• april

Flytta från sthlm till Orsa/Mora?

Vi funderar på att flytta från stockholm till Orsa/Mora dels för att vi funderar på om det är värt att betala så mycket som vi gör för boende i sthlm. Sen vill vi ha snö på vintern då vi håller på med draghundar och vill utveckla det, sambon vill ha stort garage osv. Vi skulle kunna köpa ett stort hus med garage, gäststuga och stor tomt utan att ha stora lån. Men vi funderar då på är det lätt att hitta nya vänner, bra skolor, förskolor för barnen. Vi har nu en 5-åring och en liten på 7 mån ni som bor där vad tycker ni ska vi våga?

Sambon skulle ifs få pendla och bo i sthlm mellan mån-ons och åka hem torsdag i början, för som det ser ut nu finns det inte jobb där. Men både han och jag har såna utbildningar där man lätt kan jobba extra, sambon är mekaniker och kan ju ta extra jobb sitt eget garage osv.

Vill höra allt om Orsa/Mora vill flytta men är lite rädd att vi ska bli helt isolerade från vänner osv.

• Svar på tråden Flytta från sthlm till Orsa/Mora?
  • spaceylisie

Nej, men från Gagnef 7 mil söder om Mora...

Personligen skulle jag nog välja Mora framför Orsa om det stod mellan dessa samhällen. Mora är rätt fint, tycker jag, och vad man kan tänkas behöva verkar finnas där. (Klädaffärer, Willys, Jet, någon restaurang/krog osv.) Stan lever nog upp en del under Vasaloppsveckan...

Snö är ingen garanti här i Gagnef i alla fall - efter jul brukar det komma en del, eller har så gjort de senaste åren, men vintern -06 eller -07 firade vi Lucia med gröngräset framme...

Jag TROR inte att skola/barnomsorg är svårigheter - möjligen kan du inte vara lika selektiv i Mora/Orsa som du kan vara i Sthlm. Om det är lätt att hitta nya vänner vet jag inte, faktiskt. Själv är jag tillbakaflyttad och rätt ensam, men det beror nog mer på andra faktorer än Dalarna som sådant.

Skulle jag idag få välja storstad vs. landsbygd skulle jag alla gånger välja att bo där vi bor nu. I framtiden har man nog mycket större koll på barnens umgänge och man kan nog lättare odla sociala nätverk som tillsammans håller reda på varandras barn. På gott och ont, givetvis. Det är lättare att vara anonym i en storstad...

• murranmutt

Jag har min släkt i mora och orsa. Och min pappa har en gård där uppe, han ska snart flytta uppåt.
    Jag vill själv flytta upp, men det funkar inte eftersom mina söner bor varannan vecka. Plus att det inte är så lätt med jobb :/ Dom flesta pendlar ju mellan mora och norge.
    Min kusin och hennes kille köpte precis ett STORT hus i stackmora som ligger upp mot berget i orsa. Min pappa har hus ungefär där också. Jättefint är det!!! Plus att det är stora tomter och fin utsikt :)
    Så känner ni att det skulle funka så tycker jag absolut att ni ska flytta upp.. Är själv där uppe flera ggr om året..

• april

space: Vad roligt att du bor i Gagnef där bor sambons mamma vet att det inte är så snö säkert där, men har fått för mig att det är mer snö säkert i Orsa/Mora. Anledningen till Orsa eller Mora är först just för snön inte så långt till skidåkning, sen som du skrev att det kanske är lite större stad än ex Gagnef.

• april

Har bokat in visning på 2 hus i Orsa på lördag men vi vill ju hinna titta på fler, men mäklaren vi talade med var så upptagen.. Ska bli spännande vi har en favorit och hoppas att det är så bra som det ser ut står på hemsidan. Vill ju gärna börja odla kontakt redan nu så gärna fler som bor runt krokarna skulle vara kul. Vi tänkte komma på lör och åka på sön finns det några trevliga ställen att besöka mellan husvisningar, kom gärna med många förslag!

Svar på tråden Flytta från sthlm till Orsa/Mora?