• Kuddig

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Jag har också hämtat boxen, var lite kul att få små saker och en blöjhink som man kan testa hur de fungerar.

• Kuddig

Oj medd blev skickat fast jag inte skrivit klart
    Iaf så gick vi runt på babyproffsen...men hade svårt att köpa något.
    Jag förstår inte varför de ska vara så svårt.

Måste börja intala mig själv att detta är verkligen på riktigt och att de kommer en liten bebis snart som behöver lite saker.

Men denna helg tänkte jag ta mig i kragen och ta med mig killen så vi får handla lite.
    Ska även till BM denna vecka. Hoppas att värdena ser bra ut.
    Har nog börjat samla på mig vätska...gör ont att böja fingrarna och ringen går knappt att ha på sig..

Fler som samlar mkt vatten nu? Har ni nå tips hur man lindrar de?

• Kuddig

Jag önskar jag också fick göra TUL... Vet inte ens vart jag ska vända mig eftersom de som gör privat sa att TUL är något de inte gör.
    Sen har jag gått i Falun men haft min privata hemortsläkare som inte gör TUL.

Känns väldigt tråkigt bara. Idag har jag iaf bara 60 dagarn kvar!!
    Normalt är att man kan få 2 veckor före och 2 veckor efter...Hoppas inte efter för min del iaf

• Kuddig

Popcornpysen: Stort grattis!! Hur mår du nu? Ta hand om er och uppdatera gärna hur de går när du orkar sen.

• Kuddig

Hej
    Nu var det ett bra tag sen jag var inne och kollade här.. Men det ser ut som de går bra för de flesta av oss.
    Själv mår jag rätt bra är ledig under julen så då får jag vila och de mår jag väldigt bra av.
    Så tröttheten och foglossningarna är inte så hemska just nu.
    Jag kommer dock jobba 3 veckor heltid till innan man får gå hem.

Jag börjar nojja att bebisen kommer titta ut snart...är i vecka 35 nu så det är ju ett tag kvar.
    Alla mina värden är bra och så.
    Jag har också problem med att samla vätska, och att mina fingrar värker hela tiden med på morgonen är det hemskt...kan varken böja dem eller räta på dem. .

Jag har inte packat väskan. Jag undrar också vad man ska ta med sig och vad som behövs...Vore kul om någon vet eller har tips! Skulle kännas bra att ha den klar snart.

• Kuddig

Gott nytt år!!
    Äntligen kom 2010 och nu känns de bra att lillen stannat kvar i magen.
    Han får gärna stanna några veckor till men skulle han komma tidigare så gör de inte så mycket.

Jag måste fundera på att packa väskan och köpa på mig lite saker till. Vill nog ha med mig så lite som möjligt till bb.

Sen har man börjat bli väldigt nerös från och till inför förlossningen, ena studen tänker man detta fixar jag nästa blir man livrädd!!

Vanillie: Jag har också fått såna smärtor just i nedre delen av magen...de kan komma när som helst på dygnet. Känns ibland som intensiv mensvärk. Konstigt känns de...

Nu har jag 3 veckors heltid kvar att jobba!!! Kan inte längta mer tills jag jobbat klart...Jag förstår inte hur jag ska orka...Men alla krämpor tröttheten osv...
    De är inte de lättaste att sova i en bra ställning längre så blir inte alls mkt sömn.

Hoppas ni andra fått en bra start på nya året! och att bebisarna vänt sig neråt och växer och frodas i magen 

• Kuddig

Vera72: Jag har också ihållande värk i nedre delen av magen...Men då kanske de är nå man får stå ut med...men de kanske inte behöver betyda att de är på G kanske eller? Man blir lite nervös...jag har ju iaf 4 veckor kvar.

Jag har lite problem med att veta vad jag ska köpa....typ salvor och oljor...Hmm
    Barnolja antar jag men sen då? Jag känner mig så ny på hela det här området...då jag inte ens har nå vänner som har barn än typ.
    Men en termometer kan vara bra att skaffa så de får jag se till att göra.

Jag hoppas bebisen stannar kvar inne ett tag till så man hinner fixa sakerna och packa.

Jag tycker de är såå spännande men lite läskigt...tänk så länge man väntat på detta! och snart så kommer det en liten bebis som är MIN!!! ojoj
    Overklig känsla...men underbar

• Kuddig

Tick tack! Tänk va tiden ändå rullar på!!
    Känns väldigt ofattbart men samtidigt otroligt spännande.
    För nu kan ju bebisen komma när som helst!
    Jag har min konstanta mensvärk som moler på...Ringde till förlossningen igår och de sa att de kunde vara typ förvärkar eller om hon sa sammandragningar! :P
    Jag ringde för nå helt annat så tänkte inte på vad hon sa.
    Kom lite blod igår med flytningarna....ev slemproppen trodde hon!!
    Vet att de kan dröja innan förlossningen ändå...men det känns mer påtagligt!!
    Fick lite panik och tänkte börja packa väskan idag! Köpa lite saker i veckan.
    Sen kan jag slappna av och veta att allt är klart!

Tetinne: Åh grattis till plusset!!! Underbart att se de lilla hjärtat picka!

Jag har börjat gå upp nu iaf. De stod att 0,5 kilo i veckan på slutet var normalt...men har på 1 vecka gått upp 1,5 kilo!! :S Måste vara vätska, annars har jag blivit hungrig
    Man får väl hålla koll så de inte är havandeskapsförgiftning med som jag är lite nervös för...

Har era magar sjunkit något??? Tror inte min har gjort de alls, eller jag vet inte faktiskt.

Kram på er

• Kuddig

Vanillie: I lagen står de att man har rätt att ta ledigt för att få gå på föräldrarkurs och att ni båda kan ta ut föräldrarpenning för tiden kursen tar. Så man behöver inte förlora så mycket pengar.
    Jag har tvättat allt till bebisen...just när de är nytt så känns de bäst.

Jag har hört att pepparkakor kan sätta igång förlossning! ingefäran eller hur de nu var. Så i så fall får man börja knapra när man känner sig redo! :P

Va skönt de måste vara att magen har sjunkit lite för några av er. Måste underlätta andningen. Jag hoppas min kan sjunka lite snart.
    De ska bli skönt att kolla upp värdena på fredag, de var nästan tre veckor sen sist. Hoppas de ser bra ut så man kan ta det med ro sista veckorna innan de är dags! Men har typ 3 besök till inbokade efter fredag.

De sägs att de man går upp i slutet av graviditeten är de som försvinner lättast...den vikt man lagt på sig de första 3 månaderna är tydligen svårast...
    Men jag tror mycket är vätska och vi kommer bli så smala när bebisen tittar ut

• Kuddig
    Vanillie skrev 2010-01-05 11:56:46 följande:
    kuddigt: Ja, jag har läst det någonstans.. men sambon chef verkar inte vara så lätt att förhandla med när det gäller barnledigt. Flera av hans arb.kompisar har knappt fått ut sina tio första dagar!Och när jag träffade hans chef på julbordet för ett par veckor sen, tittade han på min mage och sa att det enda giltiga skälet till ledight var älgjakten! Tyvärr tror jag det är mer sanning i det än var han försökte få det att låta som..Men visst, har man lagen på sin sida så får man ta striden!
    Men oj vilken jobbig chef!! Det är så trist att de ska behöva bli en strid för att få sin rättighet..de självklara! Att få vara hemma med sitt nyfödda barn.
    Antar att han gillar jakt! Hade han inte de så hade de knappast varit giltigt....
    Hoppas de löser sig för er....

Jag är glad att min killes chef nyligen fått barn han med och mer tycker min man ska ta ut mer ledighet vid födelsen för att 10 dagar kan känna knappt.
    Så nu blir de 10 pappa dagar plus 1 vecka semester. Så vi får lite mer tid tillsammans.
    Sen ska även mannen min vara pappaledig 5 månader efter mina 7 mån och jag kommer troligen ta fler månader till efter pappaledigheten. så vi delar lite på ledigheten. Just för att vi kan. Men jag har stött på knepiga chefer som hellre stjälper än hjälper vid sånna här tillfällen.
  • Kuddig

Ett tips mot envisa kissar är att lägga FOLIE där man inte vill att de ska trampa eller vara...speciellt om man vill ha nå som inte har så stor plats. tex om man vill lägga i vagnen eller så

Idag var jag hos BM och allt såg bra ut, skönt att man kan slappna av några veckor till Vi skrev även förlossningsbrev typ..som hon sen skickar till förlossningen, sen journal och allt som ligger i datan får förlossningen automatiskt. Skönt och slippa tänka på massa papper osv. Så jag kommer inte skriva eget förlossningsbrev, utan tar upp de viktigaste när jag kommer in.

Vilket SF mått har ni? Jag hade 35 cm i vecka 36...Har ingen uppfattning om vad som är stort osv..Så kanske man får en lite aning om hur stor bebisen kan bli.
    Då vi inte får göra TUL hos oss.

Äntligen fredag!!

• Kuddig

Hej på er!! Kom hem från BB idag! Min söta men lilla son föddes den 14 januari!....3,5 vecka för tidigt. Utan någon som helst förvarning dagarna innan. Vattnet gick och 20 timmar senare kom han! Jag är fortfarande väldigt chockad liksom de om kring mig... Så nu myser vi för fullt. Otrolig känsla!!
    Kram på er och kämpa på!

• Kuddig

Tack för alla gratulationer
    Jag är hemma och myser med min lilla bebis så mycket jag kan.
    Det är en helt otrolig känsla när man har han i famnen efter så många månder i magen.
    Han var 50 cm lång och vägde 2840. Så rätt lång var han ändå...
    Men ack såå liten han är....jag oroade mig att 50 i kläder skulle bli för stort...han fick storlek 40 på sjukhuset!!!
    Han får plats i handen typ de är såå fantastiskt.
    Vi fick åka hem efter 3 dagar...var tvungen att stanna pga jag började blöda efter förlossningen och blev opererad och förlorade mycket blod.

Han mår jätte bra, jag däremot hade en rätt tuff förlossning. De tog ju från att vattnet gick helt oväntat tills han kom ut 20 timmar.
    Fick riktiga värkar 10 timmar innan och de var väldigt smärtsamt för mig.
    Jag öppnade mig från 0-10 cm på typ 4 timmar!!... till o med Bm blev chockad när de äntligen undersökte mig,...de tyckte nog jag överdrev mina smärtor och de sa hela tiden...vänta tills de riktiga värkarna kommer igång du...Fast saken var att de redan hade startat timmar innan.
    Tyvärr fick jag smärtlindringen för sent pga narkos läkaren var upptagen...Så hade bara lustgas...fick eda när jag hade öppnat mig helt nästan....

Men är man känslig mot smärta skulle jag reommendera smärtlindring...
    Nu hade jag ett väldigt snabbt förlopp med hur jag öppnade mig och så och kanske fick väldigt ont pga det.

Ja tänk nu är det inte långt kvar för er!!!! Ska bli så spännande att se vilken som står på tur
    Njut av era magar och sömnen om ni kan

Kram

• Kuddig

Septemberängel: Va nära du är nu! Så spännande, håller tummarna att lill*n håller tiden

Det är så spännande att följa er alla, för de är verkligen nära nu! Jag hann aldrig själv reflektera över när lillen skulle komma...då han bara bestämde sig att komma nästan 4 veckor för tidigt.

Men vi har de underbart. Det är verkligen värt all väntan och krämpor. Man känner mer nu som hur har man kunna leva utan denna underbara bebis!.
    Han är jätte snäll...Gnäller kanske 10 min per dygn bara! annars är han jätte nöjd liten pojke.

Magen har poff bara försvunnit och visst saknar man den lite men man börja inse hur lätt allting blir igen...och sen har man sitt underverk på utsidan.
    Har nu 1½ vecka senare gått ner 10 ½ kilo....så visst verkar vikten rasa av en...hoppas de kan bli lite till då min svullnad inte riktigt lagt sig då jag inte får på mig mina ringar än.
    Men sen gick ju jag bara upp 3 ½ kilo under graviditeten. Så lär ju märkas mer på er som har gått upp mer.

Kämpa på nu med magarna och det ska bli spännande att se vem som är på tur!

• Kuddig

Tittar nyfiket in...
    Inga bebisar än verkar de som! De måste vara spännande nu när allt är så nära för alla...

Min lilla kille fyllde 3 veckor igår!! Tänk va tiden rusat förbi och förlossningen känns som ett minne..
    Men han växer och mår toppen...Så nu håller jag tummar och tår att ni också ska få sitta och mysa med de små miraklen snart!

Såg att ni pratade om energidryck...Jag fick säker en 4 st sånna under min förlossning! Känns som de var välbehövligt...Tur att man fick de av sjukhuset hade inte ens tänkt tanken att ta med!

Ändrar lite i listan..

BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt. Pojke född 14/1 2010
    14/2 MissLillis
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9), Sol78

• Kuddig

Nu var det ett tag sen man var inne, roligt att läsa om er alla och era bebisar!
    Grattis till er alla.

Det är så underbart att vara hemma med lill killen. Han är en sån snäll kille, de enda som är jobbigt är att han inte sover på nätterna. Han har för sig massa ljud hela tiden och tycks vända på dygnet. men man får iaf  sömn några timmar.

Vi kör på ersättning vid varje mål och äter var 3-4 timme. vi har ersättningen från apoteket 120 kr för 6 burkar och de räcker ju minst 1 månad. De verkar han må bra av iaf :)
    Han går upp väldigt fort tycker jag. Hur mycket går era bebisar upp i veckan?
    Imorgon blir han 7 veckor, väger 4400 och är 53 cm lång. Än så länge kan vi fortfarande ha stl 50 på klädér!! så de har hunnit bli urtvättade snart.

Måste fråga om någon annan fått ont i händerna handlederna? Jag har jätte ont av allt bärande och överbelastningen...

• Kuddig

Vanilie: Du kan alltid testa, nan HA som är extra skonsam mot magen.

Vi kör på nutramigen från apoteket sen vi började med de blev han jätte bra i magen.
    Men vi kör på med semperdroppar och miniform varje dag också.

Man glömmer lätt bort att ta hand om sig själv eller mer att man hinner inte göra lika mkt nu då bebisen gärna vill bosätta sig i famnen!

Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3