• Ett Liv

Usch på er som ger era barn KÖTT!

www.netdoktor.se/reumatism-bechterew/
    om reumatism.

Dock påpekar de där att kosten ska vara vegansk vilket inte är samma sak som vegetarisk utan mycket striktare.

• Ett Liv
    Loupe skrev 2009-12-06 13:21:52 följande:
    Dilong: Jag slår dig på fingrarna med 0.85 jordar. Alltså, skulle alla leva som jag skulle alla kunna nyttja vår jord. Du kanske ska fundera på varför din inte räckte till. Men du kanske har svaren på allt?! Du verkar tro det iaf. Men det är rätt fint att våga öppna sig för lite nya idéer. Trevlig söndag.
    Haha, Yeah!
  • Ett Liv
    EmmaOh skrev 2009-12-06 19:42:43 följande:
    B12 finns endast i (naturligt) i anmaliska produkter. Avsaknaden av B12 på lång sikt ger mycket allvarliga sjukdomar. Som vegetarian är risken för B12-brist liten då komjölk och ägg innehåller adekvata mängder. För veganer är B12-brist ett potentiellt hot.
    B12 finns i alger också
  • Ett Liv

Lady Dahmer skrev 2009-12-06 21:58:34 följande:

och du kan lägga ner härskarteknikerna och försöka ha en vettig diskussion istället.
    Antingen driver hon ju med folk eller så är hon handikappad..
  • Ett Liv
    EmmaOh skrev 2009-12-06 22:35:29 följande:
    citerar från www.greenoption.org/naringslara/vitaminb12.ht... eftersom jag är lat:

"Vitamin B12 är ett komplex vitamin och det var först på 70-talet som man kunde börja framställa det syntetiskt. Debatten kring B12 och vegetarisk/veganskt kost har varit lång och sista ordet är inte sagt än. Man skiljer på aktivt och analogt B12. Den aktiva formen kan enbart framställas av mikroskopiska bakterier. Vitamin B12 finns i små men tillräckliga mängder i en animalisk kost. Det har diskuterats huruvida vissa alger och groddar skulle kunna innehålla små mängder av vitaminet, men det anses idag inte finnas några tillförlitliga vegetabiliska källor."
    Livsmedelsverket säger något helt annat:

"Att vitamin B 12 finns i alger och fermenterade produkter har en undersökning vid Livsmedelsverket visat.

Algerna spirulina och nori innehöll halter av B 12 som var i nivå med vad som kan påvisas i lever och njure. Det är dock osäkert om kroppen kan ta upp det vitamin B 12 som finns i alger."
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Finns-vitamin-B-12-i-vaxter/
  • Ett Liv

Ett Liv skrev 2009-12-06 23:46:47 följande:

Livsmedelsverket säger något helt annat: "Att vitamin B 12 finns i alger och fermenterade produkter har en undersökning vid Livsmedelsverket visat. Algerna spirulina och nori innehöll halter av B 12 som var i nivå med vad som kan påvisas i lever och njure. Det är dock osäkert om kroppen kan ta upp det vitamin B 12 som finns i alger." www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ko.../
    (ville bara tillägga)
    Det klart, det finns i mindre doser så man får vara extremt noggrann med sin kost, men det är ju inte en omöjlighet.
  • Ett Liv
    EmmaOh skrev 2009-12-07 00:33:37 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-06 23:46:47 följande: "Det är dock osäkert om kroppen kan ta upp det vitamin B 12 som finns i alger." tycker jag nog är likställt med "det anses idag inte finnas några tillförlitliga vegetabiliska källor" men det spelar ju mindre roll eftersom det som tur är även kan framställas syntetiskt så alla som vill kan låta bli att äta kött.
    Okej, det missade jag. Men min bror har varit vegan i över 10 år och inte haft problem med B12 däremot var han väldigt smal. Så klokt nog la han ner det och är bara vegetarian nu.
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-07 18:48:59 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-07 14:52:02 följande: Är det inte någon vitamin som man måste/bör ta tillskott av?
    Nej. Man behöver inte ta några vitaminer eller tillskott alls.
    LolloN skrev 2009-12-07 21:50:49 följande:
    Så vitt jag vet så ska man hellst äta vitamintillskott avsett för vegetarianer eftersom de ej får alla näringsämnen. Sen en annan grej som kanske också e intressant?? Soyaprotein som finns i de flesta vegetariska köttliknande produkterna innehåller fruktansvät mycket hormoner och tillsatser som är skadliga för kroppen.
    Nej, det behöver man inte göra, det enda man måste göra är att äta varierad kost.. PRECIS som de som äter kött.

(Det viste jag inte men alla äter inte "fejk-kött" som quorn och soyaprodukter)
  • Ett Liv
    ModestyB skrev 2009-12-08 02:17:51 följande:
    Du blir löjlig nu... "Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter". Väx upp och ta en argumentation för vad den är. Du är inne i en tråd gällande kosthållning "Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden" det där är bara plumpt och oerhört lågt. Acceptera att det inte finns några goda argument för djurindustrin, att komma med fånigheter ( som: "För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep") hjälper inte, det är inget argument, du får göra bättre än så.
    Det låter som att någon vill dra ner alla andra som i alla fall försöker göra något bra här i världen till dennes nivå. Men det ser ut som att personen i fråga gräver sin egen grav. Argumenten hade kunnat komma från en hormonfylld 13 åring som inte har en aning om vad som är fakta utan bara vill hävda sig.
  • Ett Liv

Jag fattar heller inte varför man som vegetarian ska behöva gör allt. (enligt vissa)
    Räcker det inte att vi i alla fall gör NÅGONTING för att få en bättre värld. När människor börjar tänka till och göra någonting, kanske små saker först, då börjar vi ju i alla fall gå mot rätt mål.

Att som många köttätare gör -kräver att de som är veg. för miljöns skull ska tänka på miljön i ALLA sammanhang är en helt orimlig och omogen åsikt. Världen ser inte ut så idag, men börjar vi någonstans så kommer det att bli bättre.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!