• Sommarblomma

Vad ska jag göra efter mammaledigheten ?

Om jag börjar skolan så är min pappa betalningsskyldig för mig och han har inte råd att betala min hyra och ge mig pengar att handla mat och leva för.

Och jag är för ung för att ta csn lån.

Gymnasiet är jag för gammal för och komvux är jag för ung för. Då är det folkhögskola som är enda altenativet men då blir det jätte långa dagar för mig och Nellie. Från 7 till 4-5 någonting.

Är jag arbetssökande så får jag hjälp utav socialen.

Börjar jag jobba tjänar jag min egna lön, men det är näst inpå omöjligt för mig att få jobb.

´Nu till grejen, jag vill plugga, jag måste plugga men det kommer inte gå?

Hur gör ni eller hur ska ni göra ?

• Svar på tråden Vad ska jag göra efter mammaledigheten ?
  • Sommarblomma

Jo det finns nog en del antenativ, men då är det ju det att pappa är försörjningsskyldig och måste försörja mig, vilket han inte har råd med.

cicci85 skrev 2009-11-18 09:21:25 följande:
    Det måste ju finnas nåt sätt su kan få plugga på? Annars vore det ju helknasigt. I uppsala finns cvl.uppsala.se/page.asp&pos=0
  • Bling

Vad knepigt, är du säker på att du är "för gammal för gymnasiet, för ung för komvux"?? Hur gammal är du? Om du får gå Komvux kanske du kan hoppa på någon utbildning där, finns ju en hel del t.ex. undersköterska m.m? Då får du väl gymnasiekompetens samtidigt samt är berättigad till csn? Jag är dåligt insatt i det här men det måste ju kunna ordnas... Kan du inte gå till t.ex. kommunens yrkesvägledare, arbetsförmedlingen eller liknande för råd?

• BlommyNess12
    Bling skrev 2009-11-18 09:34:53 följande:
    Vad knepigt, är du säker på att du är "för gammal för gymnasiet, för ung för komvux"?? Hur gammal är du? Om du får gå Komvux kanske du kan hoppa på någon utbildning där, finns ju en hel del t.ex. undersköterska m.m? Då får du väl gymnasiekompetens samtidigt samt är berättigad till csn? Jag är dåligt insatt i det här men det måste ju kunna ordnas... Kan du inte gå till t.ex. kommunens yrkesvägledare, arbetsförmedlingen eller liknande för råd?
    Man får inte studiestöd från csn förrän höstterminen det år man fyller 21..
    Annars får hon leva på 1050 kr i månaden.
  • cicci85

då skulle jag söka jobb tills jag kunde börja plugga. Skriv upp dig på vikarielistor i vård och barnomsorg tex och jobba så mycket du får.

• BlommyNess12

Men du är inte för gammal för att börja gymnasiet. Du får börja gymnasiet fram till och höstterminen det år du fyller 20.

• gryning2

TS: Är du ensamstående eller sambo? Jag tänkte om du/ni kunde bo med barnet hemma hos föräldrarna ett tag medan du studerar så slipper man kostnaden för hyran. Det är ju svårt att få ett vettigt jobb som 18-åring om du inte har utbildning. Risken är att du hamnar i långvarig arbetslöshet och det är ju inte kul. Det är ju inte så kul heller kanske att bo hemma, men om det kan förbättra din sits på sikt kanske det är värt det?

• Zodic

Men gymnasiet kan man börja länge, om man har anledning, en i min klass var 23 när vi tog studenten :)

Vet inte vart du bor men här i Gbg finns det iaf en folkhögskola med dagis :)

Man kan få pengar av soc, men det är fall till fall, dom borde ju tyckaatt det är bättre att du pluggar än är arbetslös!

• Ruggugglan

Du är inte för gammal för gymnasiet och inte för ung för komvux. Jag var 19år när jag började Komvux.

BF 24 januari.
  • Sommarblomma

Nej jag kan tyvärr inte bo hos min föräldrar. Jag kommer att göra det jag måste göra. Jag vet att jag måste plugga upp mina betyg och det kommer väl ta ca 4-5 år tills jag är HELT klar och då är det kanske lättare att få jobb. Eller om jag får chansen att jobba nu och sedan börja plugga senare.

Fast jag känner att det är lättare och bättre att ordna upp allt nu medans dottern fortfarande är liten!

gryning2 skrev 2009-11-21 19:51:18 följande:
    TS: Är du ensamstående eller sambo? Jag tänkte om du/ni kunde bo med barnet hemma hos föräldrarna ett tag medan du studerar så slipper man kostnaden för hyran. Det är ju svårt att få ett vettigt jobb som 18-åring om du inte har utbildning. Risken är att du hamnar i långvarig arbetslöshet och det är ju inte kul. Det är ju inte så kul heller kanske att bo hemma, men om det kan förbättra din sits på sikt kanske det är värt det?
  • snöblask

Nu är jag inte helt säker men jag tror inte att din pappa är försörjningskyldig för dig om du har barn och egen lägenhet trots att du pluggar på gymnasiet! Jag skulle kontakta en studievägledare de brukar kunna hjälpa till med det mesta.

Vill du helst plugga på gymnasiet eller komvux? Om du vill börja komvux prata med den yrkesvägledaren eller vice versa. Skolor brukar vara mån om att få till lösningar för de som verkligen vill. Kontakta även soc, likadant där de brukar vara väldigt måna om folk som vill ta tag i sina liv. Tänk på att vi har de här instanserna för att hjälpa, vad är inte bättre än att hjälpa en mamma som verkligen vill vidare i livet? Så sök upp hjälp från "experter" så ska du se att det kan lösa sig =)

• Together90

Hej!

Du är inte för gammal för gymnasiet! I stockholm finns det till och med ett gymnasium som du kan plugga när du är ung och har barn! Det är anpassat till unga föräldrar. Du kan ta med dig ditt barn dit!

Jag hade en kille i mitt gymnasium som var 20 år när han började!

Mvh Love

• MichelleC

man får studiestöd ifrån csn det året man fyller 20... min kompis som har tre barn började på komvux då hon var 19 ska fylla 20 nu på nyår..så kolla upp det

• Johanniee
    BlommyNess12 skrev 2009-11-18 09:36:33 följande:
    Man får inte studiestöd från csn förrän höstterminen det år man fyller 21.. Annars får hon leva på 1050 kr i månaden.
    Jag är 19 och jag får fullt studiemedel från csn. Nu pluggar jag på Högskola.. Vet inte riktigt vilka studier ni pratar om men jag får som sagt studiestöd:) Har man dessutom barn finns det ju tilläggsbidrag om jag inte minns fel.
Svar på tråden Vad ska jag göra efter mammaledigheten ?