Inlägg från: Agrippina |Visa alla inlägg
  • Agrippina

Dödsstraff - för eller emot? Varför?

jag är emot. om man påstår att mord är fel som ett kategoriskt imperativ så är det alltid fel oavsett vem som utför dådet.

det finns bara två alternativ; antingen är mord fel, eller så är det rätt.

om det är fel är det också fel för staten att döda.
    om det är rätt, har alla rätt att döda och kan inte dömas för det.

• Agrippina
    mindless skrev 2009-12-16 13:20:48 följande:
    Jag brukar vara mot, men jag kan väl vara för den här gången.

Resonemanget haltar: Antingen är det fel att spärra in någon, eller så är det rätt. Så ska vi straffa Josef Fritz (vi kan bortse från de sexuella övergreppen), och i så fall hur?Det finns ingen inneboende inkonsekvens i att vara mot mord men för dödsstraff; det senare rättfärdigas i kraft av att det utdöms av staten som straff för vissa begångna handlingar. Det kategoriska imperativet står ohotat.
    resonemanget handlar inte om vilka straff som är lämpliga för vilket beteende utan huruvida dödsstraff är moraliskt rätt eller fel. josef fritzl kommer knappast att straffas med exakt det brott han begått-han kommer att ges det straff lagen säger att han kan dömas till. det kategoriska imperativet stiftar inte lagar; det uttrycker en moralfilosofi där det enda beteende som är moraliskt riktigt är ett som skulle kunna antas som lag/riktlinje för allas beteende.

individen kan/bör enbart godkänna eller ägna sig åt ett sådant beteende som denne skulle kunna tänka sig att upphöja till allmän lag.

kant talat inte om straff eller bedömning av skuld utan om frågan om vad som är rätt eller fel. en handling kan inte vara både rätt och fel samtidigt. utifrån det sluter jag mig till att mord, oavsett vem som utför det, är fel, eftersom jag inte skulle vilja att det upphöjdes till allmän lag att mord var ok.

jag skulle inte heller vilja att det blev en allmän lag att det var ok att stänga in människor. då skulle det i så fall vara en bättre ide att avsluta systemet med fängelse som straff. tyvärr har jag inget förslag på ett bättre straffsystem. det hade inte kant heller.
  • Agrippina
    mindless skrev 2009-12-16 14:13:17 följande:
    Visst, men jag uppfattade det som om du menade att motstånd till mord logiskt implicerar motstånd till dödsstraff ( i alla fall om man går efter det kategoriska imperativet). Jag menar:1. Detta är i så fall en invändning som går att applicera på i princip alla former av straff.2. Det stämmer inte att det kategoriska imperativet har de konsekvenser du hävdar. Det är endast i en mycket snäv tolkning som mord och dödsstraff är samma handling och därmed föremål för samma maxim. Och om vi går till Kant själv så sa han tvärtom att vi har en moralisk plikt att avrätta mördare, så han tolkade i varje fall inte det kategoriska imperativet på samma sätt som du.
    du vet uppenbarligen saker om kant som jag inte vet. men, som alla tolkningar kan man ju se det på olika sätt.
  • Agrippina
    mindless skrev 2009-12-16 14:20:26 följande:
    Ja, man kan ju alltid argumentera för att mord och dödsstraff är samma typ av handling, men man ska nog inte räkna med att få med sig fler än de som redan håller med. Angående Kant så är jag långt ifrån någon expert, men jag har i alla fall läst "Grundläggning av sedernas metafysik". Det är här han presenterar sitt kategoriska imperativ, och resonemanget kring det.
    jag räknar inte med att få medhåll. jag svarade på frågan med min åsikt (som jag vidhåller) men skulle ha lämnat kant utanför.
    dock anser jag fortfarande att det bara kan vara antingen rätt eller fel att döda, oavsett om det är staten eller enskilda individer som utför det.
  • Agrippina
    mindless skrev 2009-12-16 19:25:08 följande:
    Det behöver man naturligtvis inte räkna med. Du presenterade dock ett argument som låg till grund för denna din åsikt, och jag pekade på vad jag ansåg vara brister i detta.
    och jag har medgett att du vet mer än jag om kant, att det var ett misstag att dra upp en teori jag inte är tillräckligt bekant med. vad mer vill att jag ska göra? ta livet av mig med ett filosofilexikon?
  • Agrippina
    Agrippina skrev 2009-12-16 19:51:07 följande:
    och jag har medgett att du vet mer än jag om kant, att det var ett misstag att dra upp en teori jag inte är tillräckligt bekant med. vad mer vill att jag ska göra? ta livet av mig med ett filosofilexikon?
    jag glömde kanske några saker:

du är smartare och mer bildad. får jag leva vidare?
Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?