ÄD på KS/Huddinge tråd 6
Kul att du snart är på G!!!
Kommer du bli ensam mottagare eller delas äggen om det blir fler än 10?
Bette: Snart är det dags!
Angie: Låter inget vidare att bltr inte är ok, men ändå skönt att du är så pass långt gången om du skulle drabbas av havandeskapsförgiftning. Är du sjuksriven nu då? Hoppas allt går bra på måndag för dig.
Villsågärna: Har inte beslutat mig angående KUB testet. Har fruktansvärd beslutsångest. Det blir inte bättre av att jag läst studier där kvinnor som blivit gravida genom IVF och ÄD har en ökad risk att visa falskt positiva värden på testet.
Emmylou: Ja, vad skulle vi göra utan IKEA och alla deras prylar
Pricken: Hoppas verksamhet "mjökcentral" går bra...
Vid IVF/ÄD "kan" HCG halten blir högre, så det är blodprovet som kan ge falskt svar, däremot horomet PAPP-A påverkas inte. När jag skriver kan så menar jag inte att det är super vanligt men faktum är att det ingen riktigt vet hur man ska hantera IVF vid dessa mätningar.
Jag funderar enbart på att göra NUPP mätningen, men inte blodprovet. Men man kanske inte bara kan göra en del av KUB testet. Det är inte på HS jag ska göra det utan isåfall på ultragyn odenplan. Ska träffa BM för inskrivning nästa torsdag och ska diskutera frågan då.
Av alla som gör KUB så får ca 5 % dåliga siffror och rekomenderas fostervattensprov. Men av dessa 5% är det bara ytterst får som faktiskt visar sig bära på foster med kromosomskada, ungefär lika många som får missfall pga provet. Min rädsla är alltså att mindre bra resultat kommer skapa oro ch stress. Vet inte hur jag kommer hantera svaret riktigt och tänkt om jag rekomenderas fostervattensprov och får missfall pga av det och svaret visar att fostret är friskt. Jag vet att det är ytterligheter men jag kan inte låta bli att fundera på den lilla risken att det faktiskt kan gå fel.
Jag hoppas oxå att allt gått bra för er idag Bette och och du nu är världens lyckligaste mamma!
Pricken: Ja det är ett ganska skumt ord faktiskt, skulle även kunna betyda att man är ledig från att vara förälder. Hursomhelst, vad skönt att lill-prickis växer och frodas.
Måste fråga hur det var för er med illamåendet. Är nu i vecka 11+1 och har klarat mig utan postafen i flera dagar utan att må blää!! Visst brukar det värsta illamåendet ge sig vid denna tidpunkten? Jätteskönt att kunna äta som vanligt men samtidigt blir man orolig då man inte känner av graviditeten lika mycket längre.
På torsdag är det inskrivning, hoppas jag får en bra BM.
Amelie: Naturligt att känna sig nervös, men du ska se att allt ser tipp topp ut vännen. Ang känningar i magen ska det väl vara vanligt, är ju faktiskt något som växer så det knakar i magen på dig!
MissMaple: vad skönt att "bara" må illa på morgonen
På tal om läkare så har jag nog träffat minst 6 stycken olika där, har aldrig haft samma.