PerG skrev 2009-12-28 23:13:33 följande:
Min tanke också! Och en sak till! Det finns (nästan) alltid minst två sätt att göra en sak på! Bara för att man själv tycker att man ska göra på ett sätt, så tror jag det bästa är att var och en får hitta sitt eget sätt att göra saker på. Annars är nog risken stor att man tappar all initiativförmåga om man ständigt detaljstyrs av någon som hänger över axeln och kommenterar och ifrågasätter allt man gör... Man lär sig betydligt mer på att upptäcka själv hur man t.ex. sätter på en blöja, fixar gröt, borstar tänderna, än att någon annan står och förklarar det eller skriver lappar, osv.....
jag instämmer här med. I vår familj är det jag (kvinnan i huset) som är den stökiga. Jag ser inte dammråttor och skiter i att torka spisen för jag vill göra annat. Min sambo har accepterat att jag är sådan för länge sedan, även om han blir galen ibland. Så vi har en deal. En ansvarar för tvätt och en för städning. Och man får inte gnälla på hur eller när den andra gör det. Sen byter vi roller efter ett tag. Det är betydligt mindre städat när jag har städansvar, men sånt är livet. Åandra sidan tvättar min sambo olikfärgade kläder tillsammans vilket gör mig galen ibland när min vita tröja får rosa nyanser helt plötsligt. men,men. Man måste komprommissa ibland när man lever ihop.