• Ett Liv

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Dilong skrev 2009-12-05 18:10:15 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-05 17:58:49 följande: För att jag ifrågasätter? Anser du att jag gör fel som undrar över varför man på ett öppet forum tycker saker som man inte kan förklara? Hur tolkar du Mats-Eric Nilssons böcker? Att e-nummer skulle vara farliga? Jag har mer tolkat dem som att man i många fall stoppar i tillsatser i mat för att få dem billigare, och att vi borde lära oss mer så att vi kan få "renare" mat. När jag köper korv så vill jag ha så mycket köttråvara som möjligt i produkten, men det innebär inte att jag anser att e-nummer är dåliga. Ibland är de ju tom nödvändiga.
    Jag har heller inte sagt att alla e-nummer är farliga eller dåliga, men de finns de som inte är bra, och har du då läst om det så borde du ju veta det.. Det är ju ingen hemlighet och absolut ingen nyhet.

Sen tycker jag inte att du gör fel som ifrågasätter, men det känns mer som att du gör det för att vara besvärlig än för att du inte vet.
  • Ett Liv
    Kya skrev 2009-12-05 18:48:02 följande:
    ja jag har hört att tex reumatism kan bli bättre av vegetarisk kost. jag vet inte riktigt om det stämmer, men möjligtvis? jag avfärdar det då inte när jag faktiskt inte vet tillräckligt mkt om det...
    Det är sant. Det är framför allt Griskött som man inte ska äta om man har reumatiska besvär.

Lite annan rolig fakta (nu i hettans debatt) är att man även ska hålla sig ifrån griskött om man är allergisk mot katt. Det kan nämligen bli en korsreaktion.. Fråga mig inte hur, men så är faller :P
  • Ett Liv
    chrissandra skrev 2009-12-05 18:58:40 följande:
    Har bara skummat i tråden men läst TS förstås. Smink, tandkräm, shampo, hudvårdprodukter, godis, glass, nudlar, stearinljus och sådant är det OK? Djurfett är en vanligt förekommande ingrediens. TS?
    DET beror helt på vad man köper för något. Det är alltså ingen ingrediens som man ska anta alltid finns där. Det finns gott om ekologiska och "vegetariska" produkter. :)
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-05 19:06:04 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-05 19:02:02 följande: Så ekologiskt tvål innehåller garanterat inte döda djur? Eller hur tänker du?
    Vadå hur jag tänkte där? Jag säger bara att det finns både ekologiska och vegetariska alternativ, att det inte är stående ingredienser i alla de produkterna.
    Mollly skrev 2009-12-05 19:08:15 följande:
    ekologisk är inte alla gånger bättre än icke ekologiskt.. Ett Liv skrev 2009-12-05 19:02:02 följande:
    Jag är fullt medveten om det, men det finns även bra ekologska produkter och det är för mig lätt värt att kämpa för att att det ska bli bättre.
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-05 19:30:32 följande:
    Du skrev: "DET beror helt på vad man köper för något. Det är alltså ingen ingrediens som man ska anta alltid finns där. Det finns gott om ekologiska och "vegetariska" produkter. :)" Som om ekologiska produkter inte innehöll fett från djur.
    Jag trodde att du skulle förstå när jag skrev "och vegetariska produkter" också, att det inte innebär samma sak. men nu har du ju fått det förklarat.
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-05 19:40:18 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-05 19:35:22 följande: Om du vill att man ska tolka dig korrekt, skriv då rätt. Jag är övertygad om att du inte har minsta aning om vad "ekologiskt" innebär just pga ditt inlägg.
    Jasså? Varför då?
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-05 19:46:48 följande:
    Eftersom du påpekar att man handla ekologiska och vegetariska produkter för att slippa djurfett. Ekologiska produkter innebär _inte_ att de är vegetariska. Hade du kunskap om va ekologiska produkter var så hade du uteslutit det i ditt svar. Om man tänker som du säger att du gjorde, hade man lika gärna kunnat skriva att det finns produkter från djurgårdar och vegetariska produkter som inte innehåller djurfett.
    Okej, det var synd att du tolkade det så trots att jag försökte förklara för dig. Jag tycker mest att du verkar trångsynt och ute efter gräl. Inte mycket bättre än TS. Haft en dalig dag?
    Mollly skrev 2009-12-05 19:46:58 följande:
    Nämn några? Jag är inte spec insatt i just ekologiska produkter. men för mig känns det bara som ett påhitt för att kunna ta mer betalt. men som sagt är inte så insatt i ämnet Ett Liv skrev 2009-12-05 19:26:14 följande:
    BRosen serien är ekologisk och fri från animaliska produkter. Och dessutom mycket bra och extremt dryg. Jag har aldrig provat något bättre (och jag tillhör inte den gruppen som är militant och emot köttätare osv.. alltså har jag provat det mesta) Det är de produkterna jag har provat och är nöjd med själv. Och eftersom jag är så nöjd så köper jag inte annat och har inte behov av att testa andra alternativ heller.

Eller jo, jag köper produkter från ayurvedai stan oxå, de är oxå vegetariska och ekologiska.

Lush har jag inte provat så mycket av, och är inte insatt i deras produkter mer än att jag vet att de ska vara veg. och eko samma sak med body shop.
  • Ett Liv
    Mollly skrev 2009-12-05 20:13:52 följande:
    ah ok.. tack för infon body shops sminkt gillar jag inte.. Har aldrig tyckt om deras smink.. och nu som sminkös, så använder jag märket från skolan jag gick på Ett Liv skrev 2009-12-05 20:03:26 följande:
    Okej :) Ingen orsak :)
    Dilong skrev 2009-12-05 20:16:46 följande:
    Min tolkning skedde innan du försökte förklara dig, och din förklaring förstärkte min teori. På vilket sätt anser du att jag är trångsynt? För att jag påpekade att ekologiskt inte innebär vegetariskt? Du får gärna förklara, för jag förstår faktiskt inte på vilket sätt jag agerat trångsynt. Om jag haft en "dålig dag", ger det då en ursäkt att påstå felaktiga saker och ska jag då inte påpeka dessa?
    Ja eftersom du vägrar se vad jag säger. Jag har ju förklarat att jag är fullt medveten om att det är helt skilda saker. Och att jag säger att det finns både ekologiska och vegetariska produkter har väl ingenting att göra med att det skulle vinnas djurrester i eko.

Som jag sagt några gånger nu. Det finns bra produkter som är både ekologiska OCH vegetariska.

Jag kanske blandade ihop trångsynt med trögfattad.. jag vet inte längre vad det är som inte klickar hos dig.

Det jag menade med "dålig dag" är att du verkar "se rött". Sorry.
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-05 20:37:15 följande:
    Du skrev:

"Det är alltså ingen ingrediens som man ska anta alltid finns där. Det
    finns gott om ekologiska och "vegetariska" produkter. :)"

Och det tolkar jag som att du anser att man kan välja tex ekologiska produkter för att slippa att få med djurprodukter, vilket är totalfel då även kött kan vara ekologiskt.
    Nu upprepar du dig.
    Jag har sagt flera gånger om att det inte alls är så jag menar och att efter som jag skriver "..OCH VEGETARISKA.." så är vegetariska och ekologiska två helt skilda saker.
    Hade jag skrivit "Det finns gurka och tomat i salladen" hade du då även trott att jag menade att gurka och tomat är samma sak?
    Dilong skrev 2009-12-05 20:37:15 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-05 20:26:08 följande:
    Som jag sagt några gånger nu. Det finns bra produkter som är både ekologiska OCH vegetariska.

Dilong: Är de produkterna bättre än tex tomater som vi importerar från Spanien? På vilket sätt?
    Jag pratar inte ens om grönsaker här. Jag trodde du hade förstått det med tanke på historin. Nu verkar du ju bara vara ute efter bråk. Du dumförklarar ju dig själv.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!