Allergitråden
Kram!
Frisören, usch vad otäckt! Skönt att det gick bra tillslut.
Har hon reagerat på sojalectin tidigare så är det väl risk att det är det. Lurigt om det är oljor. Det sägs ju som sagt att är det kallpressat så kvarstår mer protein än i raffinerade, och de är "rena", men jag och min son reagerar på saker som det inte ska vara vete i enligt producenter (han allergisk jag glutenintolerant) så är man känslig så är man känslig...
Palmolja och kokos hör det ihop. Alltså tål man palmolja om man tål kokos?
Skit också! Nu är sonen helt prickig igen! Som röda utslag med finnliknande prick i sig. Men han är inte helt täckt, som nässelutslag över stora partier utan det är lite här och var över mestadels benen.
Ingen aning återigen vad han fått i sig. Om det inte är så att han inte har fått i sig något han inte ska.
Dock åt vi champinjoner i lördags kväll och han ville smaka. Det kom ner och kom upp direkt med en dl saft... Sen kliade det massa i munnen och han höll på att harkla sig och ja, min första reaktion var att det var allergiskt i och med att han reagerade likadant på t.ex Kåvepenin, det vände precis när han svalt...
Han fick som sagt aerius och nu är han helt prickig, men det är ju två dygn efter...
Bläää.
Alternativet är en snabb reaktion på Felix potatisplättar (av druvsocker). Tycker att det kliar i mitt ansikte också, så.. Men har mailat dem i alla fall för att höra efter om det är vete.
Han har varit sådan här minst en gång innan. Precis samma sorts utslag. Men dum som jag var skrev jag inte upp då, och jag minns inte.
Tyvärr så anser de i EU att vissa saker inte behöver vara märkta för det är inget som man "ska" reagera på om man är glutenintolerant eller veteallergisk.
Det är t.ex glukossirap, stärkelse, druvsocker eller dextros t.ex
Finns i mycket tyvärr... Och är då ibland majs, men ofta blandningar med vete.
Till och med jag som bara är glutenintolerant och bör tåla mer än en veteallergiker reagerar på glukossirap och stärkelse om det är vete.
Skittrist för det märks alltså inte med vad det är i många fall. Och står det inte vad det är i parentes så vågar jag oftast inte chansa. Men det här var nytt. Vet inte om det är dem så ska inte skylla på dem än, men även jag har kli i ansiktet och är lite knottrig, så jag skulle faktiskt bli rätt förvånad om det inte är det då det är det enda vi har ätit som är "misstänkt" idag...