Är dagens skola för slapp?
Målen och kraven är höga och kräver att elever tar sina läxor på allvar. Problemet som jag ser det handlar om att klasserna många gånger är för stora och att det går åt för mycket tid och energi till att upprätthålla en bra ordning på eleverna.
Underskatta inte föräldrarnas delaktighet och engagemang vad det gäller värdet av att prata med sina barn om hur man är i en grupp, respekt för lärare och andra vuxna, lära dem att de flesta vuxna vill väl när de får en tillrättavisning etc.
Har själv sett barn som inte kan ta en tillrättavisning och de tror på fullt allvar att de kan bete sig hur det vill utan att få en tillsägning.
"Sitt på stolen och gå inte på bordet." säger jag till en elev på 7 år.
" Ska du skita i , jag får göra som jag vill. Jag får ont i röven." Då har eleven suttit i 6 minuter och kollat på film.
Frågan lyder- Ska jag prata sönder filmen för de andra, be snällt, ta ner barnet själv vilket sannorlikt skapar en jobbig situation för barnet som skäms över handlingen jag utsätter den för, eller låta den hållas? För vem blir det bra?
Exemplet är från verkliga livet i en klass och liknande situationer sker typ 10 gr på en dag.