• Kya

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Ett Liv skrev 2009-12-05 17:58:49 följande:
    Vi är anpassade för att _kunna_ äta det. Och sen har jag ALDRIG sagt åt dig att du ska sluta äta kött och jag har ALDRIG sagt det till någon annan heller. Jag påpekar bara fakta. Vi är gjorda för att kunna äta kött men det är inget måste Och överkonsumtion för människan är inte bra för kroppen därför att det på så vis inte blir en tillräckligt allsidig kost.
    nej jag menade inte just precis dig, heller. jag menade trådstarten, som jag trodde vi diskuterade?
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    Dilong skrev 2009-12-05 17:59:40 följande:
    Eftersom vi inte kan leva utan att döda, så faller ju en hel del av vegetarianernas argument. Det blir mest en värdering av liv, som att djur utan hjärna kan man döda, men inte de med.Och att mord medvetet är värre än det man anser vara mord omedvetet, som att plöja grönsakslandet. Å andra sidan torde man vara gravt korkad om man inte fattar att man tar dör på djur när man gör sådant.Gällande evolutionen, så får vi väl se vad som händer. Kanske vi om tiotusen år är bäst lämpade för rent vegetarisk näring?
    ja, död kommer vi inte undan, hur vi än vrider och vänder på det. och om evolutionen gör så vi ska käka enbart vegetariskt i framtiden så kommer dödandet iaf att fortsätta. så det är ingen vettig anledning till att välja bort kött ur kosten.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:01:54 följande:
    Nemen stopp här nu. Vad jag då vet så brukar inte rådjuren springa runt och döda små igelkotter och käka upp dem. Så att inget annat djur lever utan att döda stämmer ju ganska så dåligt. Men jag antar att det kött du har på tallriken har du dödat själv, eftersom det ligger i din natur att döda?
    nej men en björn har inga samvetsbetänkligheter att döda ett rådjur som kommer mellan hon och hennes ungar.
    andra köttätande har djur mår inte dåligt när de fångat ett byte. det finns många unga hannar av tex bockar som tar ihjäl varandra under brunst-tider, och det är pga hormoner. djur som har avvikande utseende (tex vargar som har en fel färg på pälsen blir ofta utstötta eller dödade av flockmedlemmarna.
    dödande är normalt och naturligt.

nej jag är lat och går på affären för att inhandla mitt kött. men jag har inga problem med att skjuta en älg i skogen. köttet måste hamna på tallriken på något sätt.
  • Kya
    Umbrageous skrev 2009-12-05 18:03:04 följande:
    ridå. Du vet alltså inte. Men då kan vi sluta diskutera eftersom du inte vet. Det blir tämligen ointressant att föra en diskussion då när du innan hävdat att du vet.
    vet du att du får i dig allt? som sagt, läs igen. jag får i mig precis vad jag behöver eftersom mina värden är på topp och min kropp mår bra.
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:12:58 följande:
    Nej men en männsika har samvetsbetänkligheter och det är där som det skiljer sig. Jag har dåligt samvete om jag äter kött för jag vet hur kossorna behandlas. Nu kan jag välja att äta älgkött om jag vill, men jag föredrar att inte äta något som jag faktiskt tror har en själv, det känns fel. Vad andra gör är upp till dem. Däremot om du ska dra in vargen som blir dödade pga fel färg på pälsen så kanske det Hitler gjorde ändå var ganska naturligt. Fel religion så stöts du ut och blir dödad. Jag menar tydligen så var ju tyskarna smartare och starkare än judarna. Så är det, dödande är normalt och helt naturligt. Jag tror faktiskt inte heller att Hitler hade dåligt samvete för att han var orsaken att miljontals judar blev gasade ihjäl, helt naturligt liksom.
    Ja, en människa har det, och det är väl däri skillnaden ligger. men det är väl ändå upp till var och en hur mkt de vill att det ska styra deras liv?
    jag kommer inte ha dåligt samvete av julskinkan jag ska köpa hem och tillaga och bjuda släkten och mitt barn på. om andra väljer att ha dåligt samvete så är det upp till de att ha det. det är bara synd och dumt att det finns många (till exempel TS) som försöker pracka på andra att göra samma val som en själv.
    men det finns andra val här i livet, mer än ett rätt.
  • Kya
    Dilong skrev 2009-12-05 18:13:50 följande:
    Läste du mitt inlägg? Hur ska du kunna få näring utan att döda? Förstår du att marklevande djur dör av att du odlar?Visst kan du ta din näring från skogen, men även då dödar du genom att trampa på djur, ta frukter med maskar osv.
    det är inte möjligt att man ska ta från skogen. vi är alldeles för många människor, skulle vi ge upp odlingen för att bara ta av det naturen ger oss så skulle vi svälta ihjäl oerhört fort. tyvärr.
  • Kya
    Dilong skrev 2009-12-05 18:21:05 följande:
    Och även då skulle vi döda.
    ja. har en mask mindre levnadsvärde än en älg?
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:23:40 följande:
    Absolut. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag inte att man som TS kan pracka på folk vad de ska äta. Jag blir heligt förbannad på de som tycker jag ska äta kött, varav jag inte går runt och predikar om det fantastiska med att vara vegetarian. Folk får göra sina val. Skulle jag inte ha den åsikten skulle jag knappast kunna vara gift med min man som är jägare :) Men att det är "tänkt" så håller jag inte riktigt med om ändå. Eftersom vi klarar oss utan kött så kan det nog vara tänkt på mer än ett sätt :)
    nej jag skulle inte få för mig att sitta och försöka truga i en vegitarian en köttbulle heller. eller tycka att veggisen är dum i huvudet. h*n har gjort ett levnadsval utifrån vad som känns bäst för honom/henne.
    man kan jämföra det litegrann som med den här vaccinationen mot svinisen. alla gör ett val utifrån vad de själva känner är bäst.

men varför inte hålla med mig? eftersom vi är allätare så är det tänkt att vi ska/kan äta kött. att det finns alternativ för den som är intresserad gör det inte verkligt att vi faktiskt egentligen är allätare.
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:26:55 följande:
    Samtidigt skulle jag vilja göra en liten skillnad mellan att jag trampar på en mask när jag går i skogen. Det är något jag inte göra med mening, skulle jag vetat om det skulle jag trampat någon annanstans. Men går jag ut i skogen och skjuter en älg så är det medvetet dödande. Går jag till affären och köper köttfärs så är det en medveten handling som leder till att en till ko blir dödad (tillgång och efterfrågan). Tvättar jag händerna så kanske jag dödar lite bakterier. Självklart kan man dra det hur långt som helst, vilket jag inte anser att man ska göra. Men jag väljer att inte döda djur medvetet och jag väljer att inte stoppa döda djur i min mun. Sen dör vi alla ändå, den vägen skola vi alla vandra, men jag stoppar fortfarande inte döda djur eller människor i min mun :)
    nej, men du som tillochmed har en jägare till man borde ju veta att dödandet kommer inte sluta även om alla människor på hela planeten skulle bli vegetarianer.
  • Kya
    Kya skrev 2009-12-05 18:28:31 följande:
    nej jag skulle inte få för mig att sitta och försöka truga i en vegitarian en köttbulle heller. eller tycka att veggisen är dum i huvudet. h*n har gjort ett levnadsval utifrån vad som känns bäst för honom/henne. man kan jämföra det litegrann som med den här vaccinationen mot svinisen. alla gör ett val utifrån vad de själva känner är bäst. men varför inte hålla med mig? eftersom vi är allätare så är det tänkt att vi ska/kan äta kött. att det finns alternativ för den som är intresserad gör det inte verkligt att vi faktiskt egentligen är allätare.
    gör det inte MINDRE verkligt.

crap, någon snor nåt ord här och var.
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:31:33 följande:
    Vi är allätare i den meningen att vi kan äta både kött och grönt, sen vad som är tänkt det vet jag inte riktigt om jag kan svara på. Jag är osäker om någon vet va som är tänkt egentligen :)
    nej det är sant. men eftersom vi kan och mår bra av att äta kött, varför välja bort det om man inte har några moraliska problem med det?
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:33:16 följande:
    Som sagt, man kan trampa på en mask i icke-meningen man kan skjuta något i full mening att döda det. Men det meningslösa dödandet och medvetna dödandet kan sluta. Sen om jag säger att det är en realitet är en annan sak, mera som en utopi.
    det finns ju fler anledningar till att man dödar djur. jakt i sig är ju för att inte djuret ska bli överbefolkat, och andra djur underbefolkade.

sen har vi också skyddsjakt, djur blir ibland knäppa i huvudet och attackerar och dödar allt de ser. man måste ju eliminera det hotet också.

så har vi slakt av boskap. en spik i pannan på ett gammalt djur som har malt ner sina tänder till ingenting är väldigt mkt snällare än att låta det svälta ihjäl. eller en häst som brutit benet och aldrig mer kan använda det.
    dödandet kommer vi aldrig undkomma.
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:36:27 följande:
    Jag mår inte bra av att äta kött. Jag har prövat både att vara vegetarian, gå tillbaka till köttätandet och bli vegetarian igen. Jag mår 100ggr bättre nu när jag inte äter kött. Det finns andra människor som också skulle må bra att lägga om till en kost utan kött.
    nej eftersom du rent moraliskt mår mkt bättre av att vara vegetarisk så är det ditt val, och då är det bra att du har det alternativet!
    men för att du mår bättre av det innebär det inte att andra fungerar som du gör.

varför skulle andra människor må bättre av en kost utan kött?
  • Kya
    Dilong skrev 2009-12-05 18:38:54 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:31:33 följande: Det är ingen som "tänkt ut" vad vi ska äta. Fick ni inte lära er evolutionsteorin i skolan?
    en gudatro är inget fel.
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:44:10 följande:
    Jag mår både FYSISKT och PSYKISKT bättre av att äta vegetariskt. Kött fick mig inte att må bra fysiskt. Sen har jag ALDRIG sagt att andra skulle må bättre av det, det är något du har antagit. Det funkar för mig, funkar det inte för andra så gör de sitt val. Som jag sa innan, tex de med reumatiskt värk kan må bättre av att utesluta kött ur sin kost.
    ja jag har hört att tex reumatism kan bli bättre av vegetarisk kost. jag vet inte riktigt om det stämmer, men möjligtvis? jag avfärdar det då inte när jag faktiskt inte vet tillräckligt mkt om det...

men jag ser ingen anledning till att jag ska börja med en vegetarisk kost. det är vad jag menar.
  • Kya
    Dilong skrev 2009-12-05 18:44:11 följande:
    Jo, om man pga av den lär sig uppenbart felaktiga saker.
    vad säger att man lär sig uppenbart felaktiga saker? jag tycker inte det låter helt dumt om någon sorts högre makt har ordnat det här. en högre makt kan mkt väl ha skapat evolutionen!
    blanda inte ihop bibel-läsare med de som tror på något högre.
  • Kya
    Mollly skrev 2009-12-05 18:50:23 följande:
    hmm jag undrar vart ts tagit vägen. har inte sett henne svara på ett tag..
    det lär inte bli något svar heller, för hon har avreggat sig...
  • Kya

nej fy fan, nu har karln kommit hem från jobbet så vi ska ställa oss och göra middag. mums, köttbullar köpt från affären med mackisar och brunsås. gott gott!

• Kya
    Ett Liv skrev 2009-12-05 18:56:47 följande:
    Det är sant. Det är framför allt Griskött som man inte ska äta om man har reumatiska besvär. Lite annan rolig fakta (nu i hettans debatt) är att man även ska hålla sig ifrån griskött om man är allergisk mot katt. Det kan nämligen bli en korsreaktion.. Fråga mig inte hur, men så är faller :P
    haha sedär! det var lite rolig, men skum, fakta.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!