• Kavat

Allergitråden

EL I skrev 2010-02-10 16:14:12 följande:
    fan blir arg på läkaren o arg på mig själv...fick dåligt "självförtroende" o testade att ge honom soja. lite grann i går kväll o lite grann till frukost...minimalt. Natten gick bra men nu är han lös i magen och gallskriker, har gjort så en timme snart nu. panikskrik, rapar och INGET är bra. Blir som en båge ena sekunden och som en boll den andra! fan också!!!! DÅLIGT SAMVETE!!!
    Ja, men då vet du att inte soja funkar. Blev han röd på kinderna av sojan?
    Kram!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-10 16:17:05 följande:
    nä inte än i alla fall... så det är troligtvis inte det som gör honom röd. om det inte är en väldigt långsam reaktion
    Ok, nej, jag tror inte att det där akuta illröda är en sen reaktion. Men han verkar ju ha sen reaktion på soja i övrigt.
    Ring numret till Linköping jag la in i går. De ringer ju upp när de får tillfälle. Säg bara på telefonsvararen att du vill göra lapptest på sonen och undrar hur man går till väga för att få en tid. Svårare än så är det inte.
    Någon ringer upp och kommer säkert fråga ut dig om hur han reagerar osv och det är ju jätte bra att du har rättså bra koll på reaktionerna nu, alltså när han blir röd, blir gnällig, får ont osv.
  • Kavat
    Lillasnigel07 skrev 2010-02-10 16:38:37 följande:
    Jag har inte varit där på 1,5 vecka, så jag har inte kollat. Ring dem och fråga, de är super om man ringer också och springer och kollar i hyllorna!
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-02-11 22:27:09 följande:
    Hej hej tjejjer! Jag bara måste få skriva av mig till någon som förstår! (Kavat, Myran och alla fantastiska allergimammor) Nu känns det bättre när jag fått skriva här. Tack för att ni finns! Jag ska kolla hans hud inna jag lägger mig så att jag kan sova lugnt inatt.
    Euhu, vad läskigt! Jag hade också blivit rädd för andningen om han svullnade. men det läskiga är ju att man tror att det ska gå bra och väntar. Tänk om det inte går bra? Ja, usch, den tanken vill man inte ens tänka.
    Skönt att det lugnade sig så fort! Dock så har jag också svårt att se att en sådan kratig reaktion kom av något han åt för några dagar sedan. Jag hade nog mer misstänkt något inom närmsta tiden.

Sonen får ju sådan klåda av ägg och vete/havre. Tror ägg är värst ur klådsynpunkt och blir rödflammig. Har hänt några gånger, en gång när det dansades efter att andra barn ätit ägg. Förmodligen höll han i någon som hade ägg på händerna då blev han superröd, jätte kliig och på några minuter.
    Ett annat tillfälle var när han kom när han hade matad kompisarnas fiskar. Då var det samma sak, bara händerna, uppåt armen som tur var. Kommer inte ihåg nu om det var både ägg och vete, men ja, reaktion fick vi.
    Och så tillfället när han själv tog i ett kokt ägg. Då sker det på några minuter så blir han illröd och klåda.

Dottern däremot har sena reaktioner och fick ju en klådatack häromveckan. Vi vet heller inte av vad, men hon kliar ju hål på sig själv och ligger och river och jämrar sig i sömnen trots aerius och Protopic..
    Men hon får mer typiska sena reaktioner enligt mig, mer som små finnar,prickar som kliar. Hon är alltså inte röd emellan prickarna som sonen (eller jo, när hon river sig röd). Sonens klåda lägger sig snabbt av t.ex aerius och salva samt då avtvättning innan i och med att det är kontakt.
    Dotterns klåda verkar inte alls lägga sig lika snabbt och "effektivt" av aerius (hon tål inte tavegyl). Och sitter i mycket längre, hon kliade två nätter i rad, så 1,5 dygn höll det i sig sist. Vet inte än vad som orsakade det.

Hoppas att han mår bättre idag! KRAM!
  • Kavat
    Frisören skrev 2010-02-12 10:42:22 följande:
    Hej, tjejer! Här hemma hade vi också en allergisk reaktion, en medelmåttig. K stora tjejen fick Amimox efter en infektion i hennes op sår. Hon har ätit en hel kur innan och jag sa att hon tål det. Femte dygnet, när hon hade fått på kvällen ca. 5 min efter så säger hon att det kliar. Och som ni vet så går det ju löss på fsk och jag tänkte - jäklar! Nu har vi fått löss! Jag sa till henne att somna, men hon kliade sig som en tok. När jag sedan tänder lampan så ser jag att hon har massor m nässel på hals, bål, nacke och rygg. Jag går för att hämta Aerius (eg. lillasysters) då kommer världens kaskad spya, samt indragningar och hosta. Läpparna börjar svullna. Jag ger airomir. Jag ser ganska omgående att det iaf inte blir värre och jag har en Anapen hemme (även den lillasysters) så vi avvaktar. Konstigt nog så släpper det ganska fort! Så nu har hon blivit remitterad till mottagningen även hon. Tre dagar efter börjar hon få ont i snippan och är allmänt gråtmild. Jag tänker såklart på svamp. Men får inte titta. På kvällen är det dags för badet, jag tar av henne trosorna och ser en MASSA blod så in till akuten. Jag som mamma befarade såklart det absolut värsta, det man inte ens vill tänka på!!! Väl inne säger de att det inte alls är ovanligt att små flickor petar upp saker där. Testerna visar inget protein,nitrit el. blodkroppar. Läkaren sa, ja, men det kan komma lite blod om man har ex. streptococker el svamp. När jag sedan visade mängden blod sa hon rakt ut OJ! Sedan kom ett helt team och tittade på min stackars flicka som inte alls tyckte det var särskillt mysigt att ha ett gäng främlingar tittandes mellan benen. Hur som, mödomshinne och en annan "grej" var helt orörda. Inget har hänt henne så. Vi har tagit prover för att se vad hon har drabbats av samt ska även hon få bada "lila-bad". Kändes viktigt att skriva om det här eftersom jag blev skärrad, och om någon av er som har döttrar råkar ut för en blödning så var LUGN. Det behöver inte batyda det värsta...
    Usch, det lät läsktigt det med.. Hoppas hon mår bättre nu!
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-02-12 09:24:26 följande:
    Lite "läskigt" att läsa om Mamsies son. Igår kväll blossade vår son upp med en massa utslag, vet inte fortfarande varför. Kom på mindre än tio minuter så var hela bålen nästan full, lite på armar och ben, nacken är helt täckt och hårbotten och så lite i ansiktet också. Ser ut som nässelutslag, men de har inte försvunnit eller ens minskat trots Tavegyl. Men han mådde bättre efter Tavegylen, gjorde inte ont och kliade inte efter ett tag. Har varit uppe många gånger i natt för att titta till honom, och så har han varit vaken en del också. Hade feber inatt med. Undrar om det verkligen är en allergisk reaktion, och mot vad i så fall? Han är vad vi vet enbart allergisk mot cashew och pistage, vilka vi inte har hemma. Vi äter väldigt skonsam mat pga dotterns allergier. Han hade knappt ätit under dagen heller. Kanske är någon av barnsjukdomarna istället, typ scharlakansfeber? Men borde inte han vara påverkad på något sätt då mer än utslagen?
    Usch, vad massa reaktioner alla barn får.
    Säger som övriga. Man får ju sämre immunförsvar när man är sjuk och då kan man reagera genom nässelutslag på något som kroppen i vanliga fall klarar att försvara sig mot. Kroppen har ju full rulle att försvara sig mot sjukdomen. Sen kan ju allergier bryta ut när som helst och att det gör det under sjukdom är inte ovanligt.
    Men det kan ju naturligtvis vara annat också. Hoppas att det ger med sig!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-02-12 13:50:57 följande:
    Så himla frustrerande det är att inte få utreda ordentligt (extremt torr hud, eksem, eksem där huden blir som pansar och spricker så att det blöder på händerna, trög mage, allmän håglöshet och tar sig inte för något, spinkiga armar och ben - ingen rumpa och halvstor/"tjock" buk ). Det är multiallergikerns bror jag pratar om, men han har inga problem enligt mamman då. Det är bara torr hud har de sagt på bvc för ett par år sedan (samma bvc där jag vet att de säger åt mammor att utesluta laktos vid misstanke om reaktion på mjölk) och mamman och hennes pappa är lika dan. Men det är absolut ingenting, men kanske om några veckor att hon kan ringa vc (där "laktos-bvc" också håller till), för att få tyst på oss, men vi "får" inte göra något själva för henne för det litar hon inte på att vi inte försöker sätta några griller i skallen på de på vc.
    Kan du inte tipsa om att det finns glutentest att beställa på apoteket. Eller ge bort ett (om ni har råd), Fast det är väl risk att det är allergier förstås och då tror de att det inte är något, så det var nog en dum idé.

Skriv ut lite papper då och lämna till henne och värsta exemplet vad som kan hända om man går länge med allergier - bajsskräck osv. ?
  • Kavat

Frisören, usch vad otäckt! Skönt att det gick bra tillslut.
    Har hon reagerat på sojalectin tidigare så är det väl risk att det är det. Lurigt om det är oljor. Det sägs ju som sagt att är det kallpressat så kvarstår mer protein än i raffinerade, och de är "rena", men jag och min son reagerar på saker som det inte ska vara vete i enligt producenter (han allergisk jag glutenintolerant) så är man känslig så är man känslig...

Palmolja och kokos hör det ihop. Alltså tål man palmolja om man tål kokos?

• Kavat

Skit också! Nu är sonen helt prickig igen! Som röda utslag med finnliknande prick i sig. Men han är inte helt täckt, som nässelutslag över stora partier utan det är lite här och var över mestadels benen.
    Ingen aning återigen vad han fått i sig. Om det inte är så att han inte har fått i sig något han inte ska. {#lang_emotions_undecided}

Dock åt vi champinjoner i lördags kväll och han ville smaka. Det kom ner och kom upp direkt med en dl saft... Sen kliade det massa i munnen och han höll på att harkla sig och ja, min första reaktion var att det var allergiskt i och med att han reagerade likadant på t.ex Kåvepenin, det vände precis när han svalt...
    Han fick som sagt aerius och nu är han helt prickig, men det är ju två dygn efter...
    Bläää.
    Alternativet är en snabb reaktion på Felix potatisplättar (av druvsocker). Tycker att det kliar i mitt ansikte också, så.. Men har mailat dem i alla fall för att höra efter om det är vete.

• Kavat

Han har varit sådan här minst en gång innan. Precis samma sorts utslag. Men dum som jag var skrev jag inte upp då, och jag minns inte.

Tyvärr så anser de i EU att vissa saker inte behöver vara märkta för det är inget som man "ska" reagera på om man är glutenintolerant eller veteallergisk.
    Det är t.ex glukossirap, stärkelse, druvsocker eller dextros t.ex
    Finns i mycket tyvärr... Och är då ibland majs, men ofta blandningar med vete.

Till och med jag som bara är glutenintolerant och bör tåla mer än en veteallergiker reagerar på glukossirap och stärkelse om det är vete.
    Skittrist för det märks alltså inte med vad det är i många fall. Och står det inte vad det är i parentes så vågar jag oftast inte chansa. Men det här var nytt. Vet inte om det är dem så ska inte skylla på dem än, men även jag har kli i ansiktet och är lite knottrig, så jag skulle faktiskt bli rätt förvånad om det inte är det då det är det enda vi har ätit som är "misstänkt" idag...

Svar på tråden Allergitråden