Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Dödsstraff - för eller emot? Varför?

IdaVasterflo skrev 2009-12-11 12:07:29 följande:
    Är det någon som har våldtagit och mördat flera barn till exempel och det kan bevisligen med säkerhet fastställas att det var den dömda personen: Ja, då är jag för dödsstraff. Jag mår dåligt när sådana monster får fängelse och vård, som går på vår bekostnad dessutom. Nej, jag anser att en sådan människa aldrig någonsin kommer att bli frisk nog för att släppa fri.
    Säger du att vi inte ska betala för vård så säger du att en sjuk människa ska kunna avrättas. Inte direkt en trevlig syn på människan.

Vård ges inte till alla mördare utan till de som genomgått en psykiatrisk undersökning där man har konstaterat en psykisk störning, har man inte det så blir det fängelse.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det finns i min mening två frågor som man kan ställa:

1. Är det möjligt att en oskyldig person döms till döden?

2. Är det möjligt att reversera döden?

Den dagen svaret på dessa frågor är identiska så kan vi börja diskutera andra aspekter. I dagsläget skiljer sig svaret.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Astarte skrev 2009-12-16 14:34:30 följande:
    Fast det är väl där som förespråkarna brukar komma dragande med sin brasklapp om att det går bra "bara man är helt säker". . .
    Då kan man fråga: "Om det då visar sig att en person som blivit avrättad är oskyldig är du då beredd att bli avrättad också? Eftersom processen är helt säker så innebär det ingen risk för dig."

De flesta gillar inte det och inser att systemet kanske inte är säkert. Alternativt så kan man fråga om de vill sätta sina barn i den sitsen, är processen säker så finns ingen risk och alltså ingen anledning att tveka.
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 14:36:10 följande:
    Jag är helt klar emot dödsstraff! Det borde finnas VÄRRE straff än så för dem som mördar, våldtar och lemlästar oskyldiga. Lås in dem i isoleringscell och kasta nyckeln!
    Om du vill ha ett värre straff, vad är din motivering till att du är emot dödstraff?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 14:44:32 följande:
    Helt ärligt kan jag tycka att det är för lindrig, att personen kommer för enkelt undan. Hade någon gjort min familj så illa så hade jag velat att straffet skulle vara mycket mer kännbart. Som död så känner man ju inget mer!
    Alla kan nog känna så men att upphöja det till allmän lag är ingen bra idé.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 14:55:07 följande:
    Det har jag inte heller skrivit, jag har bara följt trådstartens önskemål om för eller emot och varför.
    Men du är emot dödsstraff eftersom du vill att de ska ha det värre? Då följer det ju att du tycker att det är bra att tortera (isoleringscell exempelvis) av känslomässiga skäl, detta måste göras genom stöd av lagar.

Det är det jag inte får att gå ihop riktigt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 15:16:27 följande:
    TS ville ha för eller emot och en motivering varför och jag lämnade MIN motivering... att jag tycker att dödsstraff är för lindrig därför är jag emot dödstraff. Och det är MIN motivering, sedan ifall det inte går att genomföra eller ej spelar ingen roll, jag har bara lämnat MIN motivering
    Jag bryr mig inte om det går att genomföra eller ej, jag är nyfiken på hur du motiverar ditt motstånd till dödsstraff med något som är ännu värre. Hela resonemanget ter sig något absurt i mina ögon. Visst, det har inte med TS att göra men det är sällan ämnet håller sig enbart så snävt som TS satt upp och det vore ju otroligt tråkigt om det gjorde det.

Vill du inte svara så gör inte det, men att hänvisa till TS är onödigt, säg det bara rakt ut istället.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mindless skrev 2009-12-16 19:27:45 följande:
    1. Är det möjligt att en oskyldig person döms till fängelse? 2. Är det möjligt att reversera tiden? Självklart inser jag att ett felaktigt fängelsestraff kan kompenseras med andra medel, men det förutsätter att det felaktigt utdömda straffet över huvud taget upptäcks. Detta är uppenbart inte givet. Vilket straffsystem vi än väljer kommer vi alltså få acceptera att oskyldiga blir lidande. Frågan är då varför just dödsstraffet ideligen får klä skott för en invändning som torde vara giltig för alla typer av straff. Min poäng är att om det är rättfärdigat att döma skyldiga till döden (vilket givetvis inte är självklart) så anser jag att invändningen om de oskyldigt dömda är tämligen klen.
    Jag förstår vad du menar, men det är mer ur ett filosofiskt än ett praktiskt perspektiv.

För ingen kan väl säga att exempelvis sitta 15 år i fängelse när man är oskyldig är att jämföra med att bli avrättad när man är oskyldig?

Filosofiskt så är det mer eller mindre samma sak, men praktiskt så finns det skillnader.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mindless skrev 2009-12-16 19:42:55 följande:
    Men varför, ur ett praktiskt perspektiv, går gränsen just mellan fängelsestraff och dödsstraff? Varför inte mellan 15 års fängelse och 5 år? Eller mellan 5 år och 1 år. Eller mellan...? Ja, du förstår nog principen.
    Jo jag förstår precis vad du menar, men faktum är ju detta:
    Vid döden så upphör det, det finns ingenting efter döden (vad vi vet givetvis).

Även om man har suttit inne i femton år eller till och med femtio så har man iaf existerat, man har varit ickedöd om kanske inte levande (beroende på hur man definierar det). Om man kommer ut ur fängelset när man beffinns oskyldig så har man tid efter där man är fri. Om man befinns oskyldig efter att man är död så är man fortfarande död.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Agrippina skrev 2009-12-16 19:52:05 följande:
    jag glömde kanske några saker: du är smartare och mer bildad. får jag leva vidare?
    Agrippina skrev 2009-12-16 19:51:07 följande:
    och jag har medgett att du vet mer än jag om kant, att det var ett misstag att dra upp en teori jag inte är tillräckligt bekant med. vad mer vill att jag ska göra? ta livet av mig med ett filosofilexikon?
    Oerhört moget måste jag säga.

Jag tycker att mindless presenterade ett mycket bra motargument mot dina argument, precis som mot mina ovan. Det är väl så vi lär oss nya saker så varför fjanta till det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mindless skrev 2009-12-16 20:01:45 följande:
    Du har naturligtvis rätt, men jag får det fortfarande till en gradskillnad. Det är illa att oskyldig bli dömd till ett års fängelse, värre att bli det till 15 år, och värst att bli avrättad. Det ligger något subjektivt i att dra gränsen just mellan fängelsestraff och dödsstraff, även om jag har förståelse för varför man gör det. Och visst är det lättare att kompensera en levande person, men som sagt behöver den felaktiga domen aldrig upptäckas.
    Du har givetvis rätt i att det är en gradskillnad och visst är det subjektivt var man drar gränsen. Men de allra flesta människor drar nog någon sorts gräns vid döden och eftersom det är så vi bygger vårt samhälle så är det nog en ganska rimlig gräns.

Mitt exempel var för att illustrera just det praktiska, den filosofiska delen är betydligt djupare än så. Och betydligt mer intressant att diskutera också för den delen.
Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?