• Lyckogrisen

Måste bonusförälder hämta på fritids???

Morran01 skrev 2009-12-06 15:08:08 följande:
    Det är mamman som vill det, men min fråga var bara om jag måste hämta/lämna på fritids inte min eller min sambos vilja/ovilja att ha honom varannan veckaSå jag har fått bra svar att det varierar mellan kommuner tydligenSå tråden kan låsas/tas bort
    Nej det varierar inte mellan olika kommuner. Däremmot finns kommuner som försöker hitta på egna regler. De kan inte kräva detta av dig. Du är inte juridisk vårdnadshavare. Det är riktigt att man räknar in din inkomst om ni är gifta eller om ni har gemensamma barn när det gäller taxan men du har ingen som helst skyldighet gentemot kommunen att hämta ett barn som du inte är vårdnadshavare för.
  • Lyckogrisen
    flikkanS skrev 2009-12-10 11:35:31 följande:
    om du väljer att bo med mannen väljer du ju ävens hans barn jag förstår inte hur vissa tänker....
    Jag hade inte heller bonusarna hemma mer när jag var föräldraledig med min bebis. Hämtade inte heller på dagis/fritids. Det har nämligen deras föräldrar klarat utmärkt själva.

Mina bonusars mamma skulle aldrig förvänta sig detta av mig, lika lite som jag förväntar mig att hon tar hand om mitt biologiska barn (bonusarnas lillasyster) när hon är ledig. Det sköter nämligen min sambo och jag utmärkt själva.

Och innan du skriver något liknande "smart" igen så vill jag bara tillägga att mina bonusar och jag har ett mycket bra förhållande och jag tycker de är finaste storasystrarna i världen. Men, precis som alla andra förstagångsmammor mammor ville jag också få tid till njuta av min första bebis själv...det är inget lagbrott att vilja det...det är naturligt.
  • Lyckogrisen
    Morran01 skrev 2009-12-10 15:46:55 följande:
    Så sant.. bara för en enkel fråga om jag MÅSTE hämta eller inte...
    Precis, saken handlar inte om vad ni kommer överrens om hemma som familj utan dina skykdigheter genetom kommunen...och där har du ingen skyldighet att hämta...oavsett vad kommunen vill bestämma genom hembakade regler...

MEN, det skulle vara rätt kul att veta om "flikkanS" begär att bonusarnas mamma hämtar hennes eget barn på dagis tidigare om bonusarnas mamma är föräldraledig ...;o)
  • Lyckogrisen

...alltså att bonusarnas mamma hämtar "flikkanS" barn om bonusarnas mamma är ¨föräldraledig...

Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???