Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 14:53:08 följande:
    Nu är jag förvisso bara i v.16 men när ska den här informationen om att donera navelsträngsblod lämnas till föräldrarna? Hos BM eller vid förlossningen?

Kommer föda i Göteborg och har ju bara tagit för givet att erfarna barnmorskor gör det som är bäst för mitt barn.
    Det är något som delas ut på MVC .  Men jag vet inte när .    Kanske lite olika på olika MVC?   

Ja man borde ju verkligen kunna ta för givet att erfarna barnmorskor gör det  som är bäst för  mödrar och barn.    Men  detta att  de medvetet undanhåller   blivande föräldrar information om att  de har rätt att välja sen avnavling även   på de sjukhus  som har insamling av navelsträngsblod    visar  ju att  man inte  bör  lita  blint på dem,  utan se till att vara så påläst som möjligt själv. .  
  • abuelita
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-12 18:33:01 följande:
    Jag går hos Barnmorskegruppen som är enskilda och tillhör inte primärvården. Ska absolut läsa på om fördelar och nackdelar Och även prata med min BM!

Menar du att du ska läsa på om  för- och nackdelar  med  donation av  navelsträngsblod, eller med tidig/sen avnavling?
    Jag antar att du förstått att donation kräver tidig avnavling.

Jag tror faktiskt inte det finns så mycket info  på svenska om nackdelarna med donation.
    Inte heller så mycket om nackdelarna med tidig avnavling. Men det här har Halmstadstudien kommit fram till:

Sammanfattning
    Sen avnavling medför högre Hb och EVF, samt minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska nyfödda barn, men resulterar inte i högre bilirubinvärden vid 2-3 dygns ålder  (behandlings- krävande gulsot)  .

Däremot finns det massor på engelska, både om  för- och nackdelar med donation och   med tidig/sen avnavling.  Men nackdelarna med sen avnavling är inte evidensbaserade.
    Många läkare och barnmorskor, även här i Sverige,  lever kvar i  den gamla tron  att sen avnavling ökar risken för behandlingskrävande gulsot och  polycytemi, trots att det inte finns några seriösa studier som styrker detta. Däremot finns det  många seriösa studier som visar att det här inte stämmer, bl.a. Halmstadstudien. 

Om du inte har några problem med engelska så rekommenderar jag Nicholas Fogelsons 50 minuter långa föredrag  Delayed Cord Clamping Grand Rounds  , fördelat på 4 YouTube-videos,  där han berättar  på ett enkelt och lättbegripligt sätt vad olika avnavlingsstudier kommit fram till.

Och här är några länkar om nackdelarna med att  spara  navelsträngsblod:

Why Storing Cord Blood was NOT the Right Choice for Our Family
    .

Why Deprive Your Baby Of It's Own Blood?!  
    .

THE ETHICS OF CORD CLAMPING AND STEM CELL COLLECTION 

• abuelita
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-13 14:39:10 följande:
    Låter som du hade otur Jag är väldigt nöjd med min BM! Hon är lyhörd för mina behov och mina funderingar -känner många andra som gått/går där som är jättenöjda. Min BM gav mig väldigt bra info redan vid Inskrivningen och svarade på alla mina frågor. Hur läkaren är kan jag inte uttala mig om.
    Kanske det har blivit uppsträckning och skärpning där nu sedan Trållmor slog näven i bordet? 
  • abuelita
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-13 14:48:46 följande:
    Kanske det Jag är iaf väldigt nöjd! Min BM är i 50-års åldern och har varit med ett tag så jag förutsätter att hon vet vad hon gör. Sen har hon svarat snabbt och korrekt på mina frågor vilket alltid känns tryggt. Och att de tar en blivande mammas oro på allvar ger pluspoäng - samma gensvar ger oftast inte primärvårdens mvc.
    Har de gett dig någon information om att det är tidig avnavling som  gäller   om man inte särskilt begär sen avnavling?    

Även om de inte själva  har förstått hur viktigt det här är så  är de   enligt Hälso- och sjukvårdslagen   faktiskt skyldiga att informera: 

2 a §
    När det finns flera behandlingsalternativ som står i  överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient medverka till att patienten ges möjlighet att välja det  alternativ som han eller hon föredrar.

övriga MVC i Gbg informerar inte om  avnavling, och det gör  inte heller personalen på förlossningen. När jag ringde Mölndals förlossning  härom året   och frågade varför  de inte informerar  föräldrarna  om  avnavling fick jag till svar. "det behöver vi inte eftersom de ändå får lära sig det på internet" .

• abuelita
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-13 15:40:31 följande:
    Förlåt TS, nu blev det OT!
    Lite OT tycker jag man  kan få  vara   ibland      Men du kan väl kolla din  barnmorskas kunskaper om avnavling och klämma henne lite på varför gravida inte får någon information om att de har rätt att välja sen avnavling?  OK?

Själv ska jag vara lite OT här nu och lägga in en video som inte handlar om insamling  av navelsträngsblod.

">FATE OF EARTH - FATE OF BIRTH

“Since our cultural rituals reflect and shape our cultural values, changing our childbirth rituals to celebrate nature could enhance our valuing of the Earth.”
  • abuelita
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-13 16:21:41 följande:
    Ska jag absolut göra, ska dit om en månad igen. Men vill läsa på själv först...både om fördelar/nackdelar och sen donation i förhållande till sen avnavling. Först då kan jag ju ställa de rätta frågorna.
    Ja precis, man måste ju vara påläst själv.   Tyckte du det  var något av värde  i det jag länkade till dig i inlägg  504?
  • abuelita
    abuelita skrev 2011-02-13 22:35:24 följande:
    Här finns nu en gedigen lunta  på svenska, som jag kommit över nu i kväll. En magister-uppsats från barnmorskeutbildningen  i Borås, av  Charlotta Cewers och  Elina Lyckaro .  Kanonbra! 

"Är det inte dags att klippa navelsträngen?   Barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling"

De här citaten från intervjuerna med barnmorskorna   tycker jag  låter riktigt hoppingivande

“de här dåliga barnen behöver särskilt den här extra mängden blod i sig med extra syre i sig och blodkroppar”

“Att de får i sig mer blod från placentan så de har…står sig bättre helt enkelt då de får mer blod och mer syre och på något sätt ändå mår bättre av det”

”De talade om att praxis på kliniken hade ändrats från tidig till sen avnavling och att klinikens förhållningssätt till en början hade varit att barnet skulle hållas under placentanivån i 30 sekunder efter det att barnet var fött, i syfte att underlätta placentatransfusionen. Informanterna upplevde momentet som negativt då det fördröjde barnets direkta hudkontakt med mamman. Barnmorskorna betonade att de ville istället att omedelbart efter födseln lägga upp barnet till mamman. Barnmorskorna framhöll att rutinen var störande för såväl barnet som föräldrarna, vilka ofta blev oroliga att någonting var fel på barnet då barnmorskan inte direkt lyfte upp barnet på mammas mage. De berättade också att rutinen att hålla barnet nedanför placentanivån är numera borttagen på kliniken. Informanterna såg detta som något positivt då de numera kan lägga upp barnet direkt till mamman efter födseln. ”

“Det var ju det att man ville lägga upp barnet på mammans mage med en gång, men så skulle man inte göra det, utan först tippa barnet nedåt golvet och där stod vi som fån och väntade och tittade på klockan...”
    ”Jag är mycket för det naturliga och tycker att människor hittar på väldigt mycket som inte följer den naturliga processen..”

”Våra rutiner ändrades ganska så raskt efter att vi i personalen och våra chefer varit på den här föreläsningen om avnavlingen. Ingen av oss tyckte att det kändes bra att fortsätta klampa tidigt efter det.”

”..man förlorar inte så mycket på att hålla kvar barnet en stund, men man kan däremot förbättra mycket. Jag menar att 30-40 sek är inte så jättelång stund för de här asfyktiska barnen 
    (barn med syrebriskt) och man vinner positivt på det, om man väntar en stund på de här barnen innan man avnavlar och går ut.”

”Informanterna uppgav att vårdrutiner som att ta ett tidigt pH-prov från blodkärlen i barnets navelsträng är en viktig kvalitetsparameter för hur barnet har mått under förlossningen. Det var den främsta anledningen till att barnmorskor på kliniken tidigare avnavlade alla barn så fort som möjligt. Efter att ha fått ta del av ny evidens talade barnmorskorna om att de numera direkt efter barnet är fött, tillfälligt klämmer åt navelsträngen med sina fingrar och tar prover från navelsträngen. När det är klart släpps greppet om navelsträngen och den kan på så sätt pulsera färdigt. ”

Då borde ju även personalen på Sahlgrenska kunna lära sid det här.  Eller hur?

• abuelita

Tar och puffar lite  med ett
    ">klipp ur Business Of Being Born
    , där förre chefen för WHO:s mödra- och barnavårdsenhet, Marsden Wagner,  säger vad han tycker om förlossningsvården. Ord och inga visor.

Detta är inte för att skrämmas utan för att  påminna om  hur viktigt det är att vara påläst själv och inte lita blint på att  läkare och barnmorskor  i alla lägen vet vad de håller på med.

• abuelita
    Rosahjärta skrev 2011-02-19 18:52:00 följande:
    HEJ ALLA ! I måndags startade min förlossning med väldigt kraftiga värkar från klockn ett på natten tills ja tillslut vid 4 tiden väckte min sambo och sa att de är nog bäst att åka in till förlossningen då jag hade gått runt med värkar med 2 minuters intervall .Trodde att de skulle klinga av , av att ja duscha lite .. men icke !
    Gick och hängde på väggen ena minuten och andra sprang runt och packade för fullt .
    Vi kom iväg ! min tapp var utplånad och öppen 4 cm ! chockad som ja var sa de att de troligen skulle bli en liten bebis de närmaste timmarna . 
    Den aktiva fasen och utdrivningsskedet tog 35 min . 

Fick sen avnavling då han låg med navelsträngen tills den blev vit i 7 min ! :) Hjärta

Hjärta    {#emotions_dlg.flower}   Solig
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!