• Emmylou

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

plupp06 skrev 2010-02-02 09:24:06 följande:
    nej, sorry jag kan tyvärr inte måndagar alls  snyft, jag som var så nyfiken på att träffa er.  (har påbörjat vattengympa för gravida på måndagar som jag inte helst vill missa , dessutom ska jag till BM den dagen oxå)

Det kommer fler tillfällen Estra! Även om jag undrar hur jag ska komma till någon av er när jag inte gillar att åka kommunalt med Adam. Jag kanske blir modigare till våren.. Kram!

Villsågärna: hoppas det går bra i dag, att din kropp är redo att ta emot ett guldembryo nästa vecka!

Vi ska på långpromenad med vänner i em. Annars blir det en mysdag här hemma. I morgon ska vi till BVC & träffa dr på 6 mån-kontroll.  Tycker också det ska bli spännande att se vad som hänt med vikt & längd, vi har inte varit där sedan 18/12.

Ha en bra dag allihop! Kram

• Emmylou
    kramiiis skrev 2010-02-02 10:14:14 följande:
    emmy: jag bor i täby, och kan jobba hemma på dagarna, så att ta mig till åkersberga är inga problem vore kul att träffa er och era småttisar så jag vet vad jag kämpar för hihi villsågärna: hoppas det ser bra ut idag kramar
    Oj, Täby- då kan du ju promenera hit Nej, då är det ju inte alls några problem!
  • Emmylou
    plupp06 skrev 2010-02-03 11:02:34 följande:
    Måste enligt min BM välja sjukus att föda på. BM mottagningen jag går på har garanterade platser på BB stockholm Danderyd men jag får tyvärr inte föda där pga att man måste ha en komplikationsfri graviditet. Så nu måste jag välja något annat ställe. Hur resonerade ni? Valde ni det som ligger närmast hemmet? Är det skillnad på sjukhusen?Känns konstigt att bolla desa frågor redan nu, har ju knappt accepterat att jag är gravid
    Adam föddes oxå på DS, vanliga förlossningen. Vi är jättenöjda med personalen. Dom har ju patienthotell också som man kan hamna på i stället för BB-avd om efterförloppet ser ut att bli hyffsat okomplicerat. Vi låg på BB ett par dygn innan A föddes pga tidig vattenavgång & jag var rätt trött på att känna mig som en patient. Då var det superskönt att komma till hotell-BB & få sitt eget rum med låst dörr.. Men, även om man väljer sjukhus så ska man vara medveten om att det inte finns garantier att det är just där man hamnar. DS är det mest populära sjukhuset att föda på.
    AnkieG skrev 2010-02-03 14:18:09 följande:
    Emmylou: Tyvärr kan jag inte den 15:e, min mamma är uppe. Hon måste träffa Freja en gång per månad iaf säger hon.Var på 2 månaders kontroll idag och har en jättefrisk tjej som växer som bara den.Vägde 5250 gr och är 60,5 cm lång och har ett huvudmått på 38,3.
    Synd, men det är klart att din Mamma ska träffa Freja! Jag förstår precis, har oxå en Mamma

I dag har vi varit på långpromenad & till BVC, det gick jättebra. Promenaden var TUNG dock... Helt slut i benen. Pinnade på i modden & blåsten, var helt rödmosig på BVC sen- så där som man var som barn när man åkt pulka en hel dag.. Det var så skönt att komma hem!

Kram allihop!
  • Emmylou

God fm!

Bette- du har det verkligen bra med nattsömnen, njut!

Adam & jag har åkt på en förkylning. Förstås inte alls populärt att spraya näsan & suga ut snor. Stackars liten. Men, han har bara varit sjuk 1 gång förut, när han var 3 månader så det var väl dags..

På dr rekommendation ska vi prova med mjölkfri gröt om kvällarna, A har varit lite hård i magen & haft jättesvårt att tömma tarmen själv sedan han började äta vanlig mat. Tydligen jättevanligt. Jag har behövt tempa honom massor av gånger & hjälpa honom att bajsa. Läkaren sa att det var helt OK att tempa när man behöver, det var skönt att höra. Man vill ju inte förstöra någon naturlig process. Men, det är bara de senaste dagarna som han har tryckt på/krystat. Så han har inte vetat hur man gör helt enkelt. Får se om det hjälper med mjölkfria gröten. Annars kör vi med plommon- & päronpure så mycket det går in.

Vi stannar gladeligen inne i värmen i dag & kurerar oss medans snön vräker ner där ute.

Ha en bra dag allihop!

• Emmylou
    Bette skrev 2010-02-04 11:31:13 följande:
    Hej Emmy,Hur många amningsmål har du bytt ut? Jag tänkte börja med smakpotioner när C är 4 månader och så smått byta ut mål så man slutar amma vid 6 månader är tanken. Hur länge håller du på med en smakpotion innan du byter ut ett mål?Jag ser till att mata C ordentligt under dagen, han får mat 6-7 gånger, han ammar på båda brösten.Bette
    Hej, än så länge har vi bara bytt ut 1 amningsmål, lunch vid 11. Han får även gröt till kvällen, men BVC-sköterskan tyckte inte att jag skulle ta bort 1 amningsmål då utan ge efter gröten om han vill ha. Det är inte ofta han vill det förstås då han blir mätt av gröten, men BVC-ssk tyckte att "amning är så mycket mer än bara mat" vilket jag håller helt med om. Men, oftast känns det som att vi går iväg till soffan efter gröten & sen tillbaks igen som en studsboll.

A fick börja med smakisar när han var 4 månader, men han började inte med lunch förrän han var 6 månader. Vi tog det i långsam takt. Man kan säkert börja med lunch efter kortare smakis-tid.

A ammar 6-7 gånger/dygn utöver mat & gröt. Han äter bara från 1 bröst åt gången. Jag har mycket mjölk, ett tag för mkt- så då började vi med bara 1 bröst. Funkar bra.

I dag har A inte velat äta lunch, snorisen. Han har ammat, men jag fick truga en hel del.  Nyss fick jag i honom päronpuré & lite vatten, skönt! Kan man ju förstå att man inte har någon aptit när man är tjock i näsan & förkyld.

Kram på er!
  • Emmylou
    Bette skrev 2010-02-04 21:54:34 följande:
    När kan man börja ge de vatten att dricka, kokar du vattnet först och sedan kyler du det? Vad menade BVC ssk med att amning är så mycket mer än bara mat? Tycker att det är mysigt att amma men känner att vid 6 månader så får det vara nog, tänker kanske ha kvar något kvällsmål eller så och trappa ut det sedan.Bette
    Jag ger vatten till lunchen sedan han började med det vid 6 mån. Men, jag tror säkert man kan introducera det lite långsamt till smakisar också. BVC-sköterskan menade väl att amning handlar om närhet, trygghet osv..

Han får vatten direkt ur kranen. Vi har ju så bra vatten i Sverige generellt, så har man inte egen brunn eller dyl. så ska det gå bra. Han har aldrig varit magsjuk. Enda besvären är just svårigheterna med att få ut bajs.

Nu är vi ju sjuka, i går ville han inte äta lunch. Sen kom det massor av bajs, så nu är det fresh start med tarmen Natten var hemsk. A ville inte amma, var täppt & sov jätteoroligt. Vi var vakna mellan 01.30-04 ungefär med flera turer till badrummet- nässug, näsdroppar, temp, byte av en bajsblöja till. Sen mellan 05.30-07.45 då vi gick upp vaknade han (& jag) en gång var 15:e- 20:e minut & skrek, men somnade snabbt om. Han ville han äntligen amma vid 06 också. Sen igen kl 09. Känns så skönt! Så jobbigt när han inte vill ta bröstet när jag vet hur mkt han behöver det när han har feber & allt..

I dag ska jag försöka vila när han sover. Att det är fredag är min räddning!! Om det blir en jobbig natt igen så är vi 2 som kan turas om. Pust!!

Ha en bra dag allihop & hoppas ni får en mysig helg! Kram
  • Emmylou
    villsågärna38 skrev 2010-02-05 15:09:07 följande:
    Nu har de ringt från Huddinge!!! På måndag ska maken in och då är det ÄP för donatorn. Det såg lovande ut idag men de vet ju självklart inte förrän på måndag om äggen räcker till oss. Planerat med ET för mig onsdag em om det går vägen. Börjar med progesteronet på måndag också. Sååå himla pirrigt Håll tummarna ännu hårdare nu för oss i helgen!!! Kramar
    Åh vad jag hoppas för er skull! Wow vad spännande!!!!!! Håller alla tummar. Massa kramar!
  • Emmylou

Hej på er!

villsågärna- Förstår om du haft svårt att sova i natt, det är ju SÅÅÅÅÅ spännande!!!

Jag är magsjuk.. Vi år pizza i går, jag tror att den var boven. Men, en & annan lösgodis slank ner också så man vet ju inte (små sjuka barnhänder som kladdat på ?godiset, eller stora vuxenhänder för den delen?). Vaknade i kl 03.30 i natt & mådde illa. 05 gick jag upp & gjorde effektivt av med allt jag hade i kroppen, both ways.. (ursäkta den detaljen...). Jag har varit helt slut i dag. Jag är aldrig magsjuk. Adam är på bättringsvägen & maken är hemma. Men, det är jättejobbigt att inte orka mysa med sitt barn! Han har tittat förvånad på mig, sett lite ledsen ut.

Hoppas ni mår bra allihop & att ni får en mysig lör.kväll. Kram

• Emmylou

Hej på er!

Tack för kryapå-hälsningar, det hjälpte.

Efter en natt med orolig, ond mage känner jag mig bättre. I morse var det makens tur.. Jag tror att det var lösgodiset som var boven. Jag nämnde det till maken i går, att antingen är det pizzan eller lösgodiset. Adam har ju varit sjuk så vi har inte träffat några människor sedan BVC-besök i onsdags. Magsjuka tar inte 3 dygn på sig att bryta ut. Hur som haver år maken glatt av godispåsen i går också, demonstrativt stoppade han en godis i munnen när jag sa att det kan vara godiset. Det ångrar han i dag. Först fick jag panik när maken i morse, innan vi gått upp,  sa att han måste gå & kräkas. Hur ska jag orka ta hand om A i dag var min tanke, men nu när jag känner att åtminstone hälften av energin är tillbaka så tackar jag min lyckliga stjärna att vi inte blev sjuka samtidigt!!!

Jag är så glad att A inte smittats, jag tror & hoppas så att han ska slippa!

Ha en mysig söndag allihop! Kram Kram

• Emmylou
    Brikken skrev 2010-02-07 12:01:58 följande:
    Hej!Vi var också andra mottagarpar och fick 6 ägg varav 5 (!!!) befruktades, 4 blev TOPP ägg varav det ena sattes in och de andra 3 frös ner. Vad jag förstår så är det inte antalet ägg som är det viktiga utan kvaliten. Vårt resultat var visst väldigt bra om jag förstpd det rätt.Är idag på ruvningsdag 10 och är trött, har svullna & ömma bröst - sen om det beror på alla hormoner som jag tar eller om det är tecken på att det fastnat vet vi om 6 dagar!Lycka till imorgon och sen på onsdag!
    Hoppas på + om 6 dagar, Lycka Till!
Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6