Småkottarna skrev 2009-11-17 22:44:47 följande:
Den ena, Max, var min bästa vän. Jag var 16 år och kom hem och fann honom liggandes sjuk. Åkte till jourveterinären som konstaterade skörbjugg och uttorkning, fick vätska insprutat direkt och medicin. Åkte hem och en liten stund senare hörde jag hans sista andetag i min famn. En av de värsta stunderna jag varit med om. Vad är det för hudproblem din har? Mitt andra teddymarsvin hade skorv emellanåt, kliade som attans på honom, fick bort det med vanlig barnolja och kam.
Max hette min kusins marsvin.
Men alltså visste inte vetten att det inte går att klara dom när dom har skörbjugg?
Vill inte låta okänslig, lessen om jag gjorde det
.
Min kusins älskling fick det och han avlivade dom. Kunde inte gå. En annan kusin kanske ska tilläggas.
Samma kusin har varit med om nästa samma sak som dig, hon har varit hos vetten fått medicin så har marsvinet dött i bilen på vägen hem.
Tragiskt nog så är det så nästan varje gång ett marsvin blir dåligt. Dom visar inget förän det är för sent.
Ingen aning mer än att han har nått som ser ut som mjäll, mkt större hudflagor iofs. Tappar päls, men det kan ju vara åldersrelaterat. Han är ju som sagt snart 6 år. Men han verkar inte lida av det. Inte så att det ligger tussar och att han har kala fläckar. Eller ja, partiet mellan hakan och framför frambenen har han kliat bort pälsen och har sår. Men dom har jag under kontroll känns det som. Baddar honom med jodopax 2 ggr om dagen, såg ut i dag tyckte jag som pälsen är på g tillbaka där.
Så ja det är antagligen dom där hudflagorna som kliar. Det ör dety som jag vill ha bort.
Han har matvägrat ett par ggr men då har jag blött upp pellets i vatten och matat med sked och då har han blivit pigg igen. Just nu är han tjockare än nånsin så så dåligt kan han ju inte må då egentligen
.