• elims

Hey Jude 16

Nu behöver förresten jag lite matinspiration!!

Vi bestämde igår att vi ska ha familjen hos oss för att fira andra kvällen chanukka. Det är en lördag kväll, shabbat slutar 15.40 och vi tänkte bjuda till 16.30.

Tänkte bjuda på någon slags mat som vi kan äta sen vid middagstid, vi blir 10-13 pers, men vad ska jag hitta på?!
    Inte något köttigt och inte latkes. Det behöver inte vara tre-rätters! Bara nåt gott å enkelt som alla gillar.
    Helst borde det vara något som jag förberett dagen innan för jag kommer ju inte ha speciellt mycket tid efter det att shabbes går ut å fram tills de kommer. Och jag vill inte behöva stå i köket när de är här, vill umgås vid chanukaljusen tillsammans med de andra!
    Kanske kunde man laga nåt några dagar i förväg å frysa in. men vad???

• elims

potatisgratäng med laxen lät faktiskt väldigt gott, tror jag kör på det!

Hur gör du din potatisgratäng?
    Blir den ok att värma på dagen efter?

• elims

kommer nog köpa iaf 2 kg lax om vi blir 10 pers. eller kanske mer, hatar när det finns för lite mat...
    Hur mycket av varje behövs till smörröran? (skicka mig privat om du vill )

• elims

Shavua tov, hoppas alla får en bra vecka!

• elims

halsbandsjakt låter kul!

Har era barn haft mardrömsperioder runt 1,5 år?
    Sonen kan vakna mitt i natten och vara helt hysterisk och otröstlig, det är nästan lite läskigt. Inatt var inte kul alls...

• elims

halsbandsjakt låter kul!

Har era barn haft mardrömsperioder runt 1,5 år?
    Sonen kan vakna mitt i natten och vara helt hysterisk och otröstlig, det är nästan lite läskigt. Inatt var inte kul alls...

• elims

Japp här laddas det inför chanuka
    chanukaljusstaken är putsad och alla presenter är köpta och inslagna!

Idag ska maken köpa chanukaljus och beställa sufganiyot (nä, jag tänker inte ge mig på att baka egna, överfriterade degklumpar blir ingen glad av )

• elims

Chaia - hur går det med uppsatsen? Här går det framåt, fast i låååångsam takt...

• elims

ja jag hoppas att jag är klar snart! Annars får det gå ändå!

Har aldrig gjort någon kalender.
    Däremot hade vi en chanuka-burk hemma när vi var små. Någon ny liten spännande sak låg i burken för mig och min bror varje kväll vid ljuständningen. Enklare grejer typ klistermärken, fina pennor osv

• elims

gjorde en frozen cheesecake igår. tänkte dekorera den med färska hallon eller liknande, går det att få tag på såhär års mån tro...?!

Svar på tråden Hey Jude 16