Inlägg från: Sommarblomma |Visa alla inlägg
  • Sommarblomma

Vad ska jag göra efter mammaledigheten ?

Om jag börjar skolan så är min pappa betalningsskyldig för mig och han har inte råd att betala min hyra och ge mig pengar att handla mat och leva för.

Och jag är för ung för att ta csn lån.

Gymnasiet är jag för gammal för och komvux är jag för ung för. Då är det folkhögskola som är enda altenativet men då blir det jätte långa dagar för mig och Nellie. Från 7 till 4-5 någonting.

Är jag arbetssökande så får jag hjälp utav socialen.

Börjar jag jobba tjänar jag min egna lön, men det är näst inpå omöjligt för mig att få jobb.

´Nu till grejen, jag vill plugga, jag måste plugga men det kommer inte gå?

Hur gör ni eller hur ska ni göra ?

• Svar på tråden Vad ska jag göra efter mammaledigheten ?
  • Sommarblomma

Jo det finns nog en del antenativ, men då är det ju det att pappa är försörjningsskyldig och måste försörja mig, vilket han inte har råd med.

cicci85 skrev 2009-11-18 09:21:25 följande:
    Det måste ju finnas nåt sätt su kan få plugga på? Annars vore det ju helknasigt. I uppsala finns cvl.uppsala.se/page.asp&pos=0
  • Sommarblomma

Nej jag kan tyvärr inte bo hos min föräldrar. Jag kommer att göra det jag måste göra. Jag vet att jag måste plugga upp mina betyg och det kommer väl ta ca 4-5 år tills jag är HELT klar och då är det kanske lättare att få jobb. Eller om jag får chansen att jobba nu och sedan börja plugga senare.

Fast jag känner att det är lättare och bättre att ordna upp allt nu medans dottern fortfarande är liten!

gryning2 skrev 2009-11-21 19:51:18 följande:
    TS: Är du ensamstående eller sambo? Jag tänkte om du/ni kunde bo med barnet hemma hos föräldrarna ett tag medan du studerar så slipper man kostnaden för hyran. Det är ju svårt att få ett vettigt jobb som 18-åring om du inte har utbildning. Risken är att du hamnar i långvarig arbetslöshet och det är ju inte kul. Det är ju inte så kul heller kanske att bo hemma, men om det kan förbättra din sits på sikt kanske det är värt det?
Svar på tråden Vad ska jag göra efter mammaledigheten ?