Inlägg från: Mephala the ranger |Visa alla inlägg
  • Mephala the ranger

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag är själv vegetarian min man är inte det. Våra barn äter kött och vegetariskt. Jag skulle kunna ge dem bara vegetarisk kost men känner att jag är inte tillräckligt insatt för att göra detta därför väljer jag en bland kost. De brukar få smak ur båda våra rätter, eller den äldre, yngren är för liten än. Jag tycker de får välja senare i livet vilken väg de ska gå när det gäller maten, men jag ska ge dem ett gott alternativ till vegetarisk föda.

Jag tror man kan skrika hur mycket man vill men folk måste få göra sina egna val. Jag är vegetarian dels av hälsoskäl men även etiska. Min man är jägare och vi delar absolut inte samma syn på kost och djur. Men jag accepterar han syn på det hela (kan bero på att jag kommer från en jägarfamilj) och han accepterar min syn. Klart vi diskuterar, men i slutändan så gör vi våra egna val. Jag blir förbannad på människor som försöker tvinga över mig till the meat-side, men jag blir lika förbannad på de som försöker tvinga över köttarna till veg-sidan.
    Jag ser en massa fördelar med att bli vegetarian men om andra inte gör det, deras val.

• Mephala the ranger

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:59:36 följande:

Den innehåller för mycket vatten, och vatten är inte skadligt. Men är det kättmängden man är ute efter så finns det alltid andra alternativ.
    Man ska helst inte äta halv/helfabrikat alls. Förmycket E-nummer och annat skit. Trilla lite egna köttbullar istället eller falafel :)
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 17:10:09 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 17:04:10 följande: Visst är det trevligare med egentillverkad mat, ibland med e-nummer i. Pressar man lite citron över den nystekta abborren så har man tillsatt två e-ämnen.
    Jaha, jag trodde det var underförstått att det var de e-numren som är onaturliga som inte är bra. Nog vet jag väl att det finns e-nummer som är naturliga med....men ska försöka skriva lite längre och uttrycka mig ordentligt så ingen missförstår...jeeez
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 17:28:55 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 17:18:47 följande: Jättebra idé. Berätta vilka e-nummer som inte är naturliga, och vilka som "inte är bra".
    Skulle jag kunna göra, men det skulle ta en jävla massa plats samt vara lite OT :)
  • Mephala the ranger

11 stycken:

Azorubin- E122. Röd 2 G E 128. Allurarött E 129. Brun FK E154. Brun HT- E 155. Litolrubin -E 180.
    Tartrazin E 102. Paraorange- E 110. Amarant- E123. Nykockin -E 124. BriljantsvartBN- E 151

Azofärgerna.

Vill du läsa mera, varsegod: www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev5.pdf

Natriumglutamat är väl kanske inte så nyttigt heller alla gånger.

• Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 17:48:25 följande:
    Nej, men det är någonting som vi är anpassade till att äta, och jag ser ingen anledning att välja bort köttet. det finns ju människor som har en anledning, och det är upp till dem om de vill välja bort kött. men i grund och botten är det tänkt att vi ska äta kött, att tala om för andra människor att de då inte ska göra det är rena dumheterna.
    Vaddå tänkt? Vem har tänkt ut det?
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 17:54:06 följande:
    och varför ska vi leva utan att döda?
    Whhaaatt?? Det citatet borde du skicka till jägarförbundet....hahahaha
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 17:56:27 följande:
    kolla inlägg 852, där har jag redan svarat på det.
    Jo såg det sen när jag postat :) Fast håller inte med.
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 17:54:06 följande:
    tja, tror man på en gud eller en högre makt så antar man nog att det är han som tänkt ut det. tror man på darwins teori så handlar det mer om slumpen och survival of the fittest. så jag kan inte svara på vem som tänkt ut att vi ska bli allätare. och varför ska vi leva utan att döda?
    Om det är tänkt ut att vi ska vara allätare hur kommer då sig att så många klarar sig finfint och ibland bättre på en vegetarisk/vegansk kost.
    Jag menar, tex vissa som är reumatiker blir smärtfria när de går över till en vegankost, för dessa är det ju då knappast tänkt ut att de ska äta kött.
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 17:58:04 följande:
    men seriöst, varför ska vi leva utan att döda? det ingår inte i vår natur, inget annat djur lever på det sättet och viss död och jakt är nödvändig för att vissa djur inte ska bli överrepresenterade/underrepresenterade.
    Nemen stopp här nu. Vad jag då vet så brukar inte rådjuren springa runt och döda små igelkotter och käka upp dem. Så att inget annat djur lever utan att döda stämmer ju ganska så dåligt.
    Men jag antar att det kött du har på tallriken har du dödat själv, eftersom det ligger i din natur att döda?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!