• Zixi

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Subklavia skrev 2010-01-06 14:13:19 följande:
    Tycker att det är konstigt det här med proverna. Enligt Cura ficka jag  inte ta proverna förrän v. 11+. Hur långt gången var du när du tog dem? Tycker att du ska få ta om dem!
    Jag var på 10+4, helt ok enligt Emmas dock. Vet dock inte hur jag skulle gå väga för att göra ett nytt blodprov. Har ingen gyn och har inte haft min inskrivning än..... Tycker att det är dåååååligt att man ska behöva vänta så länge på inskrivning i Malmö, det är ju nu man vill ha sin barnmorska!

11+6 idag
    Juli - 2010
  • Zixi
    Subklavia skrev 2010-01-06 14:49:57 följande:
    Ok då får man väl lite på Emma. Angående proverna kan du väl ta upp det när de ringer och meddelar tiden till moderkaksprovet. Tycker också att det är skit dåligt att man ska behöva vänta så länge på inskrivning här i Malmö. Vi som förstföderskor har ju tusen frågor om allt. Ska inte på inskrivning förrän den 4/2, helt vansinnigt
    Samtidigt blir det lite kul att komma till inskrivningen och rapportera allt. Vul i vecka 7, ul i vecka 10, kub i vecka 12, moderkaksprov i vecka ?  osv osv....

Först skulle jag inte ha inskrivning förrän i mitten av februari, sen ringde jag runt och nu har jag 12/1 så det är inte alldeles för länge till.
    Juli - 2010
  • Zixi
    First baby skrev 2010-01-06 14:56:15 följande:
    Så sant Suri. Vart ska du gå? Jag hade tid till Familjens hus i v 14+ngt. Helst sjukt!!!(Men jag går ej dit, tänkte från början gå på både privat o landsting mödravård, men har bara privat nu)Hos min gyns BM har jag bara vatt 1 gång i v 8 eller 9. Ska ringa henne imorrn och best ny tid. Hon sa att man går mer regelbundet till henne efter v 25.En gravid tjej jag träffast hos akupunpukturen sa att det är tur om man vatt inskriven hos ngn privat innan. Då hade jag tur.Och om jag minns rätt var det bara för Umas KK hade ej tid, de hänvisade mig till Karen Nielsen. Haft henne sen 2000 tror jag.
    Privat var februari tidigaste tiden jag kunde få, de andra privata kunde inte ta emot alls. Den där tjejen hade helt rätt, man ska vara patient sedan tidigare annars är det kört. Blir Familjernas Hus för min del, i mitten av vecka 13...
    Juli - 2010
  • Zixi
    Subklavia skrev 2010-01-06 15:03:22 följande:
    Ja, snart kanske man får rapportera förlossningen också och första besöket är återkontrollen ! Då är det snart dags för inskrivning för dig, själv får man vänta en månad till.
    Precis, och det är bara omföderskor som får tid för inskrivning, för de har varit patienter sedan tidigare
    Juli - 2010
  • Zixi

Nu har jag fått tid till moderkaksprov. På måndag, så jag slipper vänta så länge

Tyvärr krockar det med allt annat i mitt liv... typiskt. Efter ett moderkaksprov så ska man vila (typ sängliggande) i 1-2 dagar. Samma kväll som provet har jag ett viktigt styrelsemöte och dagen efter både inskrivning på mvc och viktigt möte i skolan...

Jag har väntat såååå länge på min inskrivning men jag ska ringa dem imorgon och se om jag kan flytta tiden lite. Problemet är att min praktik börjar veckan efter så jag hade verkligen tjatat till mig en inskrivning innan dess. Tror dock inte att jag behöver en hel timme (som de avsätter) till inskrivning då jag redan har koll på alla kostråd, har avverkat hela fosterdiagnostikgrejen och en massa annat. Jag vill bara bli inskriven och få en remiss till stödstrumpor och glukosbelastning.

Nu ska jag beställa lite gravidanpassade kläder, fick nog av min pyjamas i natt så jag vaknade utan byxorna... hade visst plockat av dem för att de klämt på magen.

Juli - 2010
  • Zixi

First Baby, jag kommer inte heller in på din sida

Juli - 2010
  • Zixi

Varför är vården så dåligt samordnad *suckar*

45min telefonkö till mvc
    1½h ringande och telefonköande till ultraljudskliniken på 4 olika telefonnr

Det tog dessutom 5 min att förklara för receptionisten på mvc att det inte var ett fostervattensprov jag skulle göra utan moderkaksprov, hon trodde inte på mig...
    Lyckades i vilket fall inte flytta min inskrivning som jag önskat
    Ville helst ta det lugnt i 1-2 dygn som rekomendationerna är men får visst nöja mig med lite mindre än ett dygn då jag tyckte att det var lite väl att flytta inskrivningen två månader fram i tiden....

Juli - 2010
  • Zixi
    Subklavia skrev 2010-01-08 14:00:49 följande:
    Yes! Idag tog jag körkort! Var nog den sista 30 åringen i Malmö som inte hade körkort . Har inte känt något behov innan men när vi började planera barn som så började jag ta tag i det. Känns så skönt
    Grattis!!! Min man har äntligen börjat känna att det är dags för honom oxå att ta körkort nu, äntligen
    Juli - 2010
  • Zixi
    Lurven83 skrev 2010-01-08 15:32:11 följande:
    Fast är det inte så att man måste ha sex på stegringsdagen utan man kan dagen efter med?
    Ägget släpper dagen efter stegringsdagen och lever i 1-1½ dygn till efter det så man kan sexa på i några dagar till
    Juli - 2010
  • Zixi
    claire skrev 2010-01-09 14:00:03 följande:
    Haha, det är ju superfint väder ute!!! Om än blixrande kallt! Syster hörde nyss av sig; Det bli paus i studierna och promenad på stan!
    Blixtrande kallt var helt rätt!!! Det var mycket varmare ute idag än igår men vinden gjorde sitt till för att göra det ordentligt kallt. Var ute på min första promenad på länge, kom precis hem. Har fortfarande ont i ansikten från den kalla vinden.

Men såååå skönt att ha orkat med att vara ute. Har varit däckad i soffan i snart en vecka och saknat att promenera.

Jag håller på att bli alldeles bortskämd här hemma, mannen tar väl hand om mig och säger att jag får allt jag vill ha för att jag är gravid... det tackar man inte nej till
    Juli - 2010
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4