Inlägg från: GOBLIgobli |Visa alla inlägg
  • GOBLIgobli

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Svampp skrev 2010-01-02 16:02:33 följande:
    En fråga till er mer syvana: Jag har en klen Bernette 60 som tyvärr fått mig att undvika att sy på maskin (väljer ofta att sy för hand istället...) eftersom den inte klarar att mata fram tjockare eller glattare tyger. Jag syr inte så himla ofta (men flera gånger per år iaf, och skulle vilja sy mer) men vill att det ska bli bra när jag väl syr. Så nu undrar jag lite hur jag ska tänka när jag ska byta till en bättre maskin. Jag är lite inne på Janome, men funderar på hur viktigt det är med övermatare. Janome har ju flera maskiner med speciellt undermatningssystem som ska göra att det funkar bättre med olika material. Däremot undrar jag om jag riskerar att fortfarande bli vansinnig på att tygen inte matas lika i övre och undre lagret om jag t.ex. väljer en Easyjeans utan övermatare? Det skiljer ju en hel del i pris så vill inte betala för mer än jag behöver. Men samtidigt är jag inte beredd att byta maskin om jag ändå inte får en som jag kan sy med utan att bli arg :=) Förutom matningen har jag inga höga krav. Någon vettig overlocksöm kunde kanske vara smidigt att ha, men brodyr och sånt behövs absolut inte. Vad har ni för tips för mig?
    Jag har en Easy Jeans och inte haft problem med matningen. Har iofs inte sytt i glatta tunna tyger men det borde inte heller vara något problem. Fick förresten med en övermatare och lite annat på köpet så visst finns det även sådan till den maskinen. Du kommer att älska sy på maskin och tror inte du blir besviken.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • GOBLIgobli
    madebyinferno skrev 2010-01-02 20:59:11 följande:
    var tvungen att googla lite på odd molly men förstår fortfarande inte varför man "måste" ha en brodermaskin till de kläderna - någon som kan länka någon bild??
    Undrar om det kan vara något åt det här hållet? http://oddmolly.com/collections/fall09?num=108
  • GOBLIgobli
    Kaja skrev 2010-01-05 16:02:39 följande:
    Kanonfin Mimmi. Annars så tycker jag inte om huvor på småbebisar, men det kan förstås ha sin funktion! Någon som har koll på vad man får skriva i sin sidfot förresten??
    Bloggadress är big no no av samma anledningar som vi redan inte får lägga ut den här i tråden. Har haft och fick hörvel!.
  • GOBLIgobli

Mimmi, guuuud så fiiiin!!!

• GOBLIgobli
    Humminggirl skrev 2010-01-05 17:52:13 följande:
    Rese-symaskin?Jag skulle vilja ha lite tips om symaskiner från er sykunniga!Jag är ute efter en "resesymaskin". Basfunktioner, liten och lätt men ändå så bra kvalitet det går att få. Maxpris kanske 1500 kr men gärna under tusenlappen om det är möjligt.Jag gillar att sy och syr en hel del i perioder men är inget proffs direkt. När vi är ute på färd (som nu över jul och nyår) så saknar jag min maskin. Jag har en Husquarna Automatic från 1953 som går som ett klockverk. Enda problemet är att den väger bly och är inget jag skulle vilja släpa med mig ens i bilen. Vad tycker ni om billighetsmaskinerna à la Rusta, Jula, Ellos osv? Andra billiga? Begagnade (äldre?) som ändå inte väger så mycket? Andra tips och kommentarer? Tack!
    För 1000-1500 är det antingen en beggad av "märke" eller Jula, Rusta som du skrev. Dessa sk billighetsmaskiner har det dock varit lite delade meningar om, vissa funkar jättebra och andra har knappt satt foten på pedalen förrän det var dags för reklamation.
    Har du kikat på sysidan.se? Där finns både recensioner och om du söker i forumet har det nog avhandlats en och annan symaskin.
  • GOBLIgobli
    Lokatt skrev 2010-01-06 10:28:51 följande:
    Ingen mer som ville dela med sig om vilka extra fötter till era overlocks ni använder och hur stor användning ni känner ni har av dom?
    Nu har jag ingen men skulle gärna vilja ha en rynkfot så man kan göra volanger lätt.
  • GOBLIgobli
    Stormorsan skrev 2010-01-06 11:44:01 följande:
    Jag har en sådan men det är svårt att göra volanger ändå. Svårt att beräkna hur rynkad volangen blir och hur mycket tyg som går åt. Tycker f.ö. att klockade volanger är finare än rynkade. 
    Ahaa. Då kanske man klarar sig utan ändå. Såg ett you tube-klipp där de använde en sån och det såg verkligen lätt ut.
  • GOBLIgobli

Åh nu har jag gjort mitt första eBay-köp ever! Från USA. Ska bli intressant hur lång tid det tar för leverans.

• GOBLIgobli
    Bling1975 skrev 2010-01-06 16:47:49 följande:
    Gobli - vad blev det?
    100 napphållare i plast.
  • GOBLIgobli

Då kanske du köpte från samma säljare? När köpte du? Räknar ju med levtid på veckor.
    Ja just det, DEN kantbandsmöjängen. Du frestar mig...

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd