• Zixi

Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4

Subklavia skrev 2010-01-05 00:14:59 följande:
    Ok, det var smart! Jag hade inte så mycket till val. Fick snällt ta den tid jag blev erbjuden  Ska du göra ul på cura?
    Jag ville bli inskriven på cura men de hade inte tider förrän i februari så jag fick ta Familjernas Hus istället, inskrivning 12/1. De gör egna ul på Familjernas Hus (är jag rätt säker på) men jag ska fixa till det så jag får göra det på cura istället... är det samma bm vi pratar om kanske? I så fall är det en liiiiten värld!

Men mitt kub gör jag på Emmas, kostar lite extra men jag hade redan bokat det innan min familj påminde mig om vem som borde göra min ul
    Juli - 2010
  • Zixi
    Subklavia skrev 2010-01-05 13:52:30 följande:
    Japp jag går på cura och där finns bara en bm som gör ul. så världen är liten . Haha tänk att hon har tittat på dig och mig när vi var små krabater inte i mammas magen ! När ska du ui idag? Spännande och få se den lilla igen!Claire: Låter mycket spännande det här! Ska du testa med CB idag???
    Du får inte skvallra för min  bm att jag är gravid innan jag berättat det för henne!
    Måste dock säga att ul-tekniken kommit en bit sen dess.... Satt och tittade i mitt baby-album i julas och man kan knappt ana att det är en bebis på bilderna.

Kl 17 på Emmas..... börjar bli lite nervös nu. Mannen skulle försöka känna min livmoder för nån dag sedan och tryckte lite för hårt. Jag vet att bebisen är väl skyddad där inne men jag såg framför mig hur huvudet poppade av. Om bebisen är i två delar så ligger mannen ordentligt risigt till Men jag tror att allt står bra till.

Sover sjukt dåligt nuförtiden, allt är obekvämt. Brösten gör ont och pyjamasbyxorna klämmer på magen. Varje gång jag måste vända mig så vaknar jag helt, sätter mig upp och lägger mig sedan ner och rättar till alla kläder. *suck*  Varför kan vi människor inte lägga ägg istället, så mycket mer praktiskt!
    Juli - 2010
  • Zixi
    Claire: Den som väntar på nåt gott...... Hoppas du får ditt plus snart!!!!!!
    Juli - 2010
  • Zixi
    Goda nyheter: Den levde, rörde på sig ordentligt, huvudet satt fast i kroppen, hjärtat slog, blodet pulserade i navelsträngen och den var precis så lång som det skulle.

Mindre goda nyheter: Fick en risk för downs på 1:196...... Inget vidare   Min bakgrundsrisk var 1/3 av det värdet och nackspalten såg jätte-bra ut. Det som drog ner allt var blodprovet (tur att jag gjorde kub och inte bara nup). Beroende på väntetiderna på världens långsammaste sjukhus blir det moderkaksprov eller fostervattensprov. Sååååå inte det resultat jag väntat mig idag *suckar*

Ska vi slå vad om att jag får graviditetsdiabetes oxå? Är det något jag missat?
    Juli - 2010
  • Zixi

Har läst på lite mer om mina värden nu. Hcg såg bra ut men PAPP-A var väldigt lågt, mitt värde ligger in lägsta 5%. Utöver risk för Downs innebär det även ökad risk för missfall, låg födelsevikt, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, dödfödsel, för tidigt brustna hinnor samt moderkaksavlossning...

Så jag antar att jag graviditeten kommer att följas nogrannt av bm (eller så kräver jag det) även om det inte skulle visa sig vara Downs.

Juli - 2010
  • Zixi
    First baby skrev 2010-01-05 19:23:20 följande:
    Jag läser mina papper från Kubb:Åldersrisk: 21: 1/332   (fattar inte mkt här)KUB:1/6150Nackspalten var bra
    Min åldersrisk var 1:591 (vilket jag tyckte var lite högt i sig)
    Med KUB 1:196
    Nacksspalt: 1,1

Längd: 52,1 vilket stämmde precis med mina uträkningar
    Juli - 2010
  • Zixi
    Tian 10 skrev 2010-01-05 20:52:14 följande:
    Vilken tur att allt det där inte kommer hända dig då !Låter som om du verkligen borde följas extra av en bm, och tror att du får det om du begär det. Bara för att jag är nyfiken så var tar du in information ifrån. Det står en massa på nätet och vissa har en tendens att överdriva.
    Vi läste vetenskapliga artiklar, använder mig bara av bra källor   De flesta studierna visade på samma sak. Favoritkällan som var lättläst och sammanfattade flera andra studier var en Q&A...  http://www.healthline.com/blogs/pregnancy_childbirth/labels/fetal%20growth%20restriction.html 

Min mamma hade 3 besvärliga graviditeter av 4, vi är alla små och födda innan bf. Frågan är om hon oxå hade lågt PAPP-A värde eller om jag har dubbla risker...

Personligen tror jag att risken för Downs är mindre än 1:196 då allt annat såg så bra ut och den lille rörde ordentligt på sig. Är snarare bekymrad över de övriga riskerna, de som inte kan uteslutas förrän barnet är fött.

Min personlighet verkar mot mig   jag har en tendens att utgå ifrån värsta möjliga scenario för att sedan bli positivt överraskad. Det funkar bra vid tentor och sånt men inte lika bra vid tillfällen då man måste vänta i måååånga månader på att bli motbevisad...
    Juli - 2010
  • Zixi
    SailorGirl skrev 2010-01-05 21:50:19 följande:
    Men Zix då Hoppas verkligen allt står rätt till trots halvdana siffror. Kan du göra om KUB:en senare annars, eller går man alltid direkt på fvp/mkp?
    Det verkade inte vara en fråga om saken. Har dock funderat lite på varför man inte gör om blodprovet, det borde vara mycket enklare och billigare än att gå direkt till de stora testerna. Sen vill jag veta så snart jag bara kan!
    Juli - 2010
  • Zixi
    Tian 10 skrev 2010-01-06 12:36:50 följande:
    Zix; hur är det med dig idag?
    Har fått en dunderförkylning och känner mig helt däckad. Lite bra för då orkar jag inte riktigt oroa mig för allt kring graviditeten   Lite jobbigt dock för jag har en uppsats på 20 sidor att skriva tills på måndag och jag har inte börjat än....

Barnmorskan jag träffade igår ringde innan och sa att hon pratat med sjukhuset och att de skulle kolla sin kalender och sen höra av sig till mig med tid för moderkaksprov. Aningen större missfallsrisk än vid fostervattensprov men vi slipper vänta lika länge. Vill bara få det gjort och gå vidare.
    Juli - 2010
  • Zixi
    claire skrev 2010-01-06 13:37:15 följande:
    JAg fick mens igårkväll. Helt sjukt. Jaja..
    *kramar om*  Jag tror att det finns en liten mensdjävul som djävlas med dig! Inte så mycket att göra åt saken... Jag hoppas verkligen verkligen verkligen att det går vägen nästa gång! Du måste bara vänta in rätt bebis
    Juli - 2010
Svar på tråden Vi som bor i Malmö och är gravida eller planerar barn - del 4