• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • Mari78 m pojktriss

Sent ute, men oj vilken resa! Tur att allt gick bra i alla fall och att du inte skadade dig värre. Stor ond bula räcker.
    Trots att jag verkligen avskyr sprutor och stick å det grövsta så har jag aldrig spänt mig så att jag svimmat. Däremot smoter kärlen undaGOBLIgobli skrev 2009-12-19 14:13:03 följande:

Helt ot men vill bara beklaga mig lite...Igår fick jag åka ambulans för första gången. Det började med att jag fick svinsprutan på jobbet och en till två minuter senare, direkt när jag gått tillbaka till min truck, började jag må illa och bli snurrig. Klev av trucken och sen blev det svart. Vaknade av att jag satt på golvet och en höll i mit huvud och sa att det blödde. Jag hade alltså rasat bakåt och dammat i bakhuvudet i betongen. Fick en bula som sprack och heter duga. Sen kom ambulansen och de ville ta med mig in för röntgen för säkerhets skull.Allt gick bra till slut, inga skador syntes på röntgen men jag skulle ta det lugnt pga ev. hjärnskakning. Det jag däremot inte fattar hur jag kunde svimma av på det sättet för jag kopplar det till sprutan jag fick. Doktorn hade inte heller någon förklaring till det.Sitter nu med öm arm på stickstället, öm nacke och ett bakhuvud som ff blöder lite.Surfa på fl är väl det jag mäktar med.
  • Mari78 m pojktriss

Asch då, det där blev ju inget bra *skratt*. Nej, nu är pausen över, "måste" åter till systugan.

• Allis X

GOBLIgobli: Hu vilken historia! Jag håller med om att det är glappet som är läskigt. Från innan det blir svart tills man är sig själv igen.

Jag tycket att det är jätteintressant att diskutera vad som är ok och inte ok när det gäller "plagiat", inspiration osv.
    AMDA: Förstår din frustration. Hur ligger du till i pris, mot henne?

Svårt det där när man bloggar och lägger upp, för att visa andra och få feedback. Man vill ju visa men inte bli kopierad. Vill ge inspiration men inte härmad.
    Samtidigt när jag läser bloggar så kan jag bli så inspirerad av ett visst plagg och känna - Men precis vad jag vill göra! Och så händer det att jag då gör något "likadant" men då länkar när jag bloggar (hoppas att jag inte missat det någonstans i bloggen, förlåt annars) Men därifrån till att sy och sälja... Något som är "unikt" för någon annan.
    Men samtidigt finns det ju en gråzon. ex: Nästduksfodral och bulpåsar är inte min ide... är det då ok att jag säljer det? Hur ska jag kunna hitta den som gjorde dem först, för att fråga om det är ok att jag syr och säljer dem.

Och vem är egentligen först?
    Jag hade inte sett byxor med lång benmudd innan jag skapade mönster och sydde det själv. Men när jag senare är runt på bloggar finner jag andra som gjort det före mig.
    Är det då ok för mig att kalla byxorna min ide? Mitt mönster?

Jag tror inte att denna diskusion är "svart eller vit" utan argumenten kan bli olika beroende på hur man menar.

• Allis X

Men syendet är det skit idag!
    Skulle sy barnens finkläder till jul, nyär och dop. Men just nu går det skit. Blir ju inte bättre av att jag knappt ingen sytid har kvar.

• fante

Svarar på min fråga själv: De kommer i mellandagarna

• Kaja

Skräp! Sitter och stickar en julklappshalsduk och nu är garnet slut. Och halsduken är VÄL kort... Funderar på om jag ska försöka ragga tag på ett nystan till, eller om det finns någon alternativ lösning (förutom att repa upp allt och börja om, det hinner jag inte...). Kanske virka en spets på slutet??

• AMDA

Ja hon är ute på tunn is och det vet jag, hon har INTE några licenser från saniro för Hello Kitty som hon broderar för fullt och även Lundemyr är rena kopior.

Pris mässigt skiljer hon inte mycket på mina hon är lite dyrare men det är inte mycket. =(

Som jag skriver i bloggen vet jag om att jag inte är den som kommit på sångpåsar utan det är just sättet som mina är gjorda på, som känns som min sak.

Hade det endast varit för eget bruk hade jag aldrig reagerat på det här viset och det skrev jag till henne när hon undrade om hon kunde göra exakta kopior till sin dotter i julklapp.

• Kaja
    AMDA skrev 2009-12-21 20:44:39 följande:
    Ja hon är ute på tunn is och det vet jag, hon har INTE några licenser från saniro för Hello Kitty som hon broderar för fullt och även Lundemyr är rena kopior. Pris mässigt skiljer hon inte mycket på mina hon är lite dyrare men det är inte mycket. =( Som jag skriver i bloggen vet jag om att jag inte är den som kommit på sångpåsar utan det är just sättet som mina är gjorda på, som känns som min sak. Hade det endast varit för eget bruk hade jag aldrig reagerat på det här viset och det skrev jag till henne när hon undrade om hon kunde göra exakta kopior till sin dotter i julklapp.
    På Etsy så får man inte sälja något med Sanrio alls. Spiderman och Hello Kitty. Även om du har köpt licensierat tyg. Sanrio har ögonen på hela Etsy, så om Etsy hittar grejer med dessa figurer så avaktiverar de annonsen och sätter man in den igen så riskerar man att bli av med sitt konto.
  • Jalapeno

Ni som har coversömmar, hur skulle ni sy på vikresår på velour? Ni vet såna där blanka stretchiga kantband. Med vanlig maskin, med kedjesöm? annat sätt? jag syr för en gång skull åt mej själv.

nästa fråga. jag funderar på att sy vikresår även vid blixtlåset. Sådär som på molos barnkläder. Står resåren ut? någon som har tips på att få det så snyggt som möjligt?

• Bling1975

Nu är bloggen äntligen uppdaterad med gårdagens julklappar. Men jag har varit så arg och frustrerad, man ska inte sy stressad!

Men idag fick jag förutom mer tyg även hem lite fler tidningar från Ottobre, har verkligen behövt fler mönster till lite större barn. Så det blir nya försök i mellandagarna.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd