Inlägg från: Mephala the ranger |Visa alla inlägg
  • Mephala the ranger

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Kya skrev 2009-12-05 18:09:04 följande:
    nej men en björn har inga samvetsbetänkligheter att döda ett rådjur som kommer mellan hon och hennes ungar. andra köttätande har djur mår inte dåligt när de fångat ett byte. det finns många unga hannar av tex bockar som tar ihjäl varandra under brunst-tider, och det är pga hormoner. djur som har avvikande utseende (tex vargar som har en fel färg på pälsen blir ofta utstötta eller dödade av flockmedlemmarna. dödande är normalt och naturligt. nej jag är lat och går på affären för att inhandla mitt kött. men jag har inga problem med att skjuta en älg i skogen. köttet måste hamna på tallriken på något sätt.
    Nej men en männsika har samvetsbetänkligheter och det är där som det skiljer sig. Jag har dåligt samvete om jag äter kött för jag vet hur kossorna behandlas. Nu kan jag välja att äta älgkött om jag vill, men jag föredrar att inte äta något som jag faktiskt tror har en själv, det känns fel. Vad andra gör är upp till dem.
    Däremot om du ska dra in vargen som blir dödade pga fel färg på pälsen så kanske det Hitler gjorde ändå var ganska naturligt. Fel religion så stöts du ut och blir dödad. Jag menar tydligen så var ju tyskarna smartare och starkare än judarna. Så är det, dödande är normalt och helt naturligt. Jag tror faktiskt inte heller att Hitler hade dåligt samvete för att han var orsaken att miljontals judar blev gasade ihjäl, helt naturligt liksom.
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 18:10:15 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-05 17:58:49 följande: För att jag ifrågasätter? Anser du att jag gör fel som undrar över varför man på ett öppet forum tycker saker som man inte kan förklara? Hur tolkar du Mats-Eric Nilssons böcker? Att e-nummer skulle vara farliga? Jag har mer tolkat dem som att man i många fall stoppar i tillsatser i mat för att få dem billigare, och att vi borde lära oss mer så att vi kan få "renare" mat. När jag köper korv så vill jag ha så mycket köttråvara som möjligt i produkten, men det innebär inte att jag anser att e-nummer är dåliga. Ibland är de ju tom nödvändiga.
    Eeeey kolla längre bak, jag har länkat till onaturliga e-nummer och de som kanske inte är så himla bra att vi får i oss, tänkte bara om du missade :)
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 18:16:36 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:14:02 följande: Du får gärna länka igen.
    Googla på azo-färger. Natriumglutamat är ju inte heller så nyttigt att få i sig. Sen säger ju Mats eric Nilsson att frågan är ju om det är bra att mixa ihop en massa syntetiska e-nummer och äta i oss, vad blir effekten?
    Men han säger ju även att alla e-nummer är inte farliga, men de finns de som är mindre nyttiga att äta och att framför allt så borde vi få en kost som är mera äkta utan tillsatser.

www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev5.pdf
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 18:17:56 följande:
    Ja, en människa har det, och det är väl däri skillnaden ligger. men det är väl ändå upp till var och en hur mkt de vill att det ska styra deras liv? jag kommer inte ha dåligt samvete av julskinkan jag ska köpa hem och tillaga och bjuda släkten och mitt barn på. om andra väljer att ha dåligt samvete så är det upp till de att ha det. det är bara synd och dumt att det finns många (till exempel TS) som försöker pracka på andra att göra samma val som en själv. men det finns andra val här i livet, mer än ett rätt.
    Absolut. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag inte att man som TS kan pracka på folk vad de ska äta. Jag blir heligt förbannad på de som tycker jag ska äta kött, varav jag inte går runt och predikar om det fantastiska med att vara vegetarian. Folk får göra sina val. Skulle jag inte ha den åsikten skulle jag knappast kunna vara gift med min man som är jägare :) Men att det är "tänkt" så håller jag inte riktigt med om ändå. Eftersom vi klarar oss utan kött så kan det nog vara tänkt på mer än ett sätt :)
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 18:21:05 följande:
    Kya skrev 2009-12-05 18:19:44 följande: Och även då skulle vi döda.
    Samtidigt skulle jag vilja göra en liten skillnad mellan att jag trampar på en mask när jag går i skogen. Det är något jag inte göra med mening, skulle jag vetat om det skulle jag trampat någon annanstans.
    Men går jag ut i skogen och skjuter en älg så är det medvetet dödande. Går jag till affären och köper köttfärs så är det en medveten handling som leder till att en till ko blir dödad (tillgång och efterfrågan).
    Tvättar jag händerna så kanske jag dödar lite bakterier. Självklart kan man dra det hur långt som helst, vilket jag inte anser att man ska göra. Men jag väljer att inte döda djur medvetet och jag väljer att inte stoppa döda djur i min mun. Sen dör vi alla ändå, den vägen skola vi alla vandra, men jag stoppar fortfarande inte döda djur eller människor i min mun :)
  • Mephala the ranger

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:26:55 följande:

Samtidigt skulle jag vilja göra en liten skillnad mellan att jag trampar på en mask när jag går i skogen. Det är något jag inte göra med mening, skulle jag vetat om det skulle jag trampat någon annanstans. Men går jag ut i skogen och skjuter en älg så är det medvetet dödande. Går jag till affären och köper köttfärs så är det en medveten handling som leder till att en till ko blir dödad (tillgång och efterfrågan). Tvättar jag händerna så kanske jag dödar lite bakterier. Självklart kan man dra det hur långt som helst, vilket jag inte anser att man ska göra. Men jag väljer att inte döda djur medvetet och jag väljer att inte stoppa döda djur i min mun. Sen dör vi alla ändå, den vägen skola vi alla vandra, men jag stoppar fortfarande inte döda djur eller människor i min mun :)
    Fan vad jag formulerar mig dåligt. Menar att jag vill göra en skillnad mellan att trampa på en mask och skjuta en älg eller handla i affären. Sorry för den dåliga svenskan. Får man skylla på att man har en bebis som håller en vaken om nätterna?? :D
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 18:28:11 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:23:40 följande: Men klarar vi oss utan e-ämnen, vilka du försöker övertyga oss om att de inte är bra?
    Vad är det för diskussion du vill ha igång egentligen? Det jag har sagt är att det finns e-nummer som inte är nyttiga eller naturliga, det vet väl du om också antar jag, eller? ÖVertyga tycker jag var att ta i lite väl mycket, men om du ser det så okej.
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 18:28:31 följande:
    nej jag skulle inte få för mig att sitta och försöka truga i en vegitarian en köttbulle heller. eller tycka att veggisen är dum i huvudet. h*n har gjort ett levnadsval utifrån vad som känns bäst för honom/henne. man kan jämföra det litegrann som med den här vaccinationen mot svinisen. alla gör ett val utifrån vad de själva känner är bäst. men varför inte hålla med mig? eftersom vi är allätare så är det tänkt att vi ska/kan äta kött. att det finns alternativ för den som är intresserad gör det inte verkligt att vi faktiskt egentligen är allätare.
    Vi är allätare i den meningen att vi kan äta både kött och grönt, sen vad som är tänkt det vet jag inte riktigt om jag kan svara på. Jag är osäker om någon vet va som är tänkt egentligen :)
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 18:30:32 följande:
    nej, men du som tillochmed har en jägare till man borde ju veta att dödandet kommer inte sluta även om alla människor på hela planeten skulle bli vegetarianer.
    Som sagt, man kan trampa på en mask i icke-meningen man kan skjuta något i full mening att döda det. Men det meningslösa dödandet och medvetna dödandet kan sluta. Sen om jag säger att det är en realitet är en annan sak, mera som en utopi.
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 18:34:42 följande:
    nej det är sant. men eftersom vi kan och mår bra av att äta kött, varför välja bort det om man inte har några moraliska problem med det?
    Jag mår inte bra av att äta kött. Jag har prövat både att vara vegetarian, gå tillbaka till köttätandet och bli vegetarian igen. Jag mår 100ggr bättre nu när jag inte äter kött. Det finns andra människor som också skulle må bra att lägga om till en kost utan kött.
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 18:38:54 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:31:33 följande: Det är ingen som "tänkt ut" vad vi ska äta. Fick ni inte lära er evolutionsteorin i skolan?
    Nae jag gick i kristen skola så jag tror på bibeln....ne men jag fick lära mig lite kritiskt tänkande samt andra teorier till evolutionsteorin. Vilket som. Om den nu stämde så bra skulle alla må bra av att äta kött vilket vissa inte gör. (samt att vi skulle ta bort vissa individer med svagheter, vilket vi inte heller gör)
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 18:40:53 följande:
    nej eftersom du rent moraliskt mår mkt bättre av att vara vegetarisk så är det ditt val, och då är det bra att du har det alternativet! men för att du mår bättre av det innebär det inte att andra fungerar som du gör. varför skulle andra människor må bättre av en kost utan kött?
    Jag mår både FYSISKT och PSYKISKT bättre av att äta vegetariskt. Kött fick mig inte att må bra fysiskt. Sen har jag ALDRIG sagt att andra skulle må bättre av det, det är något du har antagit. Det funkar för mig, funkar det inte för andra så gör de sitt val.
    Som jag sa innan, tex de med reumatiskt värk kan må bättre av att utesluta kött ur sin kost.
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 18:44:11 följande:
    Kya skrev 2009-12-05 18:41:32 följande: Jo, om man pga av den lär sig uppenbart felaktiga saker.
    Evolutionsteorin är inte helt okritiserad den med och då menar jag inte bara från kristna håll.
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 19:41:11 följande:
    haha sedär! det var lite rolig, men skum, fakta.
    Min far är reumatiker. Han var en storkonsument av griskött i alla dess former. Han slutade och har haft ett uppehåll ett bra tag nu. Han mår betydligt bättre och han har betydligt mindre värk.
    Jag har gjort lite efterforskningar just på grund av att min far har haft jävulusiskt med värk. Jag har kommit över flera reumatiker som har gått över till strikt vegankost och på så vis blivit av med all värk, så det är nog inte helt otroligt. Sen om det funkar för alla reumatiker det vet jag ej, men det finns dokumenterat om de som blivit utan värk.
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 20:37:15 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-05 20:26:08 följande: Det kanske bara är så enkelt som att du saknar förmåga att argumentera sakligt?
    Hahahaha du verkar ju vilja missförstå allt och gräva in dig på minsta lilla löjlig detalj. Diskutera det som gäller och inte små struntsaker.
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 20:49:31 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 20:47:17 följande: Kan du länka?
    Nej kan jag inte för det var ett par år sedan jag läste om dessa människor, som sagt när min far hade jävulskt med värk. Men googla så finner du säkert.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!