• AnnaH

BELLY BANDIT - har ni testat? Resultat?

Har inte provat ännu men lyckades fynda en med 25% rabatt. (Gissar att man får tillbaka en del på Tradera sedan.) Tänkte kombinera den med Tupplermetoden. Efter förra graviditeten körde jag bara statisk träning och då återgick midjemåttet till det normala på 1 månad och bukmuskeldelningen gick ihop på några veckor. Räknar dock med att det behövs lite mer denna gång, därav investeringen.

♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • AnnaH

Jo, det var på Mamastore jag hade handlat. De hade 15% rabatt på en valfri vara en tid innan jul och vi som handlat där innan fick 25%.

Tupplermetoden är statisk magträning som man kan börja med direkt efter förlossningen. Syftet är att hjälpa bukmuskeln att gå ihop igen. En övning man kan göra är att med rak rygg först andas in och då pressa ut magen för att sedan andas ut och dra in naveln mot ryggraden. Därefter håller man den anspänningen i 30 sekunder (men fortsätter andas, dock ingen djup andning) för att sedan dra in naveln ännu mer följt av att man "pumpar" mellan det djupaste läget och det man hållt anspänningen i. Efter 10 "pumpningar" andas man in djupt för att sedan göra om samma övning 9 gånger till. En annan, mer använd, variant är att man drar in naveln så långt det går och gör små "pumpningar", minst 100 repetitioner per tillfälle och minst 500 totalt per dag. Många tycker dock det är svårt att andas genom den övningen. För bästa resultat rekommenderas att man använder en gördel under den period man tränar intensivt med Tupplermetoden, ca 4 veckor.
    Finns bra trådar här på FL både om Tupplermetoden och delad bukmuskulatur.

♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • AnnaH

Nu är min gosse en vecka och såhär långt kan jag i a f säga att magen är mindre än den var vid samma tid efter dottern. Har en bild från när dottern var 8 dagar så jag ska försöka ta en jämförelsebild imorgon. Kombinerar som sagt med Tupplermetoden så hur mycket av resultatet som är BellyBandits förtjänst vet jag inte.

Sen tycker jag den är behaglig att ha när jag är ute och promenerar. Den håller in, hjälper till att hålla muskelanspänningen i magen och stabiliserar ryggen så jag orkar längre promenader utan att bli trött i mage/rygg.

♥ Evina 080509 ♥ William 100110 ♥
  • AnnaH

8 dagar efter förlossningen med barn 1 resp 2. Bra resultat med BellyBandit + Tuppler tycker jag själv.
    8 dagar efter förlossning 1 och 2

Magen v 38+5 och 2 veckor senare (8 dagar efter förlossning)  
    8 dagar efter förlossningen

Vet ej om bilderna blir klickbara. Annars finns de i galleriet.

---

Angående storlek är min Belly Bandit lite stor redan nu tyvärr. Man skulle dra bort 7,5 - 12,5 cm från det mått man har som höggravid och jag hade 95 - 100 cm i midjemått då. Köpte storlek Small (84 - 95 cm) och nu när jag mäter 85 cm kan jag bara fästa den i en liten del av kardborren. Jag skulle nog ha utgått från det mått jag hade innan graviditet och hoppas komma ner till vilket är 72 cm. Så står ni och väljer mellan två storlekar, ta den mindre.

• AnnaH
    FinastE2010 skrev 2010-02-18 00:02:12 följande:
    Jag har köpt en belly bandit. Började använda den ungefär en halv dag efter förlossningen i söndags. Köpte den i stl small. Fick knappt igen den först men nu 3 dagar senare så har jag kunnat dra ihop den så mycket att den snart är för stor istället! Magen har krympt ihop en hel del, men nu skulle jag snarare behöva en i xsmall då magen gick tillbaka så snabbt men fortfarande inte platt så.. men det kan man ju knappast förvänta sig.
    Nej, det är ju så att magen går tillbaka en hel del av sig själv första dagarna men det har man ju svårt att förvänta sig. Jag förväntade mig inte att min mage skulle gå tillbaka så snabbt även om det var andra barnet för min del. Kunde bara använda min Belly Bandit i 3 veckor, sedan gjorde den ingen nytta alls så en X-small hade definitivt räckt för det är ju inte första dagarna man behöver den extra hjälpen gördeln ger.

---

Uppdatering från mig då. Jo, jag använde som sagt bara min BB i 3 veckor men har därefter fortsatt med statiska magövningar. 5 veckor efter förlossningen är nu delningen av bukmuskeln nere på normala knappa 2 fingrar. Det tog alltså bara 1 vecka mer än efter första barnet. Däremot har jag en del skrynkligt skinn eftersom jag fick en del bristningar denna gång. Men det syns ju inte med kläder på så det får tiden ordna.
    Bäst är ändå att ha stödet och kraften i magen tillbaka.
Svar på tråden BELLY BANDIT - har ni testat? Resultat?