Är dagens skola för slapp?
Är dagens skola för slapp? Äe dagens skola bra eller de borde ställas mer krav på eleverna
Är dagens skola för slapp? Äe dagens skola bra eller de borde ställas mer krav på eleverna
Det borde stallas mer krav pa eleverna ,forst och framst i ordning och uppforande. deDet blir en bra grund for att ta till sig kunskap.Fler laxor och uppfoljande prov.
Jag tror inte de blir stressade av skolan ,de blir stressade av fritiden, tex tvspel,datorer,tvprogram mm.De har inte tid och ork for skolarbete.
Jag tror att om föräldrarna var mer närvarande med sina barn hade även skolan varit ännu bättre. Som det är idag förväntas skolan göra det mesta även uppfostran.
Håller med Kulta17.
Instämmer med Tuffen ochKultan17. Mer aktiva föräldrar som värnar om barnens grundläggande behov och stöttar vore toppen.
det ska vara bättre uppfostran hemmifrån sen ska gränsen mellan lärare och elever bli tydligare tycker jag!
Nu för tiden är man mer kompis med sin lärare! å de e skit! blir alldeles för stökigt på lektionerna!
Det är både och. Den är för hård på fel ställen (betygsätter gympan t.ex).
Jag är mamma till två killar i högstadiet och är dessutom lärare.
Det jag ser från både yrkets vägar och min privata sfär är att skolan är allt annat är slapp idag! Jag tror inte att de som utalar sig om att skolan ställer för låga krav är insatta i dagens kunskapsmål (www.skolverket.se) och betygssystem.
Självklart finns det högpresterande elever som kan segla igenom skolan utan större ansträngning med de allra flesta måste anstränga sig för att nå målen (betyg G).
Min egen skolgång var en lång semester jämfört med mina elever och mina söners skolgång. Observera att jag inte undervisar i samma skola som barnen går i men ser dock stora likheter i krav och förväntningar på resultat.
Det kan även vara nyttigt för oss 70-talister att tänka på att betyget 1 och 2 ej längre finns, nu ska alla uppnå motsvarande 3:a (eller kanske något mer) och de elever som ej lyckas får åtgärdsprogram med tuffa åtgärder som extra undervisning, hemuppgifter etc. som man bestämmer i samråd med elev och förälder.
Dock skulle även jag önska att föräldrarna skötte uppfostran då det tar mycket tid för oss lärare, inte lektionstid utan tid som bör gå till förberedelse/efterarbete men som vi i stället får lägga på att reda i konflikter och annat dåligt uppförande.
Vad gäller ordning på lektionerna har jag bara en självklar reflektion: Om du som lärare respekterar eleverna så får du automatiskt respekt tillbaka. Sedan bör lektionerna vara så spännande att det inte går att låta bli att hänga med! Alla barn och ungdomar är födda nyfikna!
Nej, det är dagens föräldrar som är för slappa. Det borde ställas högre krav på de istället.
på vissa skolor /klasser i vissa skolor är det alltför stor oordning vilket gör att både lärare och elever bli irriterade och trötta. Orkar inte hänga med, orkar inte engagera sig. Lektionerna bli lidande och farten i själva lektionen minskas pga alla tillsägelser och lösningar av onödiga konflikter. (syftar främst på lågstadienivå pga egen erfarenhet)
Så- jag tycker att ja, lektionerna och studierna bli lidande och alldelles för många elever bli understimulerade. Vilket i längden resulterar i ett slappt förhållningsätt till skolan och utbrända eller stressade lärare som i värsta fall undervisar allt för "slappt".
Och Det finns många, många sådana klasser som jag nyss beskrev i vårt avlånga land, tro inget annat. Tyvärr... :-/
Jag tycker att man ska ställa högre krav vad gäller ordning och respekt både till lärare och övriga elever, sen tycker jag inte att detta enbart ligger på skolans personal tan att vi som föräldrar måste visa och prata med våra barn om vad som är ok eller inte ok....
Håller helt med Leora! Det är föräldrarna som är för slappa och inte uppfostrar sina barn och lär dem att ha respekt för sina medmänniskor.
Det är verkligen intressant att läsa här, hur olika alla tycker.
Målen och kraven är höga och kräver att elever tar sina läxor på allvar. Problemet som jag ser det handlar om att klasserna många gånger är för stora och att det går åt för mycket tid och energi till att upprätthålla en bra ordning på eleverna.
Underskatta inte föräldrarnas delaktighet och engagemang vad det gäller värdet av att prata med sina barn om hur man är i en grupp, respekt för lärare och andra vuxna, lära dem att de flesta vuxna vill väl när de får en tillrättavisning etc.
Har själv sett barn som inte kan ta en tillrättavisning och de tror på fullt allvar att de kan bete sig hur det vill utan att få en tillsägning.
"Sitt på stolen och gå inte på bordet." säger jag till en elev på 7 år.
" Ska du skita i , jag får göra som jag vill. Jag får ont i röven." Då har eleven suttit i 6 minuter och kollat på film.
Frågan lyder- Ska jag prata sönder filmen för de andra, be snällt, ta ner barnet själv vilket sannorlikt skapar en jobbig situation för barnet som skäms över handlingen jag utsätter den för, eller låta den hållas? För vem blir det bra?
Exemplet är från verkliga livet i en klass och liknande situationer sker typ 10 gr på en dag.
Målen och kraven är höga och kräver att elever tar sina läxor på allvar. Problemet som jag ser det handlar om att klasserna många gånger är för stora och att det går åt för mycket tid och energi till att upprätthålla en bra ordning på eleverna.
Underskatta inte föräldrarnas delaktighet och engagemang vad det gäller värdet av att prata med sina barn om hur man är i en grupp, respekt för lärare och andra vuxna, lära dem att de flesta vuxna vill väl när de får en tillrättavisning etc.
Har själv sett barn som inte kan ta en tillrättavisning och de tror på fullt allvar att de kan bete sig hur det vill utan att få en tillsägning.
"Sitt på stolen och gå inte på bordet." säger jag till en elev på 7 år.
" Ska du skita i , jag får göra som jag vill. Jag får ont i röven." Då har eleven suttit i 6 minuter och kollat på film.
Frågan lyder- Ska jag prata sönder filmen för de andra, be snällt, ta ner barnet själv vilket sannorlikt skapar en jobbig situation för barnet som skäms över handlingen jag utsätter den för, eller låta den hållas? För vem blir det bra?
Exemplet är från verkliga livet i en klass och liknande situationer sker typ 10 gr på en dag.