Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

Dödsstraff - för eller emot? Varför?

Jag brukar vara mot, men jag kan väl vara för den här gången.

Agrippina skrev 2009-12-15 19:25:48 följande:
    jag är emot. om man påstår att mord är fel som ett kategoriskt imperativ så är det alltid fel oavsett vem som utför dådet. det finns bara två alternativ; antingen är mord fel, eller så är det rätt. om det är fel är det också fel för staten att döda. om det är rätt, har alla rätt att döda och kan inte dömas för det.
    Resonemanget haltar: Antingen är det fel att spärra in någon, eller så är det rätt. Så ska vi straffa Josef Fritz (vi kan bortse från de sexuella övergreppen), och i så fall hur?

Det finns ingen inneboende inkonsekvens i att vara mot mord men för dödsstraff; det senare rättfärdigas i kraft av att det utdöms av staten som straff för vissa begångna handlingar. Det kategoriska imperativet står ohotat.
  • mindless
    Agrippina skrev 2009-12-16 13:50:55 följande:
    resonemanget handlar inte om vilka straff som är lämpliga för vilket beteende utan huruvida dödsstraff är moraliskt rätt eller fel.
    Visst, men jag uppfattade det som om du menade att motstånd till mord logiskt implicerar motstånd till dödsstraff ( i alla fall om man går efter det kategoriska imperativet). Jag menar:

1. Detta är i så fall en invändning som går att applicera på i princip alla former av straff.

2. Det stämmer inte att det kategoriska imperativet har de konsekvenser du hävdar. Det är endast i en mycket snäv tolkning som mord och dödsstraff är samma handling och därmed föremål för samma maxim. Och om vi går till Kant själv så sa han tvärtom att vi har en moralisk plikt att avrätta mördare, så han tolkade i varje fall inte det kategoriska imperativet på samma sätt som du.
  • mindless
    Agrippina skrev 2009-12-16 14:15:20 följande:
    du vet uppenbarligen saker om kant som jag inte vet. men, som alla tolkningar kan man ju se det på olika sätt.
    Ja, man kan ju alltid argumentera för att mord och dödsstraff är samma typ av handling, men man ska nog inte räkna med att få med sig fler än de som redan håller med.

Angående Kant så är jag långt ifrån någon expert, men jag har i alla fall läst "Grundläggning av sedernas metafysik". Det är här han presenterar sitt kategoriska imperativ, och resonemanget kring det.
  • mindless
    SuzR skrev 2009-12-16 14:15:53 följande:
    Emot såklart. Det finns inget som tyder på att folk begår mindre brott för att det finns dödstraff.
    Fast det är inte nödvändigt så att man rättfärdigar straff enbart (eller ens delvis) på grund av att de minskar brottsligheten. Tvärtom ligger det något suspekt i att straff handlar om att använda människor som medel för att avskräcka andra från att begå brott.

Personligen tycker jag straffrätt baserad på retributiv rättvisa låter mer sympatiskt. Och där skulle man kunna försvara dödsstraff oavsett vilka konsekvenser det har på brottsligheten i stort.
  • mindless
    Agrippina skrev 2009-12-16 14:24:58 följande:
    jag räknar inte med att få medhåll. jag svarade på frågan med min åsikt
    Det behöver man naturligtvis inte räkna med. Du presenterade dock ett argument som låg till grund för denna din åsikt, och jag pekade på vad jag ansåg vara brister i detta.
  • mindless
    SuzR skrev 2009-12-16 14:29:36 följande:
    vad är 'retributiv rättvisa?'
    Man kan väl enklast översätta det med att man straffas för att man förtjänar det. I kraft av att man begått en kriminell handling förtjänar man ett visst straff. Straffet bör då rimligen stå i proportion med brottets allvar.

Vulgärtolkningen av retributiv rättvisa är vedergällning eller hämnd. Men det är inte så begreppet ska tolkas. En fördel med denna typ av straffteori är att kriminella ses som personer och mål i sig själva, inte medel för att uppnå andra mål.
  • mindless
    Mayoranya skrev 2009-12-16 14:30:56 följande:
    Det finns i min mening två frågor som man kan ställa: 1. Är det möjligt att en oskyldig person döms till döden? 2. Är det möjligt att reversera döden? Den dagen svaret på dessa frågor är identiska så kan vi börja diskutera andra aspekter. I dagsläget skiljer sig svaret.
    1. Är det möjligt att en oskyldig person döms till fängelse?

2. Är det möjligt att reversera tiden?

Självklart inser jag att ett felaktigt fängelsestraff kan kompenseras med andra medel, men det förutsätter att det felaktigt utdömda straffet över huvud taget upptäcks. Detta är uppenbart inte givet. Vilket straffsystem vi än väljer kommer vi alltså få acceptera att oskyldiga blir lidande. Frågan är då varför just dödsstraffet ideligen får klä skott för en invändning som torde vara giltig för alla typer av straff.

Min poäng är att om det är rättfärdigat att döma skyldiga till döden (vilket givetvis inte är självklart) så anser jag att invändningen om de oskyldigt dömda är tämligen klen.
  • mindless
    Mayoranya skrev 2009-12-16 19:36:04 följande:
    Jag förstår vad du menar, men det är mer ur ett filosofiskt än ett praktiskt perspektiv. För ingen kan väl säga att exempelvis sitta 15 år i fängelse när man är oskyldig är att jämföra med att bli avrättad när man är oskyldig? Filosofiskt så är det mer eller mindre samma sak, men praktiskt så finns det skillnader.
    Men varför, ur ett praktiskt perspektiv, går gränsen just mellan fängelsestraff och dödsstraff? Varför inte mellan 15 års fängelse och 5 år? Eller mellan 5 år och 1 år. Eller mellan...? Ja, du förstår nog principen.
  • mindless
    Agrippina skrev 2009-12-16 19:51:07 följande:
    och jag har medgett att du vet mer än jag om kant, att det var ett misstag att dra upp en teori jag inte är tillräckligt bekant med. vad mer vill att jag ska göra? ta livet av mig med ett filosofilexikon?
    Jag trodde vi förde en diskussion. Om jag misstog mig ber jag om ursäkt för detta. Vad gäller filosofilexikonet visste jag inte ens att något sådant var möjligt.
  • mindless
    Mayoranya skrev 2009-12-16 19:46:33 följande:
    Jo jag förstår precis vad du menar, men faktum är ju detta: Vid döden så upphör det, det finns ingenting efter döden (vad vi vet givetvis). Även om man har suttit inne i femton år eller till och med femtio så har man iaf existerat, man har varit ickedöd om kanske inte levande (beroende på hur man definierar det). Om man kommer ut ur fängelset när man beffinns oskyldig så har man tid efter där man är fri. Om man befinns oskyldig efter att man är död så är man fortfarande död.
    Du har naturligtvis rätt, men jag får det fortfarande till en gradskillnad. Det är illa att oskyldig bli dömd till ett års fängelse, värre att bli det till 15 år, och värst att bli avrättad. Det ligger något subjektivt i att dra gränsen just mellan fängelsestraff och dödsstraff, även om jag har förståelse för varför man gör det.

Och visst är det lättare att kompensera en levande person, men som sagt behöver den felaktiga domen aldrig upptäckas.
Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?