Är vaginal förlossning alltid ett helvete?
Jag skulle inte beskriva min förlossning som ett helvete. Visst gjorde det mer ont än vad jag någonsin upplevt innan eller efter och visst grät jag och kände mig uppgiven under vissa stunder. Men i det stora hela så tycker jag såhär efteråt att det var en häftig och positiv upplevelse. Jag kände mig så mäktig efteråt. En smärtfri förlossning går nog inte att få men det är ju faktiskt så att kvinnor gjort detta i alla tider och väljer att göra det igen. Det är nog som de allra flesta kvinnors kroppar klarar av att göra. Skulle tro att om man är väldigt besviken och missnöjd efteråt så handlar det nog kanske inte så mycket om smärta i sig utan mer om att det inte blivit som man tänkt sig, att man fått vad man upplever som ett dåligt bemötande osv. Jag tror på att förberedelse är bra, att man sätter sig in i olika saker som kan hända osv. Men man kanske inte ska bestämma sig för att det ska vara si och det ska vara så för då är det så många saker som kan gå snett som man sedan kan känna besvikelse över.