Inlägg från: Schnooglewookiemush |Visa alla inlägg
  • Schnooglewookiemush

Borgerlig namngivning?

Vi hade namngivningsceremoni. Den var jättefin, alla älskade det!

Vi hade hyrt en lokal som vi höll till i. Vi var rätt mycket folk eftersom jag och min syster fick barn med några dagars mellanrum, vi slog ihop pojkarnas ceremoni till en.
    Vi hade en förättare som höll i hela ceremonin. Han gick igenom vad som menas med en namnceremoni, varför man väljer att ha det. Han pratade allmänt om namn, och förklarade vad pojkarnas namn betydde och varför vi valt just de namnen. Sedan så pratade han om vad en fadder är, vad det betyder osv. Sedan presenterade han vilka faddrar vi valt, och vi läste varsitt tal till dem och gav fadderpresent. Faddrarna tog emot presenten, och talade sedan om hur de ville vara som fadder.
    Pojkarna fick sedan varsitt namnhalsband som faddrarna tog på dem, lite istället för vatten på huvudet som man får vid ett dop.
    Syrrans svärfar sjöng och spelade låten Ikaros, och sen sjöng vi allihop Idas sommarvisa.
    Sedan fikade vi.

• Schnooglewookiemush
    cicci2 skrev 2009-12-12 11:56:01 följande:
    har aldrig hört talas om "borgelig namngivningsförrättare". Varför efterlikna ett dop om man inte vill ha ett dop? Ha en välkommen till världen fest och deklarera barnets namn, men försök inte göra ett borgerligt dop. Patetiskt, tycker jag.
    Jag tycker du ska kolla upp vad ett dop går ut på. En ceremoni har ju inget med ett dop att göra.
Svar på tråden Borgerlig namngivning?