• Bette

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

plupp06 skrev 2009-11-23 18:34:07 följande:
    Skönt att du inte mår lika illa längre och att tröttheten gett med sig. Nyfiken men har du gjort KUB/NUPP test? Jag velar och velar och vet inte hur jag ska göra. Vår donator är född 77 eller 78.
    Vi gjorde CUB/NUPP, man frågar efter remiss hos bm.

Bette
  • Bette
    plupp06 skrev 2009-11-24 09:13:18 följande:
    Hur resonerade du innan du fick svaret? Jag vet inte om jag vågar ta testet för då kanske jag ställs inför en jobbig situation. Vart drar man gränsen för om man bör gå vidare med fostervattensprov och hur reagerar man på svaret är något jag funderar över. Vet verkligen inte hur jag ska göra, kan inte sova på nätterna pga av min ångest kring om jag ska ta testet eller inte. Min inskrivningstid är först i vecka 11+5 och då är det väl nästan försent att diskutera denna fråga, blodprovet ska ju tas 5 dagar innan ultraljudet.
    Ultraljudet gör man t om vecka 14 alltså 13+. Man får svar direkt efter ultraljudet. Jag tror att om det är en på 250 typ tror jag det var. Kolla med din bm.

Bette
  • Bette
    Pricken76 skrev 2009-11-24 18:17:03 följande:
    Estra: Förstår att det känns jobbigt att bestämma sig. Vi pratade en hel del innan vi gjorde testet, vad svaret ev skulle innebära mm. Vi visste nog inte riktigt vad vi skulle göra om vi fick låga värden, tänkte att det löser vi då. Troligen hade vi behållit barnet (men det är ju lätt att säga nu när vi fick bra värde) Den största anledningen till att vi gjorde testet var ett extra ul. Det ges ju inga garantier i testet utan endast en hint.... om man vill ha fullständigt svar så är fostervattenprov det enda rätta. Vi pratade med en doktor innan remiss skrevs och hon sa att om ni får låga värden så kan vi göra fler ul under graviditeten och att behandling utanför magen kan sättas in tidigare, det tyckte vi lät bra. Man bär på samma barn oavsett om man gör provet eller inte... Så extra info kändes viktigt för oss Lycka till med ditt beslut. Emmy; bra jobbat med KBT på egen hand Är nog bra med små doser av baciller. Värst julrusningen på NK kanske är bra att undvika, men ett besök på ICA vid 11-tiden går nog bra. Då är det du och pensionärerna och alla andra mammor/bebbar. Bette: Hoppas hunden blev fin. Vi har en katt och hon undrar verkligen vad det är för liten varelse vi kommit hem med. Hon sniffar försiktigt på en fot eller hand, men så fort tjejen rör sig då ryggar katten tillbaka. När tösen skriker sitter hon bara och tittar på henne med stora ögon och undrar vad som står på. I går när jag satt och ammade i soffan hoppade katten upp och lade sig i mitt knä, det är första gången hon varit så nära bebben så länge. Men när hon började sprattla med benen då blev det för mycket, då drog katten BVC besök idag, har gått upp 100 g från födelsevikten och ökat 3,5 cm på längden. Fatta att växa 3.5 cm på 2 veckor, helt otroligt vad fort det går.
    Vovven har blivit så fin. Han var uppe i sängen imorse och gosade, då rörde sig bebben, så båda tyckte nog att det var mysigt. Vad härligt att höra att det går bra med katten och bebben, hon kanske kommer att bli vaktig. Härligt att bebben växer och gror, 3,5 cm på två veckor är inte dåligt, det låter toppen. Går man på öppna tider då till BVC? Får kolla på det där sedan när vi har vår kille. Imorgon skall jag till bm, ta blodtryck och så ska hon kolla urinen, sedan inskrivning för kejsarsnittet på torsdag hela dagen.

Ha det super

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2009-11-25 13:46:01 följande:
    Hej på er! Mycket prat om KUB här. Vi gjorde inget, av samma anledning som AnkieG. I går beställde jag en lekmatta till Adam, på nätet. Han vänder runt på mage så fort man lägger ner honom på golvet & faller tillbaka ner ibland åt vilket håll som helst. Det kräver sin matta! Vi har parkett överallt, det vill man inte att ett litet bebishuvud ska slå sig i.. Letade länge & väl på nätet, men alla lekmattor är så små. Till slut slog jag till på ett pusselgolv i märket Ergo. Det är enfärgat med 4 pusselbitar & kanter som tillsammans blir ca 140 x 140 cm. Mjuk skumgummi-yta. Blir spännande att testa när det kommer! Finns pusselmatta på Babyland mfl, men det bästa jag hittade där hade 36 bitar. Då kan man ju bli galen tänkte jag om man ska pussla upp det i olika rum om dagarna.... A tar sin em-lur i vagnen & jag sitter här & snorar.. Pricken- Ja, att de kan växa så snabbt de små liven! Adam hade en snitt-viktökning på ½ kg per vecka måånga veckor i början. Vi började planera för en karriär som sumobrottare (i 7 års åldern). Men, enligt BVC-doktorn visar forskning att en snabb viktökning s.k amningstopp ger en minskad risk för övervikt som vuxen. Bette- snart dax för er att träffa er lille Kram till er alla!
    Jo det är snart dags för oss, längtar jättemycket efter den lille. Så spännande och se hur han ser ut. Hade ni namnet klart när han låg i magen? Vi har några namn, men inget som är klart ännu. Låter bra med en lekmatta i skumgummi så de små liven inte slår i huvudet. Nu skall jag sätta in basen till bilbarnstolen i bilen tänkte jag, bebben kommer få sitta fram, jag ska koppla ur airbagen, har en nyckel för det mycket praktiskt.

Du får krya på dig Emmy. Skönt att Adam vilar nu så du kan ta en liten vilopaus du också.

Bette
  • Bette
    Vinterprinsessa skrev 2009-11-25 22:14:33 följande:
    Gjorde gravtest idag och det var positivt! Är så glad i all oro =) Vad gör jag nu, vad undviker man att göra, äta osv? Är i v.5. Träning? Har tränat 4-5 dgr/v fram till äggisättningen men nu tagit det lugnt i 3 v - kan man börja så smått igen tro?..
    Först och främst grattis. Ta det lugnt träna inte för mycket, promenader är bra dock. Gå in på livsmedelsverkets hemsida, där står allt om vad du får och inte får äta under graviditeten. Dra ner på kaffe om du dricker det t ex osv.

Bette
  • Bette
    Pricken76 skrev 2009-11-27 16:13:46 följande:
    Villsågärna: Härligt att det händer grejer. Vad bra att ni lyckats att ha lite skoj mitt i denna resa. Tror att många glömmer bort att leva när man kämpar så hårt för att få till ett barn. Du frågar om tips inför Kurator/doktors besök, mitt är att var dig själv. Vårt besök hos kuratorn kändes mest som att hon ville få fram att det är viktigt för barnet att veta hur det kom till. Vi var oxå nervösa inför kurators besöket, det ångrar jag i dag, för det var verkligen inget att vara nervös för. Vinterprinsessa: Grattis !!! Försök att njut även fast det är svårt att göra det i början. Skönt att se att vår tur-tråd fortfarande håller i sig. Sitter och softar i soffan och har en hickande bebis liggandes i sin babysitter. Haft en kompis här i 5 timmar som passat tjejen så jag har kunnat tvätta, byta lakan och laga mat. Så skönt med lite hjälp i bland. Allt är bara bra med oss. Bette: Vad ska ni hitta på sista helgen utan barn? Nu är det verkligen bra nära... pirrigt va?! Ha en skön fredag kväll. Kram från Mjölkcentralen
    I helgen blir det till att softa så mycket som möjligt och göra lite julfint såklart med adventsjulstakar, julskärna och lite tomtar.

Bette
  • Bette

Jo nu börjar det bli lite pirrigt, spännande och se vad det är för individ som kommer ut. Så underbart det ska bli.

Emmy: Härligt med ny barnstol.

Hoppas att alla får en riktigt trevlig helg och första advent.

Kram

Bette

• Bette
    NKmamma skrev 2009-11-27 22:42:27 följande:
    Bette: Jösses tisdag är det ju snart. jag hoppas att snittet blir en fin upplevelse och att allt flyter på
    Det är en jättefin avd vi ska vara på efteråt, var på inskrivning där igår. Det kommer bli så mysigt att äntligen träffa den lilla parveln.

Ha en superbra helg

Bette
  • Bette

Pricken: Hur går det för dig med din lilla parvel? Hur har det gått efter snittet, tar du längre promenader och så nu? Har du haft mycket ont?

Ha det så gott, trevlig advent

Bette

• Bette
    plupp06 skrev 2009-11-28 22:05:57 följande:
    Bette: Snart är det dags! Angie: Låter inget vidare att bltr inte är ok, men ändå skönt att du är så pass långt gången om du skulle drabbas av havandeskapsförgiftning. Är du sjuksriven nu då? Hoppas allt går bra på måndag för dig. Villsågärna: Har inte beslutat mig angående KUB testet. Har fruktansvärd beslutsångest. Det blir inte bättre av att jag läst studier där kvinnor som blivit gravida genom IVF och ÄD har en ökad risk att visa falskt positiva värden på testet. Emmylou: Ja, vad skulle vi göra utan IKEA och alla deras prylar Pricken: Hoppas verksamhet "mjökcentral" går bra...
    Det kan inte bli falskt positivt, de mäter ju spalten/nackuppklarningen och sedan tar de ett blodprov och så går de på donatorns ålder.

Bette
Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6