• r78ks

Påverkar smärtstillande tabletter förmågan att bli med barn??????

Tjena på er alla ni som liksom jag försöker bli med barn. Jag har en liten fråga.... är det någon som har ätit eller äter starka smärtstillande tabletter? Jag har ätit tiparol i ca 3 år och nu äter jag paraflex comp, vilka jag även de faktiskt ätit länge. Det jag undrar är om ngn vet hur dessa tabletter påverkar förmågan att bli gravid, är det någon som hört något om det??????

• Svar på tråden Påverkar smärtstillande tabletter förmågan att bli med barn??????
  • Bohuslän

Vad jag vet är att Voltaren (Diklofenak) minskar chanserna att bli gravid det står t.o.m. i bipacksedeln. Jag är osäker ang Tiparol och Paraflex men kolla på www.fass.se över biverkningar och prata med den läkare som skrivit ut dem./syster Ewa

• Sanna73

Kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan. Men jag kan hjälpa dig puffa din tråd.

Vet dock att viss smärtlindring skall man undvika om man vill eller är gravid (typ Ipren, Ibumitin). Ring och fråga din läkare eller gå förbi ett apotek och fråga. Apoteken brukar kunna ge bra information.

• pcotjej

På hälsokosten finns en naturlig värktablett som heter fortodol och är jättebra! Innerhåller gurkmeja bla....blir pigg på den också och lite gladare. Testa vetja, när man sedan blir gravid ska man dock inte använda den utan då får man hålla sig till reliv eller alvedon. Funkar jättebra hemma hos oss!

Hejsvejs!

• Blue Vapor

Jag vet i varje fall att receptfria Magnecyl Koffein INTE ska tas om man försöker bli gravid. Kolla upp dina läkemedel på FASS, som sagt, där står allt under "bipacksedel" på respektive läkemedel.

• r78ks

tack, tack alla.... är det ngn som blivit med barn när ni ätit smärtstillande, dock ej vanliga receptfria då utan starkare... man undrar ju hur de påverkar kroppen....

• pcotjej

Många värkmediciner kan ställa till så att det inte blir bra kvalitet på äggena eller spermierna eller så kan ju ägglossningen utebli helt, man får oregelbunden mens tex.

Lycka till!

Köp fortodol och prova istället en period den är jättebra...

Kram

• MS1979

Jag har en kompis som åt citodon för en nackskada under hela graviditeten.

• Peki

Ja det kan de.

Antiinflammatoriska värktabletter som baseras på acetylsalicylsyra (typ, treo och magnecyl), ibumetin (typ ipren) och naproxen (typ naprosyn, naproxen) och kanske en del andra också gör det svårare att bli gravid och kan tom förhindra det.

Tabletterna motverkar det hormon som gör att äggen släpper. Allt fungerar bra tills dess och det verkar som om man har ÄL men tyvärr så sker den inte.
    Dessutom påminner fasen när embryot fäster som en liten inflammation och då är det heller inte så bra att äta mycket antiinflammatoriska läkemedel.

Negativt under graviditeten tror jag är att de verkar blodförtunnande.

Om du har andra problem som gör att du måste äta starka värktabletter så tycker jag att du ska prata med din läkare och diskutera om det går att anpassa din medicinering eftersom du vill bli gravid. Om din läkare inte verkar fatta vad du pratar om ska du gå vidare till en gyn som har gosa kunskaper om fertilitet (tyvärr ahr inte alla gyn det ).

Lycka till

• MS1979

De antiinflammatoriska påverkar slemhinnan i slidan så att den inte kan tjockna.
    Då är det omöjligt för ett ägg att fastna där.

• Peki

MS1979: Hur då menar du? Det har jag missat.

Slemhinnans tjocklek och tillväxt beror ju på halten av östrogen och follikelstimulerand ehormon. Menar du att de påverkas av någon substans i de antiinflammatoriska preparaten?

Var har du läst om det?

• Rapunzella

Egentligen så är det främst i gruppen NSAID (Voltaren, Naproxen, Ipren mm) som man har sett en påverkan på fertiliteten (www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,457405,00.html).

Acetylsalicylsyra (ASA) är en annan typ av substans (som också ingår i NSAID-gruppen) som b.la. ökar blödningsrisken - huruvida det försämrar fruktsamheten har jag hört olika bud om, men gravida rekommenderas att inte ta preparat som innehåller ASA.

Dock finns det där undantagsfall - i vissa fall kan gravida ordineras en låg dos av ASA men då av andra orsaker än som smärtstillande (främst av blodförtunnande skäl).

Så här står det på Sophiahemmets IVF-sida:

"VÄRKTABLETTER AV TYPEN NSAID OCH KVINNLIG INFERTILITET

I pressen har det varnats för acetylsalicylsyra (Treo, Magnecyl, Albyl, Bamyl), Voltaren, Brufen, Naprosyn och andra NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska medel) till kvinnor som önskar bli gravida.
    Läkemedelsverket i Uppsala har gett oss följande information: I Sverige finns bara ett fall beskrivet (ej publicerat ännu). Det rörde en 24 årig reumatiker som stod på Brexidol (NSAID-preparat) i 2 år. Hon lyckades inte bli gravid under denna tid. När preparatet sattes ut blev hon gravid . Det finns inte några rapporter om att korttidsanvändning av NSAID skulle ge risker för infertilitet. Trots detta överväger Läkemedelsverket att gå ut med en generell varning vid infertilitet.
    Vår tidigare rekommendation att paracetamol (Alvedon, Panodil, Reliv, Curadon) går bra att använda kvarstår.

Läkemedelsverket redovisar sina åsikter på hemsidan www.mpa.se"

Tiparol känns inte som ett riktigt bra alternativ heller, så det omvandlas till en morfinliknande substans i kroppen. Prata med din doktor!

• Peki

Hampelina: Intressant att de säger att det inte finns några redovisade fall då fertiliteten påverkats av antiinflammatoriska preparat. Jag tänker på de studier jag hittat som visat på att ÄL uteblir.

Nu blev jag lite nyfiken så jag googlade runt lite

Det här hittade jag på Läkemedelsverkets sida om NSAID-preparat och RA:
    www.mpa.se/workshops/reko/reumatoidartrit.shtml

"Fertilitet och graviditet

Hämning av COX-2 kan orsaka reversibel kvinnlig infertilitet. Detta gäller även traditionella NSAID som hämmar både COX-1 och COX-2. Effekten på manlig fertilitet är okänd."

I den norska läkartidningen så hittade jag en artikel om just det:
    www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon

Den var så lång så jag klipper inte in den, men studier har visat att COX-2-hämmare förhindrar ÄL hos möss, och studier på människor visar en statistiskt säkerställd risk för förhindrad ÄL hos de som tagit NSAID-preparat, jämfört med en kontrollgrupp som fick placebopreparat.

Det verkar som om inte alla får problem med ÄL, men att det finns en risk för det. Samtidigt skriver de att man inte regelmässigt ska sätta ut NSAID-preparat då patienten försöker bli gravid utan se från fall till fall.

Så TS, för att återgå till din fråga så verkar det inte finnas något enkelt svar mer än att du ska ta upp det med din läkare

• MS1979

Jag har inte läst det någonstans men min ortoped dr sa det till mig när jag var där för att få något mot min inflammerade nacke. Då sa han att det påverkar så¨det inte bildas någon slemhinna.

• MS1979

Typ celebra och diklofenak osv

• Peki

MS1979: Då förstår jag.

Fast jag tror att din ortoped nog har missuppfattat det på något sätt. Kanske har h*n läst om att ÄL kan förhindras och tänker att det påverkar slemhinnan, när det är själva momentet där ägget släpper som uteblir. Allt annat fungerar som det ska enligt alla undersökningar jag läst. Fast det är klart, jag har ju läst långt ifrån alla .

Men det är flera olika hormoner inblandade för att processen fungerar med äggtillväxt, äggmognad, slemhinnans tillväxt och att äggen släpper. Alla med sin specifika uppgift. äVen läkare glömmer nog en del när man inte ägnar sig åt ett medicinskt område på en del år.

Fast det spelar egentligen inte så stor roll om det är rätt eller fel. Huvudsaken är att han tänker på att det kan inverka negativt på fertiliteten. Anledning till att jag är lite "kinkig" är att det sprids så många myter om varför saker är bra/dåliga och jag tycker att man ska försöka se till att veta vad som egentligen stämmer.

Då kan man själv bilda sig en uppfattning om alla inlägg man läser här på FL och på andra ställen, där alla säger helt olika saker.

• Hunter262

Vill bara på peka att alla mediciner som innehåller antiinflammatorisk medel är inget att föredra om man vill bli med barn, det gäller även naturmedel som har denna förmågan att lindra inflammationen, som gurkmeja och liknande. Varför? Jo för att ägget ska släppa från äggblåsan bildas en liknande inflammationens process och äter man dessa ämnen minskar man chansen att bli gravid. Så med tanke på gurkmeja hur kan det finnas så många indier, jo det är hokus pokus. Det är alltså ca 12 % att bli gravid och det är mång faktorer som kan ställa till det och hur många äter inte Ipren mot PMS.

Svar på tråden Påverkar smärtstillande tabletter förmågan att bli med barn??????