• jojtek

Prematurföräldrar i Skåne

1980: Vi började ammningsträna i v.32+2 och då hade min dotter syrgasgrimma samtidigt. Hon är född i v.24+5.
    Jag hade dock inte så mycket mjölk så jag kunde aldrig helamma. Fortsatte dock att delamma fram till att hon var 2 månader korrigerad ålder.
    Ett tips är att använda ammningsnapp om ni inte får till ammningen. Detta underlättade något enormt och jag önskar att någon sköterska på avdelningen hade tipsat om detta tidigare, denna slutade vi att använda ungefär några veckor innan vi slutade med ammningen helt.
    Har du någon kontaktsköterska på avdelningen? Om inte så hitta någon du har förtroende för och prata med henne om ammning!

• jojtek

Jag räknade fel, vi började med ammningsträningen i v.31+2.

Vi låg förresten i Lund, på IVA till v.30+0 och sen flyttade vi till NEO där vi stannade till v.38+2
    Vi åkte hem med hemsjukvård och helt utskriven blev hon först i v.40+5.

Hon hade syrgas till några dagar innan hemgång och det kändes som om hon aldrig skulle släppa den helt. Men så helt plötsligt så behövde hon inte den mer! Förutom syrgas så hade hon problem med en envis blodförgiftning orsakad av svamp i blodet, den fick hon efter en vecka ungefär och hon blev väldigt dålig.
    Hon har även haft ljumskbråck på båda sidor vilket hon blev opererad för. Det var en väldigt jobbig tid men nu när man är hemma så fokuserar man mest på nuet och det är så kul att se henne utvecklas! Idag är hon 3 mån korrigerat.

Svar på tråden Prematurföräldrar i Skåne