• Alvine

20-25 årsåldern, första barnet vol.6

Här är ännu en som väntar spänt på (inte) mens! Skulle ha fått den för två dagar sen... Men jag är helt pank så det är bara att vänta snällt till imorgon när barnbidraget trillar in på kontot så jag kan springa iväg och köpa ett test! Hoppas verkligen det är nått nu, annars måste det vara nått fel på mig om mensen ska hålla på och komma senare och senare för varje månad som går... :(

Här hemma är vi lite sjuka, Celina har fått en hudinfektion orsakad av stafylokocker, så hon går på penicilin. Det har hon fått sen i måndags och blev mycket bättre redan dagen efter, nu är hon som vanligt, leker och busar. Men såren har ännu inte läkt, så hon är och kilar där hela tiden, så det är blod överallt. Och tvätta hennes små händer är inte det lättaste, helt inte när man måste hålla på hela tiden, för att hon inte ska sprida runt bakerier (om några lever ännu efter medicinen) och bli sjuk igen... Hoppas bara det läker till jul så hon kan ha på sig sin fina julklänning, som det är nu kan hon bara ha byxor på sig eftersom såret är så stort :(

I min blogg finns det en bild på henne och hennes sår :( emiliiah.blogg.se

• Alvine
    babyboom86 skrev 2009-12-17 16:46:23 följande:
    fy de där såret såg inge kul, pluttan =( tur att det blivit lite bättre iaf!Här har inge mens kommit heller....bläää, vet ju att den kmr så tkr jag väntat färdigt nu, dumma.Hoppas du får ditt + imorn!;)
    det har verkligen sett hemskt ut, på bilden har det ändå börjat torka lite... inatt har hon fått sova med "vantar" gjorda av tubigrip och tejp så inget kliande inatt iaf :)

idag blir det att köpa ett test, måste bara vänta tills sambon kommer hem så jag kan ta mig ut, lillpluttan kan inte vara ute ännu, dessutom är det typ 20 minus ute, känns inte så lockande att gå ut haha :)

hoppas vi får ett plus båda två!!!!!!!!!! Annars blir jag tooooookiG!
  • Alvine

Hej tjejer!
    Har haft fullt upp nu sen innan jul när Celina fick svinkoppor... Hon hann vara frisk 1,5 vecka sen fick hon svinkoppor igen. Andra svängen in på barn i jakt på penicilin så förklarade läkaren för oss att man måste smörja såren också, så vi fick massor av salvor också. Det verkar ha hjälpt det har då inte kommit tillbaka! Men en vecka efter penicilinet så blev hon förklyld, men nu börjar hon bli bättre, i samma takt blir jag sämre ;) Får väl glädjas åt att vi inte är sjuka samtidigt iaf.

Hur sover era små? Celina har hel knasig dygnsrytm nu... Hon somnar 21,30-22 och vaknar 4,00... Det blir inte mycket sömn för oss föräldrar... Har försökt få henne att sova mindre på dagen, men hon orkar inte vara vaken hela dan med bara en sovstund, det blir alltid två och så är hon vaken sent efter tuppluren på eftermiddan... :( Är det nån period alla barn har som går över? Eller är det bara hon som envisas med att inte sova på natten?

Om 3 veckor blir min lilla gurka 1 år! Ska åka till huvudstaden nästa helg på konståkningstävling, och självklart shoppa lös :) Ska bli riktigt roligt att få åka nånstarns efter att ha varit instängd i lägenheten nästan 2 månader. Ska bli skönt att komma bort från mammarollen några dagar också. Det behövs ibland.

• Alvine

Jäkla utvecklingssprång :) Hoppas hon lär sig nått nytt nu då. Står helt stilla här fortfarande, sen hon lärde sig att sitta... Börjar bli långtråkigt, skulle inte ha nånting alls emot att hon började härja som nån galning. Hellre det än att bara sitta och läsa böcker dagarna i ända... Och sen när det står överallt var man läser att barnen börjar ställa sig upp och gå utmed möbler, hur ska våran dotter lära sig att ställa sig upp när hon inte ens kan krypa? På BVC blev dom också lite chockade att hon, som sköterskan själv sa "kryper hon inte? Inte ens ålar sig fram?!"

• Alvine
    babyboom86 skrev 2010-01-29 08:41:33 följande:
    fyfan vilka nätter jag haft senaste 2. julia är förkyld, men nu bara lite snorig kvar. natten till tisdag hade 39 graders feber, har hon aldrig haft förut. det högsta har vart 38,2 å då hade hon öroninflammation, hon va 3 månader gammal. Va lite varm kommande natt men inte alls som natten innan. Pigg å glad på dagarna. nu till problemet..hon vaknar på nätterna och är fullkomligt otröstlig!!! igår höll hon på i 2 timmar....va vi än gjorde så fungerade det inte. det enda som funka va att gå runt med henne i famnen, å det orkar ju inte jag göra längre stunder hon väger ju fasiken 11 kg. Tur att karln är stark =P men det är såååå jobbigt!!! nån som varit med om detta? vet ni vad de kan va förnåt? TRÖTT!
    Exakt så var Celina nu sist när hon var sjuk. Vaknade och skrek som en stucken gris! Ingenting var bra :( Men leka gick, så vi satt 1-2 timmar på natten och lekte sen somnade hon igen, vissa gånger var det välling som gällde efter leken och sen sova... Men det är tungt nu att få bort hennes vana att vakna och leka på natten... :(
  • Alvine
    babyboom86 skrev 2010-01-28 10:16:46 följande:
    alla barn är ju olika, vet inte när man ska börja bli "fundersam". Vad sa bvc tanten då?
    Att det säkert kommer snart. Men det tror jag inte. Hon hoppar nog över krypandet. Är inte alls intresserad av att kunna förflytta sig. Låter man henne ligga på mage så går det bra en liten stund, hon snurrar runt på golvet och trycker sig bakåt, men sen tar det stop och gallskriket kommer tills hon kommer på att hon kan vända sig ;)
    JoRi skrev 2010-01-28 16:19:56 följande:
    alvine - vet inte riktigt när barn "förväntas" kunna krypa men tror inte det är nån fara än. vet barn som inte kypt i samma ålder som celina är i nu men så har allt kommit på en gång. är hon duktig på fin-motoriken? typ pinsettgreppet och det, för barn utvecklar väl en sak i taget. Love är rätt kass på det men satt jätte tidigt, går jätte stadigt om man håller i honom och kryper nu.  
    Jo det är hon, plockar alla möjliga småsaker, för någon dag sen satt hon och drog lös noppror från en filt och käkade upp dom, jätteroligt var det när jag skulle försöka peta ut dom ur munnen ;) Hon pratar ganska mycket också, förstår desto mer. Men det hade varit kul om hon började krypa eller gå, helst gå kanske, eftersom jag inte tror hon kommer krypa först. Så det blir lite att göra. Men hon vill bara sitta och läsa sina böcker heeeela dagarna... Börjar bli lite uttråkad :(
  • Alvine
    babyboom86 skrev 2010-01-28 18:09:30 följande:
    det gamla smala livet är snart ett minne blott....tjockistiden närmar sig med stormsteg. hihi, har lagt upp en bild på min lilla mage i galleriet =)
    GRATTIS FÖRRESTEN!!!!

Jag vill också :( Ska beställa ÄL-tester nästa vecka, har nog äl nästa helg, men det spelar inte så stor roll, för jag åker bort ändå...
  • Alvine
    JoRi skrev 2010-01-29 20:51:30 följande:
    oj ja då har hon verkligen koncentrerat sej på finmotoriken och pratet! haha noppror kan vara spännande och man måste ju testa om det är gott :P jo förstår det, jag tycket det var jobbigt att Love inte kom nånstans och tycker det är skönt att han nu kryper. hoppas hon får ett ryck och börjar krypa och gå. :)  verkar det som att hon är på gång? 
    Nä inte med krypandet iaf, ligger hon på mage kämpar hon för att komma till sittande, försöker man sätta henne i krypställning så sätter hon sig direkt ;) Däremot så går vi mycket med henne, hon vill ner på golvet och stå mot möbler eller vandra runt i lägenheten med oss (vi håller i henne och hon går) Eller så springer hon omkring som en tok i sin gåstol. Man märker att hon har en helt annan teknink nu i gåstolen, förut så hoppade hon fram, med både benen samtidigt, nu går hon så som man ska när man går vanligt, ser rätt roligt ut ;)
  • Alvine
    babyboom86 skrev 2010-01-30 09:13:44 följande:
    en kompis till mig vars dotter är lika gammal som julia. Hon va jättelugn och stilla första nästan 11 månaderna. Plötsligt började hon krypa, kröp i knappt en vecka, så höll ju precis på att komma igång, sen ställde hon sig upp och gick istället, nu springer hon omkring =) så det är så himla olika!!!! Men bra det kanske, tråkigt om alla följde exakt samma mall;)
    Min sambo har tydligen också varit ett "lyxbarn" sovit bra, ätit bra, lekt snällt osv... Medans jag har varit ett yrväder, och våran dotter kommer nog att bli en exakt kopia av sin pappa, åtminstone till sättet att uppföra sig ;) Till utseendet är hon mer lik mig ;)
    babyboom86 skrev 2010-01-30 13:09:12 följande:
    hehe tack! =)ja nu är det dags för er andra här inne å sätta lite fart med syskonverkstaden!!!!!Alem- skulle inte ni börja när Ayla fyllt 1? ;)
    Beställde ÄL-tester igår, så till veckan som kommer så sätter vi igång, förhoppningsvis iaf ;)
  • Alvine
    babyboom86 skrev 2010-02-06 08:09:25 följande:
    nejfy, stackars liten!!! ni har verkligen otur, händer nåt hela tiden. Hoppas det vänder snart. Här har vi oxå haft sjukstuga, varit dunderförlyla i snart 2 veckor, kul de. Har inte heller fått sova om nätterna för julia får sånna hostattacker så hon spyr stackarn, mkt tvätta om dagarna.  Vi har provat både ventoline och nu nåt som ska verka direkt mot hostan, så inatt har det gått hyfsat bra. blödningarna har slutat, blev aldrig nå mer av senaste gången, så de va bra. ska få göra ett vul på torsdag. hoppas att jag sedan kan lugna mig lite, går in i v12 imorn så då borde jag kunna njuta lite oxå snart =)
    Åh vecka 12 redan?! Jag blir såå avis!!! :(
    Vi missade den här månadens chans eftersom jag var bortrest... Så det är bara att köra järnet nästa månad :)
Svar på tråden 20-25 årsåldern, första barnet vol.6