Inlägg från: Eva Lilli |Visa alla inlägg
  • Eva Lilli

Är dagens skola för slapp?

Jag är mamma till två killar i högstadiet och är dessutom lärare.
    Det jag ser från både yrkets vägar och min privata sfär är att skolan är allt annat är slapp idag! Jag tror inte att de som utalar sig om att skolan ställer för låga krav är insatta i dagens kunskapsmål (www.skolverket.se) och betygssystem.
    Självklart finns det högpresterande elever som kan segla igenom skolan utan större ansträngning med de allra flesta måste anstränga sig för att nå målen (betyg G).
    Min egen skolgång var en lång semester jämfört med mina elever och mina söners skolgång. Observera att jag inte undervisar i samma skola som barnen går i men ser dock stora likheter i krav och förväntningar på resultat.
    Det kan även vara nyttigt för oss 70-talister att tänka på att betyget 1 och 2 ej längre finns, nu ska alla uppnå motsvarande 3:a (eller kanske något mer) och de elever som ej lyckas får åtgärdsprogram med tuffa åtgärder som extra undervisning, hemuppgifter etc. som man bestämmer i samråd med elev och förälder.
    Dock skulle även jag önska att föräldrarna skötte uppfostran då det tar mycket tid för oss lärare, inte lektionstid utan tid som bör gå till förberedelse/efterarbete men som vi i stället får lägga på att reda i konflikter och annat dåligt uppförande.
    Vad gäller ordning på lektionerna har jag bara en självklar reflektion: Om du som lärare respekterar eleverna så får du automatiskt respekt tillbaka. Sedan bör lektionerna vara så spännande att det inte går att låta bli att hänga med! Alla barn och ungdomar är födda nyfikna!

Svar på tråden Är dagens skola för slapp?