Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Dilong skrev 2009-12-05 21:14:51 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:13:25 följande: Så man ersätter protein med protein?
    nja. man ersätter köttet med andra källor för protein.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-05 21:28:57 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:17:08 följande: Diskussionen gäller hur man ersätter protein med annat än protein, vilket någon påstår går.Senare i tråden ändrar sig forumiten.
    ahaa... eh? lol

då är jag med.

har nog diskuterat för mycket med de som tror att kött innehåller nåt magiskt protein (aminosyror) som inte finns nååååån annanstans. :-P
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-05 21:38:03 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:32:01 följande: Du förstår inte?Eller kan du förklara hur man ersätter protein?Kan du läsa på den här gången?
    varför skulle man ersätta protein? Och med vad? Vilken märklig fråga. Hur skulle det gå till? Det är som att fråga hur man ersätter fett. Eller vitamin C. Det kan man inte.

Människan behöver protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Inget av det går att ersätta eller leva utan.

Du kan däremot välja vilket livsmedel man vill äta för att få i sig de aminosyror (som proteinet är uppbyggt av) din kropp behöver.

Jag äter t.ex ägg, linser, ost, quorn, soja för att få i mig mitt behov. Veganer äter samma sak utom ägget och osten.
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-06 16:51:29 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:44:46 följande: Inte en aning. Vet inte alls varför du sa att man skulle ersätta protein med något annat. Okunskap kanske?
    jag har inte alls sagt att man ska ersätta protein med nåt annat. Det var ju DU som frågade.
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-06 21:55:29 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-06 21:21:13 följande: Har jag påstått det?
    du frågade vad man ska ersätta köttprotein med. jag svarade.
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-06 21:42:58 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-06 21:21:13 följande: Om du vill så kan du läsa inläggen korrekt.
    och du kan lägga ner härskarteknikerna och försöka ha en vettig diskussion istället.
  • Lady Dahmer
    BeautifulFlower skrev 2009-12-07 13:41:44 följande:
    tillskillnad från vissa så vill man väl som föräldrer inte ge sitt växande barn enbart vegetarisk kost.. det finns näring i köttet som man behöver. Sen om du vill trycka i din stackars unge massa av vitaminer som en "ersättning" för dessa får du som mamma stå för, men du gör väl lika mycket fel som "oss andra som tvingar våra barn till att äta kött"- genom att sitta o säga hur jävla fel det är att barn ska äta kött, därmed kommer ditt barn enbart käka vegetariskt, även om det kanske inteär vad ditt barn vill. Tycker du är löjlig ts, bara för du inte vill ha kött i din kost betyder inte det att ditt stackars barn ska behöva gå utan.
    det finns ingen näring i köttet som inte finns i vegetarisk kost.
  • Lady Dahmer
    Fru X skrev 2009-12-08 22:58:03 följande:
    lättmargarin är oftast ett bättre alternativ för de flesta som är normal-överviktiga och är stillasittande.Jag själv tex har ett fysiskt krävande jobb, två hästar, hus o trädgård + att jag tränar 4-6 ggr/v.Jag använder riktigt smör o tjock grädde etc. Särskilt som jag äter mest viltkött, vilket har en fett% på 4-8.Jag fick lära mig som barn att äta "äkta vara". Det är ingenting som dykt upp i de senast årens "trend" hos oss.Har alltid hemlagad mat från Grunden hos oss. Undantaget är falukorv o knäckebröd - det köper vi färdigt
    margarin är ett gift och INTE bättre för överviktiga.
  • Lady Dahmer
    ica skrev 2009-12-14 07:58:33 följande:
    Barn behöver högvärdigt protein som finns i kött för att utvecklas rätt. Bl a för hjärnans utveckling. Och för att jag inte är näringsexpert och ändå vill att mitt barn ska få allt det behöver. Så får de kött!
    fel.

Barn och vuxna behöver de åtta essentiella aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv. Dessa får vi i oss genom att äta protein.

Kött, som mycket riktigt är högvärdigt protein, innehåller alla åtta av dessa aminosyror. Men aminosyrorna behöver inte intas samtidigt. Det går alldeles utmärkt att dela upp dem under dagen genom att äta olika sorters proteinrika livsmedel.

Dessutom så innehåller mjölk, ägg och sojabönor även de fullvärdigt protein.
  • Lady Dahmer
    ica skrev 2009-12-16 15:38:07 följande:
    Som svar på mitt tidigare inlägg:Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost. Vi vuxna har depåer som vi kan klara oss på i åratal. Men ett växande barn har det inte och behöver mer. Vegetarianer blir mindre. Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar. Så om man inte vet vad man gör så varför utsätta sina barn för experiment.
    det finns fler barn som äter kött som har bristsjukdomar och andra åkommor pga sin kost.

Problemet är inte kosten i sig utan att vissa föräldrar helt enkelt lagar skitmat till sina barn. och tvärr verkar många köttätare tro att det  är fullt tillräckligt med lite korv eller mamma scan. Veganer och vegetarianer har i regel lite mer kunskap om kost.

I sverige och resten av västvärlden så är det väldigt ovanligt att vegetarianer (barn) hamnar på sjukhus pga svält. Jag har aldrig ens hört talas om nåt fall. Vart har du hört det? Det där är en polulär myt som gärna framhävs av de som inte har speciellt stor kunskap om just vegetarisk kost. man brukar gärna dra upp fallet med den brittiska bebisen som dog pga "vegankost". (blev serverad äppeljuice istället för ersättning)
  • Lady Dahmer
    ica skrev 2009-12-16 15:38:07 följande:
    Som svar på mitt tidigare inlägg:Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost. Vi vuxna har depåer som vi kan klara oss på i åratal. Men ett växande barn har det inte och behöver mer. Vegetarianer blir mindre. Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar. Så om man inte vet vad man gör så varför utsätta sina barn för experiment.
    och jo, alla dessa aminosyror finns i icke-animalisk föda. Eller vilken gör det inte menar du?
  • Lady Dahmer
    Kransen skrev 2009-12-16 18:53:08 följande:
    Är det bättre med ruttna morötter i tarmarna då???
    skillnaden är att morötter smälter snabbare och därmed transporteras ut ur tarmen fortare än kött
  • Lady Dahmer
    Johanna W81 skrev 2009-12-16 18:50:54 följande:
    Det finns väl en mening med allt, även om man inte alltid tycker om det eller förstår varför! Vilka sjukdomar är påverkbara menar du?
    de allra flesta sjukdomar är påverkbara. Antingen genom att de går att motverka (med rätt kost, motion, sunt leverne osv) eller påskynda (med felaktig kost, rökning, solning, brist på motion osv) eller att de går att påverka efter faktumet (tex så kan en speciell kost göra att man får mindre resp. värre symptom)
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!