Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:33:07 följande:
    håller med... det är inte många som börjar äta något i vuxen ålder som de aldrig "fått" äta innan, däremot är det många som medvetet väljer bort något när de kunnat bilda sig en egen uppfattning
    och problemet med att mitt barn inte skulle välja att äta kött är.....??
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Velour skrev 2009-12-03 22:35:46 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:33:15 följande: Det är inte ditt barn som dödar djuret, så det är inte jämförbart med om Dr.Kungen lär sina barn att inte slåss eller mobbas.
    så då är det ok om kungens barn lejer en annan unge att slåss och mobbas åt dem?

du vet - att leja en person att göra jobbet åt en gör en inte mindre skyldig.
  • Lady Dahmer
    Fjärilen235 skrev 2009-12-03 22:36:13 följande:
    Att vara demivegetarian, vegetarian eller vegan behöver väl inte bero på etniskt ställningstagande eller?Blev demivegetarian förra året pga konstanta magkramper i flera år. Var hos läkare titt som tätt men alla sa att jag hittade på.Är nu fullt friskt i magen :)
    givetvis inte. Men i MITT fall är det ett etiskt ställningstagande och även för många andra.
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:35:48 följande:
    Ja, ställningstagandet att inte döda djur är en etisk fråga.Men du lär dina barn att inte ÄTA djur. Den frågan är av personlig övertygelse, precis som valet av religion, och har ingenting med etik att göra.
    fast du - religiösa fostrar ju också sina barn enligt sin tro. Och politiskt aktiva.

och alla andra föräldrar. även DU.

för att äta djuret så måste det dödas. Och då är jag indirekt ansvarig för djurets död.
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:38:55 följande:
    Att du först pratar om att barnen har rätten till ett fritt val som stora, och sedan med stolthet berättar att dina barn aldrig kommer att ge upp den övertygelse du ger dem som små.Valet att vara vegetarian är DITT val, vilket jag respekterar. Men ger du dina barn ett öppet och rättvist val i livet, eller stöper du dem i dina egna tankar? Vill du att de ska tänka fritt egentligen?
    vilken förälder låter sina barn göra helt fria val i allt??? Som förälder är det min uppgift att lära mitt barn rätt och fel. Hon kan inte komma på det själv. Och hon kan definitivt inte ta ansvar för det själv.
  • Lady Dahmer
    Velour skrev 2009-12-03 22:40:23 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:37:50 följande: Det handlar fortfarande inte om mord eller att göra någon illa p.g.a. överdriven aggression.
    fast det håller jag inte med om. Att döda djur är mord, även om det är lagligt.
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:42:50 följande:
    Givetvis fostrar vi våra barn efter våra egna övertygelser. Men man kan inte samtidigt säga att valet bara är etiskt och att de senare har fritt val som vuxna. Du har redan valt bana åt dina barn, stå för det i stället för att säga att de får göra som de vill.På den andra punkten håller jag delvis med. En köttätare är givetvis delansvarig för djurets död. Men kostvalet i sig är fortfarande en personlig övertygelse och inte en etisk fråga.
    jo men det gäller ju allt annat etiskt. Jag ger ju inte mitt barn nåt val heller när det kommer till våld eller stöld eller mobbing eller annat som jag anser vara fel. Jag har nolltolernas. Jag VILL inte att hon ska välja själv när det kommer till sånt, men samtidigt så kommer jag inte döma, förbjuda eller på annat sätt bete mig negativt den dag hon är gammal nog att göra egna ställningstagande. Hon kommer förhoppningsvis kunna tnka själv oavsett. Jag kan bara göra mitt bästa NU och hoppas att det sätter sig.
  • Lady Dahmer
    Velour skrev 2009-12-03 22:43:11 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:42:02 följande: Det är subjektivt och du har valt att tolka det så.
    all etik är subjektivt.
  • Lady Dahmer
    Gladabarnensmamma skrev 2009-12-03 22:43:12 följande:
    Wow - jag tycker inte det handlar om att "uppfostra" barn som vegetarianer. Vegeterian blir man av egen fri vilja, inte av att bara äta vegetarisk kost.Och visst, man kan prackar på sina barn med diverse skrämsel & hymmel & ljug -dom följer ofta sina föräldrars fotspår. Religion är ett annat exempel där vissa beteenden utanför "sekten" inte är okej, och barnen känner även som vuxna en icke-uttallad press att fortsätta med ett visst beteende.
    på vilket sätt menar du att jag ljuger och skrämmer mitt barn när jag visar henne verkligheten? Och när jag säger att det är fel att döda djur?
  • Lady Dahmer
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:47:10 följande:
    Nej, verkligen inte! Var har du fått det ifrån?
    eh. jo. det är subjektivt. etik är beroende av sin kultur och sin tid och är en social konstruktion.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!