• Peki

Påverkar smärtstillande tabletter förmågan att bli med barn??????

Ja det kan de.

Antiinflammatoriska värktabletter som baseras på acetylsalicylsyra (typ, treo och magnecyl), ibumetin (typ ipren) och naproxen (typ naprosyn, naproxen) och kanske en del andra också gör det svårare att bli gravid och kan tom förhindra det.

Tabletterna motverkar det hormon som gör att äggen släpper. Allt fungerar bra tills dess och det verkar som om man har ÄL men tyvärr så sker den inte.
    Dessutom påminner fasen när embryot fäster som en liten inflammation och då är det heller inte så bra att äta mycket antiinflammatoriska läkemedel.

Negativt under graviditeten tror jag är att de verkar blodförtunnande.

Om du har andra problem som gör att du måste äta starka värktabletter så tycker jag att du ska prata med din läkare och diskutera om det går att anpassa din medicinering eftersom du vill bli gravid. Om din läkare inte verkar fatta vad du pratar om ska du gå vidare till en gyn som har gosa kunskaper om fertilitet (tyvärr ahr inte alla gyn det ).

Lycka till

• Peki

MS1979: Hur då menar du? Det har jag missat.

Slemhinnans tjocklek och tillväxt beror ju på halten av östrogen och follikelstimulerand ehormon. Menar du att de påverkas av någon substans i de antiinflammatoriska preparaten?

Var har du läst om det?

• Peki

Hampelina: Intressant att de säger att det inte finns några redovisade fall då fertiliteten påverkats av antiinflammatoriska preparat. Jag tänker på de studier jag hittat som visat på att ÄL uteblir.

Nu blev jag lite nyfiken så jag googlade runt lite

Det här hittade jag på Läkemedelsverkets sida om NSAID-preparat och RA:
    www.mpa.se/workshops/reko/reumatoidartrit.shtml

"Fertilitet och graviditet

Hämning av COX-2 kan orsaka reversibel kvinnlig infertilitet. Detta gäller även traditionella NSAID som hämmar både COX-1 och COX-2. Effekten på manlig fertilitet är okänd."

I den norska läkartidningen så hittade jag en artikel om just det:
    www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon

Den var så lång så jag klipper inte in den, men studier har visat att COX-2-hämmare förhindrar ÄL hos möss, och studier på människor visar en statistiskt säkerställd risk för förhindrad ÄL hos de som tagit NSAID-preparat, jämfört med en kontrollgrupp som fick placebopreparat.

Det verkar som om inte alla får problem med ÄL, men att det finns en risk för det. Samtidigt skriver de att man inte regelmässigt ska sätta ut NSAID-preparat då patienten försöker bli gravid utan se från fall till fall.

Så TS, för att återgå till din fråga så verkar det inte finnas något enkelt svar mer än att du ska ta upp det med din läkare

• Peki

MS1979: Då förstår jag.

Fast jag tror att din ortoped nog har missuppfattat det på något sätt. Kanske har h*n läst om att ÄL kan förhindras och tänker att det påverkar slemhinnan, när det är själva momentet där ägget släpper som uteblir. Allt annat fungerar som det ska enligt alla undersökningar jag läst. Fast det är klart, jag har ju läst långt ifrån alla .

Men det är flera olika hormoner inblandade för att processen fungerar med äggtillväxt, äggmognad, slemhinnans tillväxt och att äggen släpper. Alla med sin specifika uppgift. äVen läkare glömmer nog en del när man inte ägnar sig åt ett medicinskt område på en del år.

Fast det spelar egentligen inte så stor roll om det är rätt eller fel. Huvudsaken är att han tänker på att det kan inverka negativt på fertiliteten. Anledning till att jag är lite "kinkig" är att det sprids så många myter om varför saker är bra/dåliga och jag tycker att man ska försöka se till att veta vad som egentligen stämmer.

Då kan man själv bilda sig en uppfattning om alla inlägg man läser här på FL och på andra ställen, där alla säger helt olika saker.

Svar på tråden Påverkar smärtstillande tabletter förmågan att bli med barn??????