• cc12

Borgerlig namngivning?

Vi funderar på att ha en namngivningsceremoni och för att det ska bli mer än ett "kalas" har jag sett att man kan använda sig av borgerlig namngivning då en förrättare håller i en ceremoni.

Är det någon som har erfarenhet av det? Hur gick det till? Var ni nöjda? Vad tyckte gästerna? Hade ni faddrar?

Många frågor blev det.... :)

• Svar på tråden Borgerlig namngivning?
  • Näckrosen

har aldrig hört talas om "borgelig namngivningsförrättare".

Varför efterlikna ett dop om man inte vill ha ett dop?

Ha en välkommen till världen fest och deklarera barnets namn, men försök inte göra ett borgerligt dop. Patetiskt, tycker jag.

• cc12

Tack för ditt svar, det var ju oerhört givande.... Jag bad inte om din åsikt, jag frågade efter erfarenheter.

Någon annan?

• Schnooglewookiemush

Vi hade namngivningsceremoni. Den var jättefin, alla älskade det!

Vi hade hyrt en lokal som vi höll till i. Vi var rätt mycket folk eftersom jag och min syster fick barn med några dagars mellanrum, vi slog ihop pojkarnas ceremoni till en.
    Vi hade en förättare som höll i hela ceremonin. Han gick igenom vad som menas med en namnceremoni, varför man väljer att ha det. Han pratade allmänt om namn, och förklarade vad pojkarnas namn betydde och varför vi valt just de namnen. Sedan så pratade han om vad en fadder är, vad det betyder osv. Sedan presenterade han vilka faddrar vi valt, och vi läste varsitt tal till dem och gav fadderpresent. Faddrarna tog emot presenten, och talade sedan om hur de ville vara som fadder.
    Pojkarna fick sedan varsitt namnhalsband som faddrarna tog på dem, lite istället för vatten på huvudet som man får vid ett dop.
    Syrrans svärfar sjöng och spelade låten Ikaros, och sen sjöng vi allihop Idas sommarvisa.
    Sedan fikade vi.

• Schnooglewookiemush
    cicci2 skrev 2009-12-12 11:56:01 följande:
    har aldrig hört talas om "borgelig namngivningsförrättare". Varför efterlikna ett dop om man inte vill ha ett dop? Ha en välkommen till världen fest och deklarera barnets namn, men försök inte göra ett borgerligt dop. Patetiskt, tycker jag.
    Jag tycker du ska kolla upp vad ett dop går ut på. En ceremoni har ju inget med ett dop att göra.
  • UnderYtan

Har själv kollat på sånt då vi ska ha namn-fest eller vad man nu vill kalla det för vårt barn. Den där borgerliga förrättaren finns dock inte på alla ställen (inte där jag bor) så bäst är om du kollar med din kommun.

Cicci2

Att en annan person pratar på festen/ceremonin handlar ju inte om att efterlikna ett dop tycker jag utan att det blir mer högtidligt så. Det är ju inte konstigare än att man kan gifta sig borgerligt. Då är det också en som förrättar ceremonin. Men man slipper prat om gud osv.
    Och det blir inte alls ett borgerligt "dop". Vet du ens vad dopet innebär? Du vet vatten som barnet ska få på sig osv. av en präst. Sådant förekommer inte alls på en namngivningsceremoni.
    Eftersom du inte vet ett skvatt om saken så kanske du inte ska uttala dig?

• cc12

Tack för era svar!
    Jag har kollat upp förrättare och hon har skickat ett förslag på vad hon kommer säga. Så jag tänkte att man kan utgå från det och anpassa det till oss.

AtroCious- namnhalsband lät som en bra idé!

Precis som du säger UnderYtan, vill jag att det ska bli något mer högtidligt.

• Näckrosen
    UnderYtan skrev 2009-12-12 15:17:11 följande:
    Har själv kollat på sånt då vi ska ha namn-fest eller vad man nu vill kalla det för vårt barn. Den där borgerliga förrättaren finns dock inte på alla ställen (inte där jag bor) så bäst är om du kollar med din kommun. Cicci2Att en annan person pratar på festen/ceremonin handlar ju inte om att efterlikna ett dop tycker jag utan att det blir mer högtidligt så. Det är ju inte konstigare än att man kan gifta sig borgerligt. Då är det också en som förrättar ceremonin. Men man slipper prat om gud osv. Och det blir inte alls ett borgerligt "dop". Vet du ens vad dopet innebär? Du vet vatten som barnet ska få på sig osv. av en präst. Sådant förekommer inte alls på en namngivningsceremoni. Eftersom du inte vet ett skvatt om saken så kanske du inte ska uttala dig?
    Jag jobbar i kyrkan, så jag vet mycket väl vad dopet handlar om. Vet du?
    Dopet har inget med namnet att göra.

Hela idén med namngivning är ju från början att ha ett dop utan Gud. Det kom till av människor som trodde att dopet var till för att barnet skulle få ett namn. Och det förstår jag mig inte på.

Däremot har jag stor respekt för dem soom väljer att inte döpa sina barn. De har ofta en bra, genomtänkt orsak att inte döpa i kyrkan.

Som jag skrev i mitt första inlägg så tyckte jag det var bättre att då ha en Välkommen till världen-fest. Menade inget illa med det.

Hoppas ni får en trevlig fest för erat barn oavsett vad ni hittar på.
  • silvermine

hade också ungefär samma funderingar som upplägg osv.

bra idé med namnhalsband!

till de som skrev kritiska inlägg: kanske för att man inte är kristen??? jag är atheist och vill ha en sk "welcome to earth" party (=namngivning). det handlar mindre om att efterlikna ett "dop" utan att hitta andra former av att välkomna ens barn till denna underbara värld!

• JaninaJoy

Nävkrosen: vi lever i 2014 nu, vi är inte alla kristna och vill därför inte ha "gud" inblandad. Du är patetisk som inte kan ha förståelse för att människot är olika. Så hållkäften

• Hobbyarkitekt
    cc12 skrev 2009-12-12 15:03:27 följande:

Tack för ditt svar, det var ju oerhört givande.... Jag bad inte om din åsikt, jag frågade efter erfarenheter.

Någon annan?

Haha, så jävla ägande!
Svar på tråden Borgerlig namngivning?