gravid om hur vi skulle göra när Neelah föddes, med tanke på att hon skulle få bli förskonad så tidigt som möjligt från allergierna. De gav oss några råd (fast egentligen var det bara hon på Östra som gav det, för den andra var lite mer "rycka-på-axlarna-gud-vad-vad-ni-är-oroliga-för-att-hon-ska-drabbas-också- mentalitet ), och det var främst att kolla på vikten. Går hon ner, okej, men inte mer än lovligt, samt om/när hon går upp så skulle vi vara uppmärksamma på hur snabbt hon gick upp.Där fick vi vår första tanke, för Neelah gick ner och mer än de lovliga 10% och sen gick hon bara stadigt ner i vikt. Enligt BVC så skulle hon vara tillbaka på startvikten inom 2 veckor, men det såg vi ganska snabbt att hon inte skulle klara av då hon bara förlorade mer i vikt. BVC mätte före och efter amning för de trodde ju att det var min mjölk som det var fel på, men de såg efter bara några mätningar att hon fick i sig gott om mjölk.
Vi satte oss ner med BVC-sköterskan och pratade om hur vi skulle göra. Och alla symtomen överlag: viktnedgång, extremt mycket bajs (och typisk mjölkbajs), röd rumpa, fisande, kräkande, rosslig och snörvlig, och för mycket prickar för att bara vara hormonprickar eller värmeutslag, gjorde att vi beslöt att jag skulle vara helt mjölkfri. Det gick ganska fort, med tanke på att allt vi har hemma är mjölkfritt. Det är ju när vi har varit ute som jag inte har brytt mig om det är mjölk i det som jag äter.
Sagt och gjort, jag blev mjölkfri. Nästan en vecka tog det och sen vände vikten. Bajset blev normal och utslagen försvann. Nu är hon rosslig och snörvlig, men det tror jag är en lindrig förkylning som hennes goa storasyskon gett henne Sen ville BVC-sköterskan att jag skulle även provocera en gång innan läkarbesöket nu den 18 januari, vilket jag gjorde på min födelsedag den 30 december med att äta en rejält stor tårtbit. De biverkningarna syns fortfarande på Neelah
Ett långt svar, men med tanke på att alla de tre andra är komjölksproteinallergiker så ville vi vara förberedda så vi slapp allt som vi gått igenom med de andra, och tack o lov för det, för nu har vi en rätt normal bebis Det känns som att nu vet vi vad andra nyblivna föräldrar pratar om när de berättar om hur deras barn är... För hon är helt ljuvlig, vår lilla Neelah