Sytråden spinner vidare - röd tråd
Svampp skrev 2010-01-02 16:02:33 följande:
En fråga till er mer syvana: Jag har en klen Bernette 60 som tyvärr fått mig att undvika att sy på maskin (väljer ofta att sy för hand istället...) eftersom den inte klarar att mata fram tjockare eller glattare tyger. Jag syr inte så himla ofta (men flera gånger per år iaf, och skulle vilja sy mer) men vill att det ska bli bra när jag väl syr. Så nu undrar jag lite hur jag ska tänka när jag ska byta till en bättre maskin. Jag är lite inne på Janome, men funderar på hur viktigt det är med övermatare. Janome har ju flera maskiner med speciellt undermatningssystem som ska göra att det funkar bättre med olika material. Däremot undrar jag om jag riskerar att fortfarande bli vansinnig på att tygen inte matas lika i övre och undre lagret om jag t.ex. väljer en Easyjeans utan övermatare? Det skiljer ju en hel del i pris så vill inte betala för mer än jag behöver. Men samtidigt är jag inte beredd att byta maskin om jag ändå inte får en som jag kan sy med utan att bli arg :=) Förutom matningen har jag inga höga krav. Någon vettig overlocksöm kunde kanske vara smidigt att ha, men brodyr och sånt behövs absolut inte. Vad har ni för tips för mig?