Inlägg från: Anonym (en till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en till)

Fler som lider av extrem hypokondri?

Här är ännu en!
    Känner igen mej i allt ni skriver, precis så känns det! En oro och ångest som flyttar från det ena kroppsliga symtomet till det andra.

Nu just oroar jag mej för bröstcancer, för jag fattar inte hur man skall kunna veta om man har en knöl i bröstet eller inte. När jag ligger på rygg och känner på brösten så känner jag en massa oregelbundna knöligheter. Det är allt från mindre till större knölar, strängar och allt möjligt. Jag har rätt små bröst så alla konturer av bröstkörtlarna känns väldigt tydligt. Jag har kollat brösten med ultraljud flera gånger och allt har sett normalt ut, senast för tio månader sen. Hur ska brösten kännas egentligen? Kan ni hjälpa mej? Hur känns era bröst? Är dom jämna eller känner ni också knöligheter?

En annan sak som oroar mej lite också är mina lymfkörtlar som jag har i nacken och strax under käkleden. Dom känns väldigt tydligt. Dom i nacken är som ärtor ungefär men dom under käklederna är större, ungefär som mandlar. Det som lugnar mej lite ändå är att jag känt av dem väldigt länge, många år, så det borde väl ha blivit värre vid det här laget om det är nåt farligt?

Skönt att man inte är ensam, att det finns andra likadana där ute!

• Anonym (en till)

Ultraljuden har jag fått göra bara för att jag varit så orolig. Två gånger när jag varit gravid och tyckt att jag haft så knöliga bröst (två olika graviditeter) och den senaste gången när jag fortfarande kände en massa knölar trots att jag inte var gravid och hade slutat amma. Läkaren har inte känt något som han tyckt att känts konstigt eller avvikande.
    Jag är ändå orolig fast jag gjort ultraljuden. För tänk om nån av knölarna jag känner nu inte fanns där då?

Känns bra att du också känner knölar och konstigheter. Det kanske ska kännas så? Man vet ju inte när man bara klämt på sina egna bröst och inte har nåt att jämföra med.

Man blir ju så uppskrämd av att läsa överallt att man måste kolla upp knölar man känner i bröstet, för det kan ju vara nåt farligt...

• Anonym (en till)

Jag tycker att brösten är lika knöliga nu som när jag var gravid, skillnaden är att när jag var gravid var knöligheterna större. Jag hade också knölar upp mot armhålorna, och i vänster armhåla kände jag av en svullnad och en sträng också. Och jag var skiträdd. När dom kollade med ultraljud sa dom bara att det var normal bröstvävnad. Efter förlossningen när mjölken rann till så blev jag jättesvullen och öm under armen, lika som i brösten. Så tydligen kan man ha bröstkörtelvävnad där också.

Jag hatar den här hypokondrin, den förstörde mycket av min graviditet, och den förstör nu också. Har svårt att njuta av vardagen med barnen när jag är så orolig hela tiden.

• Anonym (en till)

Jag har ibland önskat att jag kunde tänka att det händer bara andra, inte mej..
    Jag tänker tyvärr precis tvärtom, när det drabbar så många andra, varför skulle just jag klara mej? Jag mår skitdåligt när jag hört om någon som blivit sjuk i nån allvarlig sjukdom...

Svar på tråden Fler som lider av extrem hypokondri?