• Morran01

Måste bonusförälder hämta på fritids???

Min sambo har en son på 7 år som eventuellt ska bo hos oss varannan vecka, vi jobbar skift både pappan och jag så det blir ett pusslande för att få det och fungera bra.
    MEN nu jobbar jag 6 dagar och är ledig 4 och dom dagarna kan infalla måndag till torsdag måste jag då hämta killen efter skolan eller kan han vara på fritids?

• Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???
  • Morran01

jag jobbar 5-skift han 2-skift finns inget nattöppet fritids (till 23) eller fritids från 05,30 på moronen då vi har behov ibland så vi har problem om man säger så

• Morran01

Byta jobb är ju inte det enklaste just nu, och byta arbetstid kan han inte heller, så visst lämning på morgonen hänger på mig (han hade isåfall tänkt ha honom förmiddagsveckorna) och eftersom jag jobbar 5-skift så jobbar vi förmiddag samtidigt iblan och eftermiddag samtidigt ibland så det går inte att få ihop det. Vilket mamman verkar ha svårt att förstå

• Morran01

Det är mamman som vill det, men min fråga var bara om jag måste hämta/lämna på fritids inte min eller min sambos vilja/ovilja att ha honom varannan vecka

Så jag har fått bra svar att det varierar mellan kommuner tydligen

Så tråden kan låsas/tas bort

• Morran01

Det är mamman som vill det, men min fråga var bara om jag måste hämta/lämna på fritids inte min eller min sambos vilja/ovilja att ha honom varannan vecka

Så jag har fått bra svar att det varierar mellan kommuner tydligen

Så tråden kan låsas/tas bort

• Morran01
    flikkanS skrev 2009-12-10 11:35:31 följande:
    om du väljer att bo med mannen väljer du ju ävens hans barn jag förstår inte hur vissa tänker....
    Nähä och jag förstår inte hur du tänker heller....
  • Morran01
    Simben skrev 2009-12-10 13:05:35 följande:
    så onödigt...trodde nästan ett tag att denna tråden kunde slippa sådana kommentarer men tyvärr så dök den upp även här
    Så sant.. bara för en enkel fråga om jag MÅSTE hämta eller inte...
  • Morran01
    nika skrev 2009-12-07 18:05:47 följande:
    Jag ville inte få fram om ni var villiga eller ovilliga till varannan vecka utan mer sätta fokus på alternativ utifrån vem som föreslagit varannan vecka som verkar lite svårt för er att i nuläget möta upp med.
    Mamman vill att vi har barnet varannan vecka MEN det funkar inte eftersom vi jobbar som vi gör, exempelvis om min sambo väljer och ha honom när han har förmiddag så jobbar han 05,48-14 måndag till fredag och då infaller det oftast att jag jobbar för middag 05,48-14 två av dessa dagar t.ex tisdag och onsdag och då har vi ingen barnomsorg på morgonen från vilket gör att han måste vara hos mamman som bara är intresserad av att ha "hela" veckor måndag till söndag. Men jag kan lika gärna vara ledig nån av dagarna och då ville jag veta om jag måste hämta på fritids,
  • Morran01
    flikkanS skrev 2009-12-10 22:36:59 följande:
    jag antar att ni själva inte är skilsmässobarn.men jag har iallafall varit det. hade min styvpappa inte velat hämta mig på dagis när han ändå var hemma. för att det va jobbigt och jag har två nadra föräldrar hade jga nog tagt mkt illa vid mig. det va svårt som det var man vill bli accepterad av alla. men ni kansk etänke rannorlund aom ni hamnar i situationen själva någon gång. tycker ni resonerar helt fel. ni bor ihop har barn ihop men kan inte dela allt. herre gud jag hoppas aldrig jag träffar någon som någon av er. om jag själv skulle ha egna barn. man blir ju livrädd. stackars barn jag hoppas mamman tar förnuftet tillfånga och inser hur ni tänker. och stackars man som skall få ihop det båd emed sitt egna bilogiska barn och det utomstående.de ickebiologiska barnet får inte följa med på semester heller va??????
    vet inte om du menar mig men vi är båda skilsmässo barn och har inga biologiska barn tillsammans och ska inga ha heller så du kan sluta dra förhastade slutsatser
  • Morran01
    Ulli skrev 2009-12-10 22:40:30 följande:
    [citat]Min sambo har en son på 7 år som eventuellt ska bo hos oss varannan vecka, vi jobbar skift både pappan och jag så det blir ett pusslande för att få det och fungera bra. MEN nu jobbar jag 6 dagar och är ledig 4 och dom dagarna kan infalla måndag till torsdag måste jag då hämta killen efter skolan eller kan han vara på fritids?[/citaMenar du måste = inte vill? Då tycker jag att det är problematiskt. Varför vill du inte? Fan vad ledsan jag blir, utifrån att jag många år varit ensam med min son. Skulle aldrig acceptera ett förhållande där han blev ifrågasatt.
    Skrev jag att jag INTE ville??? nej det gjorde jag inte bara om jag måste, vad som ligger bakom frågan har varken du eller nån annan med att göra. MEN även min sambo och jag och mina barn har rätt till att ha ett fungerande jobb/familjeliv
  • Morran01
    Morran01 skrev 2009-12-11 13:38:04 följande:
    Skrev jag att jag INTE ville??? nej det gjorde jag inte bara om jag måste, vad som ligger bakom frågan har varken du eller nån annan med att göra. MEN även min sambo och jag och mina barn och bonuskillen har rätt till att ha ett fungerande jobb/familjeliv
  • Morran01
    Ulli skrev 2009-12-11 18:06:29 följande:
    Jag skrev det som en fråga inte ett påstående. Varför skulle inte jobbet fungera?
    Har jag redan skrivit i ett tidigare inlägg på grund av 5 respektive 2 skifts ardete som ingen av oss kan byta bort
  • Morran01
    Ulli skrev 2009-12-11 19:34:53 följande:
    Det svarar väl inte på frågan om varför man inte kan ha ett fungerande jobb om man ska hämta barn när man är ledig?
    Okej missuppfattning av mig MEN då fungerar inte mitt umgänge (alltså mitt familjeliv)med mina större barn som bor hos sin far om jag måste vara "uppbunden" av att hämta barn på fritids
  • Morran01
    flikkanS skrev 2009-12-13 12:54:34 följande:
    men ka ju tolka de på olika sätt- detta låter ju mkt fint. men jag tolkar inte morran01 s text på detta sett. låter som om ho bara inte vll hämta barnen. jag hade lyxen att ha fyra föräldrar. och alla kunde tänka sig att ta ansvar. vilken trygghet för mig. ustället för att jag skall vara mindre omtyckt av mina styvföräldrar.
    Har jag nångonstans skrivit att jag inte vill???????? nej det har jag inte bara frågat om jag MÅSTE det är inte samma sak som att inte vilja hämta.
  • Morran01
    nika skrev 2009-12-13 21:28:55 följande:
    Konstigt då att detta fina bemötande från alla vuxna inte gjorde att du utvecklade en trygghet som gör dig förmögen till en mer generös eller åtminstone neutral inställning till syftet medl dina medmänniskors motiv med att fråga neutrala frågor om vad bestämmelser säger.TS fråga kan inte tolkas. Den är vad den är. Däremot kan man lägga in en massa anledningar till varför hon frågar utan att veta anledningarna. Svaren man kommer fram till, vilka är rena spekulationer säger en del om den som kommer upp med svaren tror jag.Men säg för argumentations skull att du har rätt. Hon vill inte hämta barnen varje gång hennes arbete slutar tidigare än hennes sambos. Och hennes sambo kanske inte heller vill det. Varför måste det bero på att man inte tar ansvar eller på att barnet är mindre omtyckt? Man kanske har andra ansvar som man måste prioritera före och som gör att man inte vill eller ens kan binda upp sig.
    Där slog du huvet på spiken Niah det ÄR en helt neutral fråga, inte en fråga om ovilja/vilja. Den behöver inte tolkas på nåt sätt.
  • Morran01

momma c skrev 2009-12-14 16:40:39 följande:

Din fråga är alltså om man som bonusförälder måste hämta barn på skola/fritids?Svaret är NEJ, självklart kan ingen tvinga dig att hämta din sambos barn på skola/fritids. Av nyfikenhet: hjälper aldrig din sambo till med hämtning av "dina" barn?
    Nej det behövs inte den yngsta är 14 år så han är för stor för fritids;)
  • Morran01

momma c skrev 2009-12-14 19:48:01 följande:

OkejMen är din fråga om du behöver hämta honom överhuvudtaget? eller om han kan vara på fritids tills du gör det?
    Just det min fråga är om det blir min skyldighet att hämta honom överhuvudtaget, och läs nu för sjutton inte in att jag INTE vill för det är det inte frågan om utan, bara om det blir min skyldighet
  • Morran01
    LillTussa skrev 2009-12-14 23:47:34 följande:
    Nej du behöver inte.Men räkna med att kommunen kommer beräkna barnomsorgsavgiften på dig och din sambo eftersom ni är ett hushåll. Vissa har ju delad räkning och då räknas halva på er och halva på mamman och hennes ev nya.Man har inga rättigheter som styvförälder men plånboken ska man öppna. Om min sambo vill att jag ska vabba tex, så kan han inte ge mig en fp- dag men däremot till farmor, mormor.. Eftersom vi inte är gifta. Helt sjukt när man tänker på vem som är mest med barnet i fråga.Vi har då alltid gjort så att den som slutat tidigare har hämtat, ibland var det mest jag, ibland mest pappa. Men det är för att det inte ska bli så förbenat långa dagar för barnet.
    Jo jag är väl medveten om att min inkomst ska räknas men en ny fråga nu får mamman veta vad jag tjänar??? för det har hon inte med att göra anser jag
  • Morran01

momma c skrev 2009-12-15 10:38:54 följande:

Nej, rent lagligt har du ju inga skyldigheter. Det handlar väl mer om husfriden...Ang. om mamman får veta vad du tjänar så antar jag att hon kan få reda på vad er sammanlagda inkomst är...men inte din specifikt. Bor mamman med någon ? Annars är det väl smartast att beräkna barnomsorgen grundat på hennes inkomst?
    Nej mamman har en kille men dom är inte sambo, men vi vill att det ska vara delad vårdnad rakt av då inget underhåll ska betalas och barnbidraget ska delas osv...
Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???