Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

Så här gör ni om ert barn mobbas eller kränks!

ack för en bra tråd! Fick för mig förra året att sonen vantrivdes på dagis, kände sig utanför. PRatade dock med personal och med sonen, och nu trivs han som fisken igen. Trots att vi inte har detta problem med mobbing nu, inser jag att vi inte på något vis är skyddade från sådant. Vill vara beredd, vill lära mina barn att hanteras med konflikter, ge dem självkänsla och mod att också kunna berätta om det, om det händer dem. Vill också förståss ge dem självkänsla nog att våga stå upp för andra, att inte mobba själva. Vem minns inte skoltiden? Även om jag inte egentligen var mobbad, var jag heller inte alltid "med". Kände mig ofta fel och utanför. 

Svåra svåra frågor jag hoppas man slipper gå i närkamp med....
  • malinkat
    Ilsa skrev 2010-05-05 11:47:08 följande:
    Bra inlägg. Tycker även att man borde prata om vad man som förälder ska göra om ens barn är det som kränker eller mobbar? Vad ska man leta efter? Tänka på? Vilken handlingsplan krävs för att beteendet ska ändras etc. Det är ju egentligen där som ansvaret borde ligga, inte hos offret.
    Precis. Vi får inte "falla ned i" naivitet och tro att våra barn aldrig kan mobba..... att mobba handlar ju ofta om rädsla för utanförskap, om dålig självkänsla, grupptryck.....
Svar på tråden Så här gör ni om ert barn mobbas eller kränks!