Vem kan hjälpa pappan?
Hej,
Sedan 1,5 år tillbaka lever jag ett särbo liv med en man som blev lämnad av sin hustru. Tillsammans har de 3 barn i åldern 7,9 och 11 år.
De har barnen i 2 veckorsperioder med byten måndag eftermiddag.
Vid skilsmässan behöll mamman lägenheten och alla möbler för att barnen skulle få behålla sin trygghet. Pappan som fick börja om från början och med en nettolön på 18.000 kr i månaden hittade en fin bostadsrätt 5 mil utanför stan men nära sjö och natur, det var vad han hade råd med.
Mamman har en chefsposition på ett företag och därmed helt andra ekonomiska förutsättningar än honom.
Nu har mamman börjat dra igång en "tävling" för att barnen ska vara mer hos henne än hos honom, det är en tävling som han aldrig kan vinna och inte heller vill vara delaktig i. Hon mutar barnen med datorer, spel, filmer, gocartåkning, spel på cybertown etc etc etc.
Igår kväll fick han ett sms om att barnen stannar ett par dagar till hos henne. När han ringer upp så säger barnen att de vill vara kvar och spela de nya spelen de fått under söndagen.
Det är inte första gången det här händer, det blir så gott som varje period barnen ska till honom.
Pappan vill inte säga något till barnen om hur ledsen och besviken han blir och hans ex tycker att om han blir ledsen över något sådant så får han söka en psykolog.
När barnen är med honom hittar han på saker med dem som inte kostar en förmögenhet, de åker ut och fiskar, pysslar hemma med deras leksaker, går till idrottsplatsen etc etc. Men barnen verkar nu ha blivit så manipulerade av alla prylar hon öser över dem så att de tycker att det är roligare med ny teknik än kvalitetsumgänge med sin pappa.
Jag försöker stötta honom så gott det går, vi har sagt att den bästa ekonomiska lösningen är att vi flyttar ihop men vi vill inte att pengar ska styra våra liv och inte pga att vi ska vara tvugna att delta i hennes ekonomiska statusspel.
Var kan han få hjälp, finns det hjälp att få, vad ska vi göra - det känns helt hopplöst och han blir deppigare och deppigare??
Själv har jag ett fantastiskt ex där allt har funkat toppen sedan vi separerade för 8 år sedan så situationen är helt ny för mig.
Tacksam för alla råd och tips vi kan få.