Homoadoption?
Vad tycker ni om att homosexuella får adoptera?
Idag får dem ju prövas som föräldrar och kan därefter då adoptera men dock är det inte många land som godkänner homosexuella föräldrar.
Vad tycker ni om att homosexuella får adoptera?
Idag får dem ju prövas som föräldrar och kan därefter då adoptera men dock är det inte många land som godkänner homosexuella föräldrar.
Jag tror att det handlar om individerna. Två homosexuella föräldrar kan vara bättre föräldrar än två heterosexuella föräldrar.
Självklart! Är själv uppvuxen med en homosexuell pappa (biologisk) och skulle inte velat ha det anorunda. Nu har jag en mamma också men jag har bot med pappa. Han har varit ganska öppet homosexuell och jag har aldrig stött på de komplikationer som många verkar vara rädda för tex mobbning...
Varför inte?
Är väl bara bra om det blir vanligt, då lär ju ev mobbing minska och samhället acceptera det mer.
Ingen vuxen (homosexuell eller ej!) har "rätt till barn" (att adoptera)!
Jag saknar därför svarsalternativet: Barn har rätt till kärleksfulla föräldrar, om de är homosexuella eller ej är av underordnad betydelse!
en glad skrev 2009-12-02 21:37:52 följande:
Jaaa, för mig är det självklart. Och frågar man ett barnhemsbarn om han/hon vill komma till ett hem fyllt av kärlek, trygghet, får gå i skolan mm, så tror jag inte det barnet är så petigt med om det blir 2 mammor eller 2 pappor...
Och för de som då påstår att det inte blir rätt, att de inte får någon manlig respektive kvinnlig förebild - vad har de barnen idag då???? Ingetdera...
Det finns så otroligt mycket barn som behöver ett hem - låt då de som vill, kan och är lämpliga MÄNNISKOR få ta hand om dem!
Röstade Varför inte? eftersom homosexuella inte har någon rätt till barn. Det har förstås inte heterosexuella heller. Är däremot övertygad om att föräldraförmågan inte sitter i den sexuella läggningen.
Röstade Självklart, och tolkar "lika stor rätt" som att om det finns en rätt så är den lika. Lika rätt till insemination, hemutredning osv. Ingen har absolut rätt till barn oavsett läggning men det tror jag inte frågeställaren menade heller.
Jag tycker som svar på era inlägg att homosexuella har samma rätt som alla andra föräldrar att få chansen att få barn varesig det är genom adoption eller insemination. Sen ska dem ju prövas på samma sätt som alla andra om de är lämpliga som _människor_. Man ska inte alls tänka på dem som homosexuella utan som människor som vill ha barn.
Precis min reaktion med!
en glad skrev 2009-12-02 21:37:52 följande:
Ah, förlåt att jag reagerade innan jag läst hela tråden... Då förstår jag hur du menar och svarar det första alternativet
Det finns många barn som behöver ett hem. Det betyder inte att alla dessa barn är möjliga att adoptera.
I en del länder är administrationen och lagstiftningen så bristfällig att det inte går att genomföra adoptioner på ett rättssäkert sätt. En del av de "övergivna" barnen har föräldrar eller andra släktingar i livet. Även om dessa inte klarar att ta hand om barnet betyder det inte att barnen går att adoptera.
Så faktum är att det finns fler väntande föräldrar än det finns barn som går att adoptera. Små friska bebisar har, som du skriver, lättast att få ny familj men även s k SN-barn (Special Need) hittar ganska lätt nya familjer.
Nej, så uppfattade jag inte heller frågeställaren.
puff...
puffar igen
självklart
ska homo få adoptera
kram