• Morran01

Måste bonusförälder hämta på fritids???

Min sambo har en son på 7 år som eventuellt ska bo hos oss varannan vecka, vi jobbar skift både pappan och jag så det blir ett pusslande för att få det och fungera bra.
    MEN nu jobbar jag 6 dagar och är ledig 4 och dom dagarna kan infalla måndag till torsdag måste jag då hämta killen efter skolan eller kan han vara på fritids?

• Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???
  • Simben

han kan vara på fritids...du har inga skyldigheter utan dom går på pappans tider i detta falllet. sen klart jobbar pappan skift så måste du kanske hämta på era veckor ibland eller? fast visst kan han ändå vara på fritids tills du hämtar honom senare oxå.  vad vill sonen? jag hämtade min bonusson lite tidigare när jag var föräldrarledig med min första dotter men han ville inte hem då så året efter fick han vara kvar på fritids tills sambon kunde hämta efter sitt jobb istället...var liksom roligare att leka med kompisar på fritids än vara hemma

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Familytime

Det där är nog olika från dagis till dagis. I vår kommun är det det sammanboende parets tider som räknas och även inkomster mm. Så här skulle du inte kunnat få vara ledig på sommaren exempelvis om han har en son som har fritids. Eller som du beskriver det; ja, du hade fått hämta.

• Simben
    Familytime skrev 2009-12-05 19:01:22 följande:
    Det där är nog olika från dagis till dagis. I vår kommun är det det sammanboende parets tider som räknas och även inkomster mm. Så här skulle du inte kunnat få vara ledig på sommaren exempelvis om han har en son som har fritids. Eller som du beskriver det; ja, du hade fått hämta.
    fast det där är nåt som inte stämmer...när det gäller taxan så ja, då räknas sammanboende och då boförälderns och den sambons taxa men när det gäller dagis eller fritidstider så är lika i hela sverige och följer enligt skollagen så att det enbart är bioföräldrarnas tider som styr och jag vet att kommuner försöker få det till att dom har rätt att kräva att bonus hämtar dennes tider men så är inte fallet...hänvisa till skollagen isåfall....finns prejudikat eller vad det heter på detta så kommunen har inget att komma med då dom inte har rätt i denna fråga...och jag är Hundra procent säker på det!!!
  • nika

Nej det måste du inte. Han kan vara på fritids. För att göra det värt killens besvär att komma och bo hos pappa och att han faktiskt får träffa pappa så mycket som möjligt tycker jag ni ska anpassa hans boende till pappans arbetstider och att pappan lämtar honom. Det kanske innebär att han bor var tredje vecka eller när jobbar din sambo dagskift?

• FrkJenny
    Familytime skrev 2009-12-05 19:01:22 följande:
    Nej det är inte olika. Lagen gäller även i den här kommunen. Och jo, vi bor i samma kommun om jag inte missminner mig
    Det finns prejudikat på att bonusförälder inte är att jämställa med förälder när det gäller beräkning av (bonus)barnets tider.
    Däremot stämmer det att det är hushållets gemensamma inkomster som ligger till grund för barnomsorgsavgifterna.
  • FrkJenny

Alltså: prejudikat från Regeringsrätten gällande om sambo får jämställas med vårdnadhavaren eller inte Målnummer: 4484-97 Avdelning: 2 Referat: RÅ 1998 ref. 22.
    lagen.nu/dom/ra/1998:22

• Morran01

jag jobbar 5-skift han 2-skift finns inget nattöppet fritids (till 23) eller fritids från 05,30 på moronen då vi har behov ibland så vi har problem om man säger så

• nika

Så det hänger på dig om killen ska kunna bo hos er, att du kan lämna och hämta och ta hand om när pappan jobbar? Kan inte pappan byta till dagtid eller byta jobb för att kunna ta hand om sitt barn? Det är väl ändå därför barnet kommer - för att umgås med sin pappa, eller?

• Morran01

Byta jobb är ju inte det enklaste just nu, och byta arbetstid kan han inte heller, så visst lämning på morgonen hänger på mig (han hade isåfall tänkt ha honom förmiddagsveckorna) och eftersom jag jobbar 5-skift så jobbar vi förmiddag samtidigt iblan och eftermiddag samtidigt ibland så det går inte att få ihop det. Vilket mamman verkar ha svårt att förstå

• Simben
    Morran01 skrev 2009-12-06 05:29:38 följande:
    Byta jobb är ju inte det enklaste just nu, och byta arbetstid kan han inte heller, så visst lämning på morgonen hänger på mig (han hade isåfall tänkt ha honom förmiddagsveckorna) och eftersom jag jobbar 5-skift så jobbar vi förmiddag samtidigt iblan och eftermiddag samtidigt ibland så det går inte att få ihop det. Vilket mamman verkar ha svårt att förstå
    så om ni ska ha varannan vecka så kan du lämna och han sen hämta är det så du menar? för det är klart att om ni ska ha varannan vecka och ni jobbar skift så kanske du ändå måste hjälpa till med lämningar och hämtningar men det är väl inte så farligt eller?
    förstår att mamman och kanske barnet faktiskt ändå vill ha en rutin och inte massa hoppande hit och dit heller...eller hur känner du att du skulle vilja ha det? och hur vill pappan ha det?
Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???