FrökenKanSjälv skrev 2009-12-28 15:29:28 följande:
Redan i trådstarten beskrivs mamman som att hon bara tänker på sig själv (tex att hon behöll lägenhet och möbler). Tror du på allvar att hon genom samtal hos familjerätten helt plötsligt kommer att göra en kovändning och frivilligt ge pappan pengar eller mer tid med barnen? På vilket sätt hjälper det TS att vagga in henne i någon slags falsk trygghet om att FR skulle kunna hjälpa till att tvinga mamman till något?Det finns tre sätt för pappan att få bättre ekonomi:1) Låta barnen bo hos mamman på heltid och betala underhåll genom FK, då behöver han inte betala fulla beloppet. (Dåligt alternativ för barnen).2) Flytta ihop med TS så att han får lägre fasta kostnader.3) Byta till ett jobb med högre lö
n.De tre sätten kan han påverka själv, det alternativ du förespråkar (underhåll från mamman) kan pappan inte påverka och han kan heller inte få juridisk hjälp att driva igenom det.Att jag ger rådet att gilla läget beror på att man aldrig kan förändra en annan människas beteende. Man kan bara ändra sitt eget sätt att hantera andras beteende. Även om man tycker att det är någon annan som skapar problemet så kan man inte tvinga denna någon att lösa problemet utan man får själv hantera konsekvenserna av problemet.
Gud vad du tolkar in saker. För det första står det inget om att mamman bara tänker på sig själv. Hon behöll lägenheten och möblerna för att barnen skulle få behålla sin trygghet. Båda föräldrar kunde ha valt att börja om på nytt. En var tvungen men inte båda.
För det andra förespråkar jag inte underhåll som lösning på problemet, jag har med en sådan diskussion som en av flera saker man kan göra varav den viktigaste är att prata med varandra. Jag tror på att alla som har sina barns bästa för ögonen så småningom kan ta till sig resonemang som leder till förändring när det praktiska resultatet av goda intentioner biter en i ansiktet. Men då utgår jag från att människor (här mamman) har goda intentioner som fn överskuggas av obetänksamhet och att hon själv kanske har ett behov att ha barnen mer hos sig och blandar ihop deras behov med sina. Jag tror inte mamman skulle tycka att det var ett hållbart argument att hon skulle söka psykolog om barnen plötsligt inte ville komma till henne för att pappan erbjöd dem prylar hon inte kan erbjuda dem.
Om inte diskussioner föräldrana emellan hjälper ser ju iaf FR allvarligt på umgängessabotage och det kan hjälpa att få "oskyldiga" handlingar rubricerade på rätt sätt för att hjälpa en se vad man verkligen håller på med. Men de flesta löser tack och lov sådant utan att det behöver gå så långt. Bara tanken att ens handlingar ska granskas av utomstående gör att många ser över dem.
Jag tycker det är sorgligt att du inte tror det kan hjälpa att föräldrarna pratar med varandra och TS det är INTE det normala. När man har ett problem ska man vända sig till den man har problemet med. Ens strävan ska ALLTID vara att ha ett bra samarbete föräldrar emellan och vägen fram är kantad med gupp, men det är bara att ta tjuren i hornen och uttala vad i problemet består i så man kan lösa dem.