• Anonym (Hypo)

Fler som lider av extrem hypokondri?

Hej här är en till!

27 år varit hypokondrisk i flera år men det går i skov. Mina största rädslor als och cancer. Haft symtom på båda. Just nu har jag börjat noja över några svullna lymfkörtlar, jag haft en längre tid, trots att jag för ca 2 månader sedan varit på vc och han bedömt dem som helt normala. De senaste halvåret har jag haft tumör på revben(lipom enligt läkaren) blygdläppscancer(har knölar i ena blygdläppen som jag haft i 9 år, som enligt läkaren är cysta) men som jag nu befarar har blivit elakartat,  lymkörtelcancer, levercancer, bröstcancer och en hjärntumör(haft huvudvärk varje morogn i ca 1 veckas tid). Jag har som sagt varit på vc och läkaren har kännt igenom lymfkörtlar och bröst utan att bli oroad. Samt tagit leverprover och sköldkörtelprover som varit normal. Men nu tänker jag bara att cancern är i kroppen och håller på å sprida sig {#lang_emotions_cry} jag håller på och bli vansinnig är dessutom gravid i v.34. Och mitt blodtryck har varit högt och stigt i slutet något som jag tänker beror på cancern.

Det där med lymfkörtlarna skrämmer skiten ur mig för en är som en böna/mandel lång och överallt läser man att vuxna inte ska känna lymfkörtlar om inte man har infektion. Så trots läkarens säkerhet kan jag inte släppa detta. Är och undersöker dem titt som tätt dör att se om de växt.

• Anonym (Hypo)
    enannandelavanna skrev 2010-02-25 08:11:43 följande:
    Hej Hypo, vad roligt att någon svarar!Jag har haft lymfkörtlar som man känner hela mitt vuxna liv! De är inte svullna, men de känns. Jag förstår dock precis hur du känner och tänker! Är själv inne i en riktigt jobbig period nu. Tror att jag har lymfcancer/leukemi och/eller gyncancer :(Har också varit i kontakt med sjukvården *ett flertal* gånger men litar inte på dem, utan hakar istället upp mig på saker jag läst på olika forum på internet. Har haft sån ångest denna vecka så jag knappt varit människa!Angående din hjärntumör, är det inte så att man ofta får ont i huvudet när man är gravid?
    Tack för ditt svar. Nej jag tror inte att lymfkörtlar man känner i sig är farligt, läkaren känner ju lymfkörtlar som en annan inte gör i storlek av ett riskorn men mina är ju större än så! Ena är som en mandel/böna fast smalare och 2 st som små russin. Hur känns dina? Jag vet inte om huvudvärk och graviditet men smärtan + oron driver en till vansinne... Varför tror du att du har lymf/leukemi/gyn cancer? Vet exakt hur det är och haka upp sig på det man läser i internetforum Jag söker information för att bli lugn men det har alltid en tendens och göra mig ännu mer orolig....
  • Anonym (Hypo)
    Anonym (en till) skrev 2010-02-25 20:45:26 följande:
    Här är ännu en!Känner igen mej i allt ni skriver, precis så känns det! En oro och ångest som flyttar från det ena kroppsliga symtomet till det andra. Nu just oroar jag mej för bröstcancer, för jag fattar inte hur man skall kunna veta om man har en knöl i bröstet eller inte. När jag ligger på rygg och känner på brösten så känner jag en massa oregelbundna knöligheter. Det är allt från mindre till större knölar, strängar och allt möjligt. Jag har rätt små bröst så alla konturer av bröstkörtlarna känns väldigt tydligt. Jag har kollat brösten med ultraljud flera gånger och allt har sett normalt ut, senast för tio månader sen. Hur ska brösten kännas egentligen? Kan ni hjälpa mej? Hur känns era bröst? Är dom jämna eller känner ni också knöligheter?En annan sak som oroar mej lite också är mina lymfkörtlar som jag har i nacken och strax under käkleden. Dom känns väldigt tydligt. Dom i nacken är som ärtor ungefär men dom under käklederna är större, ungefär som mandlar. Det som lugnar mej lite ändå är att jag känt av dem väldigt länge, många år, så det borde väl ha blivit värre vid det här laget om det är nåt farligt?Skönt att man inte är ensam, att det finns andra likadana där ute!
    Jag kan bara svara att de som känns under käken tror jag ska vara där. Sedan har jag en mer mot nacken som ett russin, en på mitten sv halsen som ett russin och en på andra sidan halsen som en böna/mandel(det är den som skrämmer skiten ur mig vet inte exakt hur länge jag haft den och om den vuxit )
    Angående brösten så undrar jag samma sak, jag tycker jag känner flera knölar och strängar. Enligt läkaren på vc så var det helt normal bröstvävnad. Jag tycker dessa knölar känns ännu tydligare då man har tvål och känner i duschen Helt omöjligt och veta ju....men du som har gjort flera UL behöver ju inte oroa dig. Får jag fråga varför du gjort det?
  • Anonym (Hypo)
    Anonym (en till) skrev 2010-02-25 21:23:09 följande:
    Ultraljuden har jag fått göra bara för att jag varit så orolig. Två gånger när jag varit gravid och tyckt att jag haft så knöliga bröst (två olika graviditeter) och den senaste gången när jag fortfarande kände en massa knölar trots att jag inte var gravid och hade slutat amma. Läkaren har inte känt något som han tyckt att känts konstigt eller avvikande. Jag är ändå orolig fast jag gjort ultraljuden. För tänk om nån av knölarna jag känner nu inte fanns där då? Känns bra att du också känner knölar och konstigheter. Det kanske ska kännas så? Man vet ju inte när man bara klämt på sina egna bröst och inte har nåt att jämföra med.Man blir ju så uppskrämd av att läsa överallt att man måste kolla upp knölar man känner i bröstet, för det kan ju vara nåt farligt...
    Jag VET. Det står att man ska kolla upp knölar men brösten är ju knöliga. Så hur ska man veta? Upplevde du dina bröst mer knöliga under grav? Jag är gravid i v. 33 och tycker att jag känner hur mycket knölar som helst även lite upp mot armhålerna
  • Anonym (Hypo)
    Anonym (en till) skrev 2010-02-25 21:51:58 följande:
    Jag tycker att brösten är lika knöliga nu som när jag var gravid, skillnaden är att när jag var gravid var knöligheterna större. Jag hade också knölar upp mot armhålorna, och i vänster armhåla kände jag av en svullnad och en sträng också. Och jag var skiträdd. När dom kollade med ultraljud sa dom bara att det var normal bröstvävnad. Efter förlossningen när mjölken rann till så blev jag jättesvullen och öm under armen, lika som i brösten. Så tydligen kan man ha bröstkörtelvävnad där också.Jag hatar den här hypokondrin, den förstörde mycket av min graviditet, och den förstör nu också. Har svårt att njuta av vardagen med barnen när jag är så orolig hela tiden.
    Jag känner exakt samma. Hela den här graviditeten och min förra har präglats av sjukdomar och dödsångest! Har inte kunnat njuta någonting Mellan graviditeterna åt jag sertralin å då kunde jag hantera det annorlunda men å andra sidan hade jag inte kännt alla knölar. Fy vad jag hatar det här...
  • Anonym (Hypo)

Ts: Du säger att du ockå har lymfkörtlar på halsen, hur stora är dina och vart sitter de? Jag oroar mig så mycket för mina på halsen att det ska vara lymfom, speciellt den större som är "mjukare", den e som en böna typ

• Anonym (Hypo)
    Anonym skrev 2010-04-17 22:55:06 följande:
    Jag har många lymfkörtlar på halsen som känns tydligt. Några av dem har jag haft i massor av år och dem oroar mig inte så mycket. Jag har nog totalt ca 10 st... De sitter lite överallt och känns som ärtor ungefär. De minsta är nog ca 5 mm och den största ca 1 cm... Min läkare har kännt på dessa och bedömt dem som helt normala, men jag tycker ändå att det är så läskigt! Jag förstår inte varför jag har så många... Har försökt känna om min man har några, men har inte lyckats hitta någon på honom. När jag var hos läkaren sist så sa han att lymfkörtlar känns olika mycket på olika människor, beroende på hur mycket underhudsfett, muskler osv man har... Hur många har du? Jag tycker att ju mer man klämmer och känner på halsen, desto fler körtlar känner man... Gaahh blir galen snart!!!
    Jag har fyra stycken men sedan är jag överviktig så jag har säkert fler. Jag har haft de flesta i flera, flera år. En som är bakom örat har jag gjort en biopsi på när jag var i 16 års åldern(jag e 27 idag). Sedan har jag 2 st som ärtor och en en som en böna. Den som är som en böna oroar mig mest då den är "mjukare" och större än de andra. Har varit hos vc som kännt igenom halsen och bedömt dem som normala rester av infektioner. Ändå är jag orolig. Jag har kännt på sambo, min bror och pappa och kände ingenting. Min lille son på 2 år har fyra stycken små hårda men det är ju normalt för små barn att ha det men överallt läser man att vuxna inte ska känna sina och det skrämmer mig ännu mer Armhålorna och ljumskarna har jag inte vågat känna igenom med rädsla för och hitta något
Svar på tråden Fler som lider av extrem hypokondri?