Allergitråden
Någon som vet om ma kan använda vanlig havregryn till t ex köttbullar om man är veteallergisk, alltså kan det finnas vete i detta? kunde inte läsa mig till det på paketet.
Någon som vet om ma kan använda vanlig havregryn till t ex köttbullar om man är veteallergisk, alltså kan det finnas vete i detta? kunde inte läsa mig till det på paketet.
Är det bara jag som inbillar mig eller har hans mage blivit mindre också trots allt? (Lagt in bilder i galleriet) Tycker den inte är lika utspänd även om den fortfarande är svullen.
På ena bilden ser man även hans kinder! Det syns bara typ "ärrvävnad" på kinderna nu. Nästan enda gången han blir röd nu är när han varit ute och sen blir han det på dagis men där har han ju fortfarande fått lite vete i mackorna på mellis...samt havremjölk.
Vad tror ni? Tror ni kinderna hör ihop med vetet också? Känns nästan så tycker jag...
Visst är det härligt
ja man blir så glad när man ser skillnad men sen tänker jag att jag bara får för mig. Ringde ju barn mott och ville ha intyg till dagis. De skulle försöka fixa det men kommentarerna är ju alltid "vete??? men det är ju sååååå ovanligt!" Och??? jag blir så irriterad. Jag skiter ärligt talat vad de vill sätta för "ord" på det (allergisk, överkänslig, inte tål...) bara att han blir bättre är huvudsaken för oss
Så jag hoppas de inser det också!
Till o med min man som tvivlat på mina "idéer" ser stor skillnad
*suck* nu har sonen börjat sova dåligt på nätterna igen. Vaken flera timmar Han är dock fortfarande bättre i humöret dagtid(glad för det mesta), magen är ännu mindre, inte förstoppad, utslagen i ansiktet är bättre om ej borta än.
antar att det kanske är nån utvecklingsfas, tänder (fast jag hra inte känt/sett några) eller växtvärk. Hoppas på det i alla fall. Annars tycker man att det andra också borde blivit sämre om det berodde på nåt i kosten??
Han har ju alltid sovit lite dåligt så det kanske inte bara har med magen att göra utan att han är en "dålig sovare" i perioder? Vad tror ni??
Nu är vi på resa men jag fick samtal från både barn mottagningen och sen pratade jag med dagis i går. Barnmott hade skickat remiss till dietist och vi skulle få en snar tid och sen var kokerskan alldeles förtvivlad för hon fick inte tag på nåt utan vetestärkelse från dem de handlar upp från, inte som hon kunde se i alla fall. Jag ska prata med henne på tisdag och ge henne listan jag fick här (sädesslagstråden) vilka "veteord" det finns och vart det finns vete och inte. Sedan ska jag försöka se om jag kan hjälpa henne att få tag i nåt men i värsta fall har jag erbjudit mig att ta med bröd. Det gör mig inget så länge han mår bra. Visst ska jag inte behöva göra det och jag vet att de gör allt för att få tag i det men det känns bra att de är så engagerade i alla fall.
Är just nu hos mina föräldrar som träffar oss kanske en gång varannan eller var tredje månad pga avstånd mellan oss. De sa direkt att de märker jättestor skillnad på lilla sonen för han är mycket gladare och han är inte lika skrikig.
Har nu varit hos mina föräldrar med barnen. Lille sonen (han som är allergisk) har gallskrikit jämt när han kommit hem till nån han inte känner, varit klistrad i min famn och ingen har ens fått titta på honom. Bilresor på 5 min eller åka vagn innebar gallskrik! Nu har vi åkt 45 mil enkel resa och han har inte gnällt en gång:) han har suttit och diggat till musik, busat, sjungit, skrattat hela vägen:) när vi väl kom dit så var han hur glad o nöjd o var inte skrikig eller klängig alls:) han har busat o klättrat o haft sig:) min nya "bebis" plutten!
apropå godis. Har läst lite ang godis förut men kommer inte ihåg riktigt. Försökte hitta något godis som sonen kunde äta nu i påsk men hittade inget. Han fick russin det var lika uppskattat det, men tänkte till en annan gång. Han är allergisk mot mjölk, soja och vete/havre. Vi har gett sojasläktingar till honom och i dagsläget verkar han inte reagera på det i alla fall. Inget som vi märker i alla fall.
Ska ta och sätta mig ner i kväll eller i morgon och skriva ner en lista på soja"ord" och vete"ord" till kokerskan på dagis. Hon hade blivit helt stressad när hon skulle hitta nåt som sonen kunde äta så hon hade t o m sagt till fröknarna (på skoj naturligtvis men ändå...) "jag säger upp mig, detta kommer aldrig att gå"
Så jag tänkte prata med henne på tisdag och sen ta med lite papper på ord och sånt som hon ska tänka på att undvika, framför allt gällande vete/havre och soja. Mjölkallergiska barn har de haft hela tiden på dagis så det är de vana vid. Vete var tydligen väldigt länge sen. Någon i denna tråd som har nån bra lista på deras blogg? fick nån lista i sädesslagstråden som jag skrev av men tänkte bara checka om det är nåt mer??