• Zixi

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

När jag var på Coop Forum idag hittade jag Katerina Janouchs bok Barnliv. Jag är inte överdrivet förtjust i henne som person men boken var så billig att jag köpte den. Har nu läst 50 av 700 (!) sidor och rekomenderar den! Behandlar allt från önskan om att skaffa barn fram till besvärliga tonåringar. Och kostade bara 69kr.....!

Så köp den om ni har vägarna förbi

Juli - 2010
  • Zixi

Har förresten fortfarande svårt för att få i mig tillräcklig med mat och går mer ner i vikt än upp. Så nu äter jag precis vad jag känner för oavsett hur "fel" det skulle anses. Kvällsmaten i går blev två portioner ostelnad chokladpudding med cornflakes. Det var jätte-gott men när jag skulle sova insåg jag att jag bara borde ätit en portion för jag mådde alldeles illa. Trodde att illamåendet skulle vara borta vid det här laget...

Juli - 2010
  • Zixi
    heavensangel skrev 2010-01-10 09:27:09 följande:
    Zix: Du kanske ska se till och å i dej mer näringsrik mat istället för chokladpudding. :) Jag kräks av bara tanken. Jag knaprar frukt och grönt till förbannelse. Kan du inte äta det? Så olika man kan vara, när det gäller vad man får i sig.
    Problemet är att jag älskar grönsaker och vill helst bara äta frukt och grönt men de innehåller inte tillräckligt med kalorier. Mannen skäller på mig om jag bara äter sallad till middag. Det är därför jag börjat utöka min diet med mindre hälsosamma alternativ som är kaloritätare. Igår frossade jag i räkost
    Juli - 2010
  • Zixi
    heavensangel skrev 2010-01-10 12:01:52 följande:
    Zix: Konstigt att du inte går upp i vikt. Kräks du? Jag har ju jättesvårt med godis och annat gott. Men det kanske bara är tur eftersom jag inte vill gå upp en massa. Har ju redan övervikt. Käka du på med dina kaloribomber. :) Tycker det låter äckligt så jag vill kräkas. :)
    Nä, kräks inte och äter allt vad jag kan. Tror att det kan vara för att jag bara får i mig små mängder mat vid varje måltid och/eller att jag fått en ordentligt ökad förbränning. Sen väger muskler mer än fett och jag skulle tro att jag tappat en hel del muskelmassa på att bara ligga på soffan här hemma.

Försökte laga mat till mig själv i förregår, hann få maten färdig innan jag drabbades av enormt illamående och svettningar. När jag väl återhämtat mig var maten kall men jag åt duktigt upp den ändå. En (enligt mig) gigantisk portion av 1 potatis, 1 ägg och en tomat. Lyckades precis få ner det innan jag blev illamående av mätthet.
    Juli - 2010
  • Zixi

Tian: Vad kul att ha alla sakerna på plats, antar att det börjar kännar riktigt verkligt nu. Får man fråga vad kalaset gick på?

Juli - 2010
  • Zixi
    Puchiko skrev 2010-01-10 18:04:48 följande:
    Mysigt att ha köpt allt, nu är det bara lill-killen som saknas måste rådfråga er.. nyss när jag satt och åt framåtlutad så fick jag som mensvärk i tjejmagen och så strålade det bak mot ländryggen.. mycket underligt!! Någon som varit med om något liknande?
    Jag hade dels mensliknande smärta till och från efter inseminationerna (både den gången det lyckades och den gången det inte gick vägen) samt mer eller mindre hela tiden nu när jag lutar mig frammåt för länge.

Du får helt enkelt ta ett gravtest i veckan framöver och se om det blir nåt. Vad bråkig din kropp är, ni får försöka komma bättre överens
    Juli - 2010
  • Zixi
    Tian 10 skrev 2010-01-10 20:18:02 följande:
    Det är inget fel på glidet (+ att vi använder glidmedel) utan mina slemhinnor som är supersköra. Vaknar med näsblod varje morgon, inte speciellt mycket men det syns när jag snyter mig. Får använda näsolja för att inte dö av ont i näsan + att jag blöder jättelätt i tandköttet (aldrig gjort det innan).
    Rekomenderar verkligen luftfuktare!!!! Vi köpte vår efter att jag började snyta blod och det hjälper verkligen. Sköra slemhinnor och torr inomhusluft är ingen bra kombo. Den är det även bra för bebisar med fuktigare luft på vintern, särskilt när de är förkylda.
    Juli - 2010
  • Zixi

När det kommer till sex är mitt största problem att jag fortfarande mår illa och bara tanken på att rytmiskt gunga fram och tillbaka får mig att må illa. Som tur är dock mannen överseende med det och väntar tappert på att jag ska börja må bättre

Juli - 2010
  • Zixi

Var och gjorde moderkaksprov idag. För det första var läkaren rätt obehaglig, vi fick ingen information om själva ingreppet, riskerna eller nåt (tur att vi var pålästa). Sen spritade de av min mage och täckte mig med gröna dukar. Sen kom det lilla bordet med alla prylarna rullande, då började jag bli nervös. Nålen var jätte-grov så jag valde att inte titta när de stack in den.

"Nu sticker jag" sa hon och körde snabbt in nålen i decimeter i mig (verkligen högg ner den). Sen förde hon in en smalade nål och hackade ca 15 gånger i moderkakan, det gjorde ordentligt ont. Var sjukt obehagligt när hon drog ut nålen oxå.

Sen sa hon att hon skulle se om hon fått ut nåt...... Som ett mantra rablade jag "hoppas att det lyckades, hoppas att det lyckades, hoppas att det lyckades" till mannen för jag ville verkligen inte behöva gå igenom det igen.

Men.... det var precis vad jag fick, hela proceduren en gång till.

Och de fick inte ut nåt den gången heller. Fick en tid till fostervattensprov om tre veckor och jag har redan ångest över att behöva gå igenom provtagningen en gång till (slipper i alla fall hackandet nästa gång). Läkaren gav oss ingen mer information och när vi skulle hem fångade sköterskan oss i korridoren och sa att om vattnet gick eller någon annan komplikation uppstod så skulle vi gå till akuten. Det var det.

Tog en taxi hem, bara några kvarter men såååå skönt att slippa gå när man har ont!
    Så nu sitter jag här hemma och väntar, hoppas att det inte blir nåt missfall!!!! Funderar på att köpa en angelsounds för att se om den fortfarande lever ikväll och imorgon. Känns så snopet att utsätta sig för allt det här och inte få nåt ut av det.

Trodde inte att det skulle vara fullt så här psykiskt påfrestande att vara gravid

Juli - 2010
  • Zixi
    heavensangel skrev 2010-01-11 19:19:24 följande:
     Zix: Fy vad du fick gå igenom. Jag kanske är trög, men varför skulle du göra det?
    Jag gjorde ett kubtest som inte visade på allt för bra resultat. Ultraljudet och nackspalten såg bra ut men blodprovet var avvikande. Dubbelt så hög beta-hcg och en tredjedel så högt papp-a som jag borde ha haft och tyvärr är en typisk avvikelse för downs. Jag fick 1:196 som risk vilket är lite väl högt får både min ålder och mitt tycke. Vi som redan satsat så mycket på att få en frisk bebis.
    Juli - 2010
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4