1980 skrev 2009-12-22 18:42:30 följande:
Hej alla och tack för era svar!Tiden går långsamt samtidigt som den går snabbt. Vår lilla tjej kämpar på och är verkligen jätteduktig. Jag önskar att jag kunde spola fram tiden så att hon får komma hem till oss NU! Självklart inser jag att vi har många, många veckor kvar på neonatalavdelningen och jag är så trött på ordet syrgas och jag är dödligt trött på att stirra på skärmen som visar hennes puls, syresättning osv... Jag tycker att det känns fruktansvärt att sondmata henne, eftersom det känns som tvångsmatning och jag önskar att jag kunde amma henne, så att måltiderna blev lite mer på hennes villkor. När börjar man med amningsträning? Vår lilla tjej är i vecka 32+0 på söndag och äännu är det ingen som har pratat med oss om att det börjar bli dags att försöka... Kram och god jul till er alla som kommer att spendera större delen av julen på en neonatalavdelning någonstans i vårt avlånga land.
(Jag är inte från Skåne, utan är bara här och tjuvläser lite...)
Jag har för mig att det är från v.32 som mjölken inte behöver frysas innan de äter den, så då går det ju bra att amningsträna nu, om du vill det. Ta upp det med personalen. De brukar kunna ge lite tips och råd. Stort lycka till!
Min dotter som är född 24+0 och nu är 11,5mån ammar, så de kan lära sig även om de är födda väldigt tidigt. I början hade hon CPAP, men det tyckte jag var lite krångligt. När hon sen hade syrgasgrimma mer, så tyckte jag det var lättare att amningsträna och först då övade vi regelbundet. Jag tror det var ungefär 1v efter bf, som vi kunde ta bort sonden och hon helammade.